استفاده از فناوری سه بعدی برای شناسایی ذخائر نفتی آلاسکا

به گزارش آناسی، شرکت بریتیش پترولیوم قصد دارد برای شناسایی منابع نفتی در آلاسکا از یک فناوری اکتشاف سه بعدی تازه استفاده کند و می گوید از این فناوری می توان برای یافتن انواع منابع سوخت های فسیلی استفاده کرد.

استفاده از فناوری سه بعدی برای شناسایی ذخائر نفتی آلاسکا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از یاهونیوز، شرکت بریتیش پترولیوم قصد دارد برای شناسایی منابع نفتی در آلاسکا از یک فناوری اکتشاف سه بعدی تازه استفاده کند و می گوید از این فناوری می توان برای یافتن انواع منابع سوخت های فسیلی استفاده کرد.

فناوری مذکور قادر به شناسایی بسته های کوچک از منابع سوخت های فسیلی در زیر زمین است که پیش از این و با روش های عادی قابل شناسایی نبوده اند.

انتظار می رود استفاده از این روش منجر به کشف منابع نفتی تازه ای در Prudhoe Bay در شمال آلاسکا شود. این منطقه ا چهار دهه قبل یکی از منابع مهم نفت آلاسکا محسوب می شده است، اما در سال های اخیر روند استخراج نفت از آن به علت استخراج مداوم منابع موجود در آن کند شده است.

در قالب این فناوری از سکوی های بزرگ فلزی با وزن بیش از 42 هزار کیلوگرم استفاده می شود. با اتصال این سکوها به یک منبع بزرگ ایجادکننده ارتعاش، زمین زیرپای آنها به لرزه درمی آید و بررسی صدای این لرزش با فناوری سه بعدی به شناسایی منابع نفتی منجر می شود.

حرکت انرژی صوتی و موج حاصل از آن در زیر زمین، باعث لرزش صخره ها و میعانات نفتی در زیر زمین می شود. اما شدت این لرزش و موج حاصل از آن در مورد سنگ ها و مایعات با هم متفاوت است و با مدل سازی سه بعدی این فعل و انفعالات می توان محل ذخیره نفت در زیر زمین را شناسای کرد.

قرار است از این روش تا دو هفته دیگر برای اکتشاف نفت در منطقه ای به وسعت بیش از 1166 کیلومتر مربع استفاده شود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 186

به "استفاده از فناوری سه بعدی برای شناسایی ذخائر نفتی آلاسکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از فناوری سه بعدی برای شناسایی ذخائر نفتی آلاسکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید