خبرنگاران زاخارووا: موافقان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برجام را هدف گرفته اند

به گزارش آناسی، مسکو- خبرنگاران - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام نمود: بیان تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد ایران ازنقطه نظر حفظ برجام غیر سازنده است و مخالفان این توافق بین المللی چنین ایده ای را دنبال می کنند.

خبرنگاران زاخارووا: موافقان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برجام را هدف گرفته اند

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه در میدان اسمولنسکایا سنایا مسکو گفت: پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت در مورد تحریم تسلیحاتی بی نهایت ایران مجموعه ای از تدابیر محدودکننده را در راستای سیاست آمریکا برای فشار حداکثری بر تهران پیش بینی می کند.

زاخارووا با بیان اینکه این طرح مناقشه را بیشتر میکند و می خواهد مساله را حاد نشان دهد، اظهار کرد: ما معتقدیم که دلیل واقعی برای مطرح کردن مساله تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد.

وی ادامه داد: ایالات متحده هیچ دلیل حقوقی و استدلال های دیگر برای این که از شورای امنیت برای اهداف سودجویانه و کوته بینانه خود استفاده کند، ندارد.

وی اضافه نمود: قطعنامه 2231 که در آن محدودیت در مورد ارسال تسلیحات به ایران و از ایران به طور موقت پیش بینی شده است بکارگیری این محدودیت پس از 18 ماه اکتبر سال جاری درنظر گرفته نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: این پیش نویس قطعنامه طیفی از مسائل را مطرح می کند که هیچ وجه مشترکی با حل و فصل شرایط پیرامون برنامه هسته ای ایران ندارند.

وی اضافه نمود: ما معتقدیم که مطرح کردن مساله اعمال هر گونه محدودیت های اضافی بر ایران نه تنها موجه نیست بلکه ازنظر حفظ برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل شرایط پیرامون برنامه هسته ای ایران غیرسازنده است.

زاخارووا گفت: بر این باوریم که علت اصلی مسائل و نواقص فرایند اجرای برجام، اقدامات مخرب آمریکا است که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و بطور منظم مفاد قطعنامه 2231 را نقض می کند و مانع اجرای ان از سوی شرکت کنندگان منصف در این توافق بین المللی می شود.

به گفته مقام روس، ایده اقدام از موضع زور در مورد ایران، فرایند اجرای برجام را سخت می کند و مانع بازگشت آن به جهت توافق شده با ایران و تثبیت اوضاع منطقه می شود.

لازم به ذکر است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه دهم تیرماه (30 ژوئن) برای بررسی نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آخرین شرایط اجرای قطعنامه 2231 این شورا تشکیل جلسه داد. این جلسه ساعت یازده صبح به وقت نیویورک (هشت و نیم شب به وقت تهران) آغاز و به دلیل شیوع کرونا به شکل آنلاین برگزار گشت.

ایالات متحده آمریکا برای بهره برداری از این نشست تلاش های خود را از ماه ها پیش آغاز کرده بود و هرچند در این جلسه قراری بر رای گیری درباره قطعنامه و تمدید تحریم ها نبود اما یکی از اهداف مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، تحت تاثیر قرار دادن اعضای شورای امنیت به منظور رسیدن به اتحادی علیه ایران بود.

برآورد ها حتی از ارائه پیش نویس قطعنامه ای علیه ایران هم حکایت داشت. سخنان حاضران در این جلسه و حتی هم پیمانان کاخ سفید گرچه حاوی برخی اتهام زنی های همیشگی علیه ایران بود اما در مجموع با حمایت تمام قد از برجام و انتقاد لفظی از خروج آمریکا از این قرارداد بین المللی، نتوانست چندان زیاده خواهی های وزیر امورخارجه و رییس جمهوری آمریکا را برآورده کند.

شواهد نشان می دهد طرح واشنگتن دستکم در چهار ماه آینده اقناع جهان برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است. تحریم هایی که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت پنج سال پس از توافق برجام باید و در 27 مهرماه سال جاری به سرانجام خواهند رسید تا ایران بتواند مانند دیگر کشورهای جهان آزادانه به خرید و فروش سلاح برای دفاع مآغاز از خود بپردازد.

لازم به ذکر است کلی کرافت، کننده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد 17 خرداد ماه پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را به روسیه، بریتانیا و فرانسه سه عضو دائم شورای امنیت ارائه کرده بود.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته ای در شورای امنیت منع می کند.

پیش نویس آمریکا علاوه بر این از کشورها می خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله ای در خاک آن ها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد اقدام به بازرسی آن کنند. این قطعنامه همچنین از کشورها خواسته با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی ها در آب های آزاد کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1203

به "خبرنگاران زاخارووا: موافقان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برجام را هدف گرفته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زاخارووا: موافقان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برجام را هدف گرفته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید