شرح سفیر چین در بریتانیا درباره اختلافات دو کشور

به گزارش آناسی، سفیر چین در لندن با تأکید بر زیان بار بودن تأثیر تحریم هوآوی توسط بریتانیا، متذکر شد این کشور نباید در امور داخلی هنگ کنگ دخالت کند.

شرح سفیر چین در بریتانیا درباره اختلافات دو کشور

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش مانیتورینگ گروه بین الملل خبرنگاران، سفیر چین در لندن به دولت بریتانیا هشدار داد اگر شرکت فناوری هوآوی از توسعه نسل پنجم اینترنت منع گردد، روابط تجاری میان دو کشور دچار لطمه خواهد شد.

این مقام چینی، راه چاره دو سیستم یک کشور در هنگ کنگ را موفقیت آمیز دانست و درباره دخالت لندن در امور آن هشدار داد.

لیو ژیائومینگ سفیر چین در بریتانیا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت: راه چاره دو سیستم و یک کشور در هنگ کنگ فراتر از یک سند تاریخی است. این روش و مثالی خوب برای جامعه جهانی برای فرونشاندن منازعات به صورت مسالمت آمیز است. اما به بریتانیا حق حاکمیت یا دخالت در امور داخلی چین در هنگ کنگ نمی دهد.

ژیائومینگ در پاسخ به مجری بی سی سی که مدعی شد بریتانیا وظیفه دارد از حقوق مردم هنگ کنگ دفاع کند گفت دولت بریتانیا در قبال مردم خودش مسئولیت دارد نه مردم هنگ کنگ. مردم هنگ کنگ اکنون جزئی از مردم چین محسوب می شوند ولی بر اساس قانون امورشان را به دست خودشان اداره می نمایند. آن ها نظام اجتماعی متفاوتی نسبت به سرزمین های اصلی چین دارند اما این مسئله ربطی به دولت بریتانیا ندارد.

مجری برنامه در ادامه گفت اما اکنون شمار زیادی از مردم هنگ کنگ در خیابان ها هستند و می گویند پکن به استقلال قضایی آن ها احترام نمی گذارد. سفیر چین در پاسخ به این ادعا گفت: این حرف درست نیست. کلیت موضوع مورد تحریف قرار گرفته است. این مسئله درباره اصلاح یک سری نواقص و پر کردن حفره های سیستم قضایی فعلی است.

ژیائومینگ گفت: رسانه هایی همچون بی بی سی این مسئله را تحریف می نمایند. شما موضوع را این طور جلوه می دهید که دولت هنگ کنگ این اصلاحیه را بر اساس دستور دولت مرکزی انجام داده است. ابتکار این اصلاحیه از سوی دولت هنگ کنگ بود.

از روز یک شنبه شهروندان هنگ کنگی در اعتراض به تصویب لایحه ای در مجلس به خیابان آمدند. این لایحه اجازه استرداد مجرمین به چین را میسر می نماید اما به گفته معترضین، تصویب آن استقلال هنگ کنگ را به خطر می اندازد.

سازمان دهندگان این تظاهرات شمار شرکت نمایندگان را بیش از یک میلیون اعلام کردند اما به گفته پلیس این تعداد حدود 240 هزار نفر است. پلیس ضد شورش ساختمان مجلس را جهت جلوگیری از حمله معترضین به داخل ساختمان، تحت محاصره خود درآورده است.

روز دوشنبه، روزنامه های پرمخاطب چین در واکنش به این اعتراضات، اقدامات بعضی کشورها در هنگ کنگ را در راستای ضربه زدن به چین عنوان کردند.

سفیر چین در لندن همچنین در مورد تحریم اینترنت نسل پنجم برای هوآوی در بریتانیا گفت: این کار پیغام بدی را نه تنها به هوآوی، بلکه به بازرگانان چینی منتقل می نماید. این اقدام نه تنها بر روی تجارت، بلکه بر روی سرمایه گذاری نیز تأثیرات بدی دارد.

او اضافه نمود: سرمایه گذاری چین در بریتانیا نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته اما اگر درها را بر روی هوآوی ببندید پیغام منفی بدی به سایر تجار چینی منتقل می گردد.

شورای امنیت ملی بریتانیا به ریاست ترزا می، نخست وزیر مستعفی این کشور، در ماه آوریل امسال میلادی با نمایندگان هوآوی دیدار کرد و تصمیم گرفت این شرکت فناوری را از دسترسی به هسته های اصلی شبکه اینترنت نسل پنجم منع کند اما دسترسی محدود این شرکت به بخش های غیر اصلی را میسر کند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 238

به "شرح سفیر چین در بریتانیا درباره اختلافات دو کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح سفیر چین در بریتانیا درباره اختلافات دو کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید