اقامتگاه های بوم گردی، سفری به زندگی اصیل ایرانی

به گزارش آناسی، انسان مدرن و شیک امروزی، اگر ساعتی را در کلبه ای بنشیند که بوی کاه گل و آتش هیزم در آن می پیچد و صدای مرغ و گاو و استر، تنها شلوغی کوچه هایش باشد، معنای آرامش را می فهمد.

اقامتگاه های بوم گردی، سفری به زندگی اصیل ایرانی

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، هجوم همه جانبه فرهنگ بیگانه به تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی حتی به شهرهای کوچک و روستاها هم کشیده شده و با ساختن تصوری رؤیایی از تمدن شهری، سیل جمعیت را از روستاها به شهرها می کشاند، شهرهایی که در آن، مؤلفه های ساختمان سازی، شهرسازی و حتی روابط خانوادگی و همسایگی بر شالوده سست فرهنگ غربی بنا شود و به بهانه تجدد و پیشرفت، فرهنگ غنی و هنرمندانه ایرانی اسلامی به کنار زده می شود.

اما انسان مدرن و شیک امروزی هم اگر ساعتی را در کلبه ای بیاساید که بوی کاه گل و آتش هیزم در آن می پیچد و صدای مرغ و گاو و استر، تنها شلوغی کوچه هایش باشد و بچه های همسایه ها بی دغدغه آلودگی هوا و جولان خودروها در کوچه ها لی لی بازی می نمایند، معنای آرامش را می فهمد و می خواهد برای چند روزی هم که شده با دنیای پرهیاهوی پیشرفته قطع ارتباط کند.

رسیدگی به شرایط روستاها و برنامه ریزی صحیح برای حل مسائل ایشان، تیری است که هم زمان چند نشان را هدف دارد و می تواند در این اوضاع تهاجم فرهنگی و اقتصاد نابسامان، چاره ای دوگانه و حتی چندگانه باشد که هم فرهنگ ایرانی اسلامی قومیت های مختلف را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کند و هم به وسیله رونق کسب وکار روستایی و صنایع دستی، چرخ اقتصاد را با روغن فرهنگ و هنر، تکانی بدهد.

اقامتگاه های بوم گردی که کمتر از 20 سال است میزبان گردشگران خارجی و داخلی شده اند، ازجمله راه هایی است که می تواند در حکم کمان این تیرها عمل کند و فرهنگ و هنر و اقتصاد را توأمان به حرکت درآورد و با احیای بافت های سنتی و قدیمی در شهرهای کوچک و روستاها، چرخ گردشگری را بگرداند.

  • توسعه دامنه گردشگری با کمک اقامتگاه های بومگردی

به همین دلیل و درخصوص اهمیت توسعه بومگردی ها، فریدون الهکمک گفت: بومگردی ها درواقع حوزه ای بسیار مهم و گسترده است که در توسعه گردشگری کشور و همچنین استان اصفهان، به ویژه طبیعت گردی و گردشگری خلاق، معطوف به گردشگری در مناطق روستایی و عشایری است و این نوع گردشگری می تواند دامنه و توسعه گردشگری را در استان به مناطق دور دست و حتی کمتر توسعه یافته هم انتقال دهد و یک توسعه متوازن را در استان فراهم نموده و به هرحال تنوعی از محصول و خدمات گردشگری را عرضه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: زمانی که از گردشگری صحبت می شود، هتل، مهمان پذیر و... هرکدام جنسی از خدمات گردشگری را عرضه می نمایند اما بومگردی ها با توجه به تفاوت و تنوع اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی در استان و تعدد ظرفیت های روستایی و عشایری، می تواند طیف متنوعی از جاذبه ها و خدمات مخصوص گردشگری را ایجاد کند که این امر انگیزه های گردشگری و سفر به استان و همچنین به افزایش ماندگاری گردشگران در استان می تواند کمک کند.

وی توضیح داد: تقاضای بومگردی ها از طرف خود مردم اتفاق می افتد و ظرفیت و فرصتی است تا مردم در کنار زندگی و معیشت متداول و روزمره، بخشی از امکانت خود را هم به حوزه گردشگری اختصاص دهند و اساساً در بومگردی ها، گردشگران فرصت زندگی در متن جامعه و محیطی متفاوت را پیدا می نمایند.

  • لزوم مدیریت، نظارت و کنترل اقامتگاه های بومگردی

قطعاً این اقامتگاه ها هم احتیاجمند کمک، راهنمایی و نظارت متولیان امر و دستگاه های مسؤول است تا شاهد خروجی هرچه بهتر و بهره وری بالاتر در زمینه های مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی باشیم.

الهکمک بابیان لزوم مدیریت و نظارت بر اقامتگاه های بومگردی اعلام نمود: سابقه فعالیت بوم گردی ها تقریباً یک دهه است و حوزه ای جدید در کشور و در استان اصفهان به حساب می آید، بومگردی امروز رشد و گسترشی پیدانموده و به عنوان گام دیگر در این حوزه، باید برای مدیریت، نظارت و کنترل آن ها اقدام کنیم و یکی از اتفاقات خوب در کشور، تشکیل جامعه اقامتگاه های بومگردی بود که مانند سایر بخش ها، انجمن ها و جوامع حرفه ای و همچنین سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت فعالیت ها را دارند.

  • سهم بالای اصفهان در جامعه اقامتگاهی بومگردی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اضافه نمود: در حوزه بومگردی، این کار زیر نظر میراث فرهنگی رخ داده و جامعه اقامتگاهی کشور تأسیس شده و استان اصفهان با توجه به آن که بیشترین اقامتگاه بومگردی کشور را به خود اختصاص داده، در جامعه اقامتگاهی بومگردی کشور هم سهم به سزایی دارد، به طوری که از 6 نفر اعضا هیأت مدیره، 4 نفر از استان اصفهان انتخاب شده اند، همچنین در خود اصفهان هم جامعه اقامتگاهی بومگردی استان اصفهان تأسیس شده که منتخبین اقامتگاه های استان، راجع به مسائل مختلف فکر و برنامه ریزی داشته باشند و همچنین نقطه نظرات جمع آوری شده و در برنامه ها ریزی به کمک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان آمده و با همکاری و همکمک برنامه ها را پیش ببرند.

وی تأکید کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این راستا ضوابط درجه بندی بوم گردی ها را ابلاغ نموده و بر اساس ضوابط ابلاغی، درجه بندی اجرا شده و در استان اصفهان، نخستین نرخ نامه ها را ابلاغ نموده ایم که بر اساس این نرخ نامه ها بایستی فعالیت نمایند.

الهکمک با اشاره به دغدغه بسکمک از فعالان این حوزه درخصوص تسهیلات لازم ابراز داشت: فضای گردشگری، طبیعتا همچون حوزه های دیگر احتیاجمند یک سری تسهیلات است و اقامتگاهای بومگردی که در روستا فعالیت می نمایند، احتیاجشان به این تسهیلات بیشتر است اما مسلم است وام ها و تسهیلاتی که داده می شود، در قالب منابع مختلفی است که بخشی منابع روستایی بوده که ابلاغ شده و بیشتر این تسهیلات به بانک ها معرفی شدند اما به هر حال بحثی وجود دارد که ظرفیت بانک ها جوابگوی این تسهیلات نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اذعان کرد: گاهی ممکن است اقامتگاه، مشکل جذب اعتبار داشته باشد اما درمجموع از سمت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان این معرفی انجام شده و اقدامات در حال اجرا است و فکر می کنم تا یک سال گذشته مسئله ای وجود نداشته، اما با توجه به محدودیت های منابع که به وجود آمده، منابع ما هم محدودتر شده و اگر جایی نتوانسته ایم تسهیلات جذب کنیم، مشکل به عوامل دیگری برمی شود که یک بخش آن، احتیاجمند هماهنگی است و بخش دیگر هم مربوط به ضوابطی است که بانک ها دارند و درخواست نماینده تسهیلات باید مشمول آن تسهیلات باشد.

  • دغدغه های فرهنگی در اقامتگاه های بومگردی استان اصفهان

تبدیل خانه ها و مکان های قدیمی به اقامتگاه بومگردی، قطعاً احتیاجمند کمک و حمایت مادی و معنوی بیش از پیش مسؤولان است، همچنین معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، غیر از دغدغه صاحبان اقامتگاه ها، احتیاجمند احساس احتیاج و فعالیت جدی مسؤولان فرهنگی استان است.

محسن رضایی، مسؤول یکی از اقامتگاه های بوم گردی استان اصفهان در شهرستان سمیرم عنوان داشت: خانه ای قدیمی داشتیم که بافت قدیم آن را احیا نموده و به اقامتگاه بومگردی تبدیل کردیم، این فضای ایجاد شده سبب می شود تا گردشگرانی که به این محل می آیند، با فضای تاریخی این شهر و روستا آشنا شوند و برای گردشگرانی که اینجا را می بینند جذاب است، از طرفی این فضا به لحاظ اقتصادی هم برای اهالی روستا برآورد اقتصادی دارد و سبب می شود تا صنایع دستی، محصولات باغی و حتی لبنیات را به گردشگران بفروشند.

وی همچنین تأکید کرد: سعی ما بر این است که تا حد امکان در این اقامتگاه، حتی برای مسافران خارجی هم فرهنگ ایرانی به نمایش گذاشته شود، به طور مثال چند شب گذشته مسافرانی از سوئیس داشتیم که کرسی برپا نموده و با خوراکی های محلی و غذاهای سنتی از ایشان پذیرایی و به نوعی فرهنگ اصیل ایرانی را معرفی کردیم، بنابراین هدف از بوم گردی این است که فرهنگ اصیل و محلی مناطق مختلف ایران که شاید خیلی هم نامی از آن ها نباشد را به ایرانی ها و گردشگران خارجی معرفی کنیم.

بعضی از ظرفیت های گردشگری، همچون سنگ طلا و نقره، گمنام است و بسکمک یا آن ها را نمی بینند و یا بی اعتنا از کنار آن می گذرند و گوهرشناسی ضروری است که آن را بشناسد و بتراشد و جلوی چشم بگذارد که داشته های غنی خاک خود و هنر دستانش را بافرهنگ سرزمینش بیامیزد و عرضه کند.

  • ظرفیت های گمنام گردشگری

ماه گل رضایی، نخستین فردی که در جنوب اصفهان مجوز اقامتگاه بومگردی گرفته است، بابیان ظرفیت های گردشگری گمنام روستایی و شهری ابراز داشت: ونک در 30 کیلومتری شهرستان سمیرم واقع شده و زمانی که دیدیم ونک، فضا و پتانسیل لازم برای ایجاد چنین فضایی را در خود دارد، اقدام به ایجاد نخستین اقامتگاه بومگردی در این منطقه کردیم چراکه ایجاد فضای بوم گردی می تواند به توسعه فضاهای شهر و روستا، به خصوص جاهایی از کشور که فضای گردشگری دارند اما گمنام هستند کمک کند و این مکان ها، ازجمله ونک، هم به هم وطنان خودمان و هم گردشگران خارجی معرفی شده و ظرفیت های گردشگری آن به منسه ظهور خواهد رسید.

وی اضافه نمود: مهمانان این بومگردی، چه از خارج از کشور و چه داخلی، احساس خوبی دریافت می نمایند و افراد در این فضاها کمی از روزمرگی های شهری دور شده، آرامش و زندگی سنتی را تجربه نمایند، این موضوعات علاوه بر تعامل های فرهنگی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، سبب می شود تا اهالی روستاها و شهرها بتوانند صنایع دستی خود را عرضه نمایند که این موضوع هم فرهنگ بومی آن منطقه را نشان می دهد و هم به لحاظ اقتصادی و البته اشتغال، آن هم در این شرایط، توسعه به همراه دارد.

رضایی در انتها صحبت های خود گفت: همچنین کشاورزان و دامداران محصولات خود را به گردشگران می رسانند و حتی فرش های دست بافت با استقبال مردم روبرو می شود و اساساً مهم ترین دستاورد این بومگردی ها، ترویج فرهنگ اصیل ایرانی و شناختن مناطق مختلف ایران به گردشگران خارجی و داخلی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 657

به "اقامتگاه های بوم گردی، سفری به زندگی اصیل ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقامتگاه های بوم گردی، سفری به زندگی اصیل ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید