اشتباهات مهلک مایکروسافت با معماری ARM، چه درسی به اپل و مک های جدیدش می دهد؟

به گزارش آناسی، اگر تنها یک درس باشد که اپل باید در پشتیبانی از اپلیکیشن هایی که هم روی معماری ARM و هم X86 اجرا می شوند بیاموزد، آن درس این است: به کاربران بگو که کدام اپلیکیشن روی کدام پردازنده به اجرا در می آید و به شکلی فعالانه و موثر، آن ها را به سمت کسب بهترین تجربه ممکن سوق بده.

اشتباهات مهلک مایکروسافت با معماری ARM، چه درسی به اپل و مک های جدیدش می دهد؟

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت چینی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

شاید به نظر بدیهی برسد. اما درحالی که اپل مشغول گذار از مک های مبتنی بر Intel X86 به سمت مک هاییست که همراه با چیپست سیلیکونی ARM خودش از راه می رسند، تنها چیزی که می توانیم به آن فکر کنیم، کارهاییست که ای کاش مایکروسافت و کوالکام برای بهبود تجربه کاربری ویندوز روی پردازنده های ARM انجام می دادند.

همه چیز با برقراری ارتباط سازنده با مشتریان شروع می گردد. وقتی ایسوس لپتاپ NovaGo را همراه با پردازنده کوالکام روانه بازار کرد، انبوهی از مقالات در وب سایت های تکنولوژی منتشر شدند که مزایا و معایب آن و همینطور کارهایی که می توانستید و نمی توانستید با آن انجام دهید را لیست می کردند. هنوز هم با گذشت دو سال از عرضه دستگاه، مطالعه این لیست ها ضروری به نظر می رسد.

در این مقاله به اشتباهات مایکروسافت می پردازیم و از این می گوییم اپل هم ممکن است کجای راه را اشتباه برود، مگر اینکه از کم کاری های ردموندی ها درس گرفته باشد.

صحبت با توسعه دهندگان اما نه مشتریان

هیچ مصرف نماینده ای دلش نمی خواهد مجبور به مطالعه مستندات خطاب به توسعه دهندگان باشد تا درک کند باید چه محصولی بخرد یا نخرد. این دقیقا همان کاریست که مایکروسافت انتظار داشت مشتریان انجام دهند. اینکه ویندوز چطور دستورالعمل های کدنویسی شده برای پردازنده های X86 را روی چیپ های ARM شبیه سازی می نماید، در مستندات پشتیبانی سایت مایکروسافت، با زبانی بسیار خشک قابل مطالعه است.

چنین کاری کافی نیست. مایکروسافت هیچ وقت دست به کوششی واقعی برای توصیف محدویت های پلتفرم ARM به مشتریان خود نکرد و هیچ وقت هم نگفت که برای فائق آمدن بر این محدودیت ها می توان چه کرد.

و حواس مان باشد که این محدودیت ها بسیار عظیم و جدی هستند. بیایید فرض کنیم می خواهید اپلیکیشن کنفرانس ویدیویی Zoom را روی سرفیس پرو ایکس مایکروسافت دانلود کنید. اما متوجه می شوید که خبری از این اپلیکیشن در مایکروسافت استور نیست و مجبورید به سراغ سایت رسمی Zoom بروید.

اما آنچه سایت رسمی Zoom هم به شما نمی گوید اینست که ویندوزهای مبتنی بر پردازنده های ARM هنوز نمی توانند اپلیکیشن های 64 بیتی را در حالت شبیه ساز به اجرا درآورند. بنابراین اگر یک مصرف نماینده سعی کند ورژن 64 بیتی اپلیکیشن Zoom را روی سرفیس پرو ایکس دانلود کند، صرفا با اروری عظیم روبه رو می گردد که از نصب اپ ممانعت می نماید. در واقع نوعی مانع میان مصرف نماینده و یک تجربه کاربری لذتبخش وجود دارد و می توان شرط بست این یکی از اصلی ترین دلایل فروش ضعیف پی سی های ویندوزی مبتنی بر ARM است.

اپل هم ظاهرا مسیری مشابه را در پیش گرفته. درست مانند ویندوز روی ARM، اپل از کدهایی خاص برای ترجمه دستورالعمل های نوشته شده برای پردازنده های X86 به چیزی که برای چیپ های ARM قابل درک باشد استفاده می نماید.

در مک، این کد تحت عنوان روزتا شناخته می گردد، همان نرم افزار ترجمه ای که اپل پیشتر هنگام گذار از PowerPC به X86 استفاده کرد. حالا Rosetta2 (یا به اختصار همان Rosetta) طراحی شده تا کدهای نوشته شده برای X86 را برداشته و باعث گردد روی سیلیکون جدید مک ها صرفا اجرا شوند.

بخشی از فرایند صرفا اجرا شدن، شامل صرفا صبر کردن هم می گردد. همانطور که اپل در مستندات توسعه دهندگانی که اخیرا در وب سایتش منتشر نموده می گوید: فرایند ترجمه زمان می برد، بنابراین کاربران ممکن است متوجه شوند که اپلیکیشن های ترجمه شده، گاهی کندتر به اجرا در می آیند.

کاربران در ضمن باید به مک خود در کدنویسی صحیح یاری نمایند: اگر یک باینری شامل هر دو دستورالعمل arm64 و x86-64 باشد، کاربر می تواند به سیستم بگوید که اپلیکیشن را با ترجمه روزتا اجرا کند. این کار به وسیله پنجره Get Info در Finder انجام می گردد. برای مثال، یک کاربر ممکن است ترجمه روزتا را فعال کند تا اپلیکیشن قادر به اجرای پلاگین هایی باشد که هنوز از آن ها در معماری arm64 از آن ها پشتیبانی نمی گردد.

با این همه، روزتا قادر به ترجمه افزونه های کرنل و اپلیکیشن های ماشین مجازی که پلتفرم های X86-64 را مجازی سازی می نمایند نیست. روزتا در ضمن از پس ترجمه دستورالعمل های AVX هم برنمی آید که برای نخستین بار در چیپ های Sandy Bridge سال 2011 اینتل تعبیه شدند.

پس با یک مرور ساده متوجه می شویم که اپل به توسعه دهندگان (و نه کاربران!) می گوید که اپلیکیشن ها به شکلی کندتر به اجرا در خواهند آمد، کاربر ممکن است احتیاجمند دستکاری اپلیکیشن باشد تا در حالت شبیه سازی شده سازگاری کامل با سیستم یابد و اینکه نرم افزار ترجمه قادر به پردازش دستورالعمل هایی نیست که 9 سال پیش از راه رسیده اند. قرار نیست تمام تغییرات به شکلی روان پیاده سازی شوند و مصرف نمایندگان از این موضوع باخبر نشده اند.

دشواری در یافتن اپلیکیشن های سازگار

استورها جایی هستند که مشتریان نخستین تعامل را با اپلیکیشن ها می نمایند و مایکروسافت استور هنوز افتضاح است.

تا به این لحظه، تمام کاربران ویندوز از کمبودهای بی شمار استور مایکروسافت باخبر شده اند. هیچ اطلاعاتی در صفحات استور درج نشده که بگوید اپلیکیشن کی برای آخرین بار به روزرسانی شده، دیگر لیست تغییرات که جای خود دارد. قادر به مشاهده شمار دانلودهای اپلیکیشن ها هم نیستید.

مایکروسافت تمایلی به گفتن اینکه اپلیکیشن از کدام معماری پشتیبانی می نماید نیز ندارد. اگر در حال حاضر یک پی سی ویندوزی مبتنی بر معماری ARM دارید، مایکروسافت اپلیکیشن های ناسازگار را از استورتان حذف می نماید. اما اگر پیش از خرید چنین کامپیوتری بخواهید بدانید دستگاه تان با چه نرم افزارهایی سازگاری خواهد داشت، باید دانه به دانه به سراغ اپلیکیشن ها بروید و خودتان ماجرا را آنالیز کنید.

تا چند سال دیگر، این سوال که کدام اپلیکیشن مک برای ARM یا X86 کدنویسی شده، دیگر چندان بحث برانگیز نخواهد بود، چون تا آن زمان اپل تمام اکوسیستم مک را به ARM منتقل نموده. اما در بازه کنونی، مشتریان پلتفرم های ویندوز و مک می توانند میان دو معماری پردازنده یکی از را انتخاب نمایند.

اگر انصاف به خرج دهیم، هنوز زود است که از اپل انتظار تعبیه چنین اطلاعاتی را در اپ استور داشته باشیم. می دانیم که بعضی از کلیدی ترین شرکای شخص ثالث اپل -مانند ادوبی و مایکروسافت- از کوشش های این شرکت در گذار به ARM پشتیبانی خواهند کرد. اما سوال اینجاست که چند درصد از توسعه دهندگان بازی اپل به خود زحمت کدنویسی دوباره برای ARM را می دهند و توسعه دهندگان اپلیکیشن های فراوری محتوا هم چقدر زود دست به کار می شوند.

دانستن اینکه کدام اپلیکیشن ها برای کدام پردازنده کدنویسی شده اند لازم است. اپلیکیشن های فراگیر - Universal اپل روی هر دو پلتفرم به اجرا در می آیند. اما واقعا نمی دانیم پردازنده های ARM اپل چه عملکردی از خود به نمایش خواهند گذاشت و نمی دانیم هر اپ روی هر پلتفرم چقدر خوب اجرا می گردد.

بنابراین مهم است که هم مشتریان پی سی و هم مشتریان اپل بدانند کدام اپ ها به صورت خاص برای پردازنده کدنویسی شده اند، پرفورمنس چطور بهینه می گردد، کدام اپ ها به حالت شبیه سازی شده می فرایند و چقدر افت پرفورمنس می یابند. اپ استور -چه روی مک و چه روی ویندوز- باید نقطه شروع تمام این مباحثات باشد.

عدم ارائه ویترینی از اپلیکیشن ها

تا به اینجای کار دغدغه هایمان شامل پرفورمنس، سازگاری و برقراری ارتباط با مشتریان بود. یک ضعف دیگر کوالکام و مایکروسافت این بوده که هنوز نتوانسته اند یک پی سی ویترین به دست مشتریان برسانند - نه صرفا از نقطه نظر سخت افزاری، بلکه همینطور از نقطه نظر نرم افزاری.

بسیاری از ما از لپ تاپ هایی که همراه با انبوهی از اپلیکیشن های شخص ثالث و غیر ضروری از راه می رسند متنفریم. لپ تاپ های شرکت ایسر برای مثال همراه با اپلیکیشن هایی از راه می رسند که اپلیکیشن هایی دیگر نظیر Collection S را به شما پیشنهاد می نمایند. اما این همان چیزیست که ویندوز روی ARM (و همینطور مک های جدید) به آن احتیاج دارند: ویترینی از اپلیکیشن ها که به صورت خاص برای ARM کدنویسی شده اند و مزایای این پلتفرم را به تصویر می کشند.

روی ویندوز، نه مایکروسافت و نه کوالکام دست به چنین کاری نزده اند. به جای کالکشن هایی که توسط کاربران جمع آوری می شوند، باید لیستی رسمی از از اپلیکیشن هایی داشته باشیم که برای ARM بهینه سازی شده اند. پی سی های ARM باید به صورت پیش فرض با اپلیکیشن های بهینه شده برای این معماری از راه برسند. مثلا توانایی دانلود اپلیکیشن های بهینه برای ARM، می تواند قابلیت جدید مایکروسافت در پکیج منیجر WinGet باشد.

می توان تصور کرد که اپل از همین حالا به چنین درکی رسیده و به این ترتیب ظهور دسته بندی های تازه ای نظیر بهترین عملکرد روی اپل در اپ استور، آنقدرها غافلگیرمان نخواهد کرد. نمایش کالکشنی از اپلیکیشن ها که کاربران به صورت مداوم استفاده می نمایند، اطمینان خاطر دادن به آن ها از بابت عملکرد بهینه سازی شده و به روزرسانی مداوم اپلیکیشن ها باعث می گردد مشتریان احساس نمایند کمپانی منتخب شان، هوایشان را دارد.

در حال حاضر، مصرف نمایندگان هنوز درک ننموده اند که چرا باید از X86 فاصله گرفته و به سراغ چیزی جدید و غریبه مانند ARM بفرایند. اگر هم به چنین کاری تن دهند، دلایل شان کاملا سخت افزاری خواهد بود. اینکه مشتریان چرا و چطور باید گذار نرم افزاری نمایند، بحثی است که در حال حاضر فراموش شده و در نهایت صرفا باعث می گردد همگی گیج شویم. بیایید امیدوار باشیم اپل نگاهی به آشفته بازار مایکروسافت انداخته و بهتر عمل کند.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1142

به "اشتباهات مهلک مایکروسافت با معماری ARM، چه درسی به اپل و مک های جدیدش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهات مهلک مایکروسافت با معماری ARM، چه درسی به اپل و مک های جدیدش می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید