سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان: تشکیل حکومت سرپرست خلاف قانون اساسی است

به گزارش آناسی، ریاست جمهوری افغانستان طرح دو گزینه ای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره تشکیل حکومت موقت را بی اساس خواند.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان: تشکیل حکومت سرپرست خلاف قانون اساسی است

به گزارش ، ارگ ریاست جمهوری افغانستان طرح دو گزینه ای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره تشکیل حکومت موقت را بی اساس خواند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دو روز پیش در واکنش به اتمام مهلت قانونی ریاست جمهوری اشرف غنی و تمدید دوره کاری او توسط دادگاه عالی، طرحی دو گزینه ای را ارائه کردند.

گزینه اولی که شورای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به دولت ارائه کرده این است که در صورتی که رئیس جمهور فعلی از کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری انصراف دهد، می تواند بدون طی مکانیزم قانونی دیگر به عنوان سرپرست حکومت، از اول جوزا/ خرداد 1398 کار خویش را بدون وقفه تا پایان مهلت سرپرستی ادامه دهد. این گزینه نسبت به معاونین فعلی رئیس جمهور نیز صدق می کند، آن ها نیز در صورت انصراف از تکت های انتخاباتی می توانند به حیث معاون سرپرست حکومت به کار ادامه دهند.

اما بر اساس گزینه دوم، کاندیدان مندرج در این گزینه برای دریافت رای به اجماع کلان سیاسی معرفی می شوند. کاندیدهای سرپرستی حکومت در پیشگاه این اجماع کلان سیاسی، طرح های خود را ارائه و رای تایید دریافت می کنند و نامزدی که اکثریت آراء را کسب نماید، به عنوان سرپرست حکومت تعیین و مطابق به ماده 63 قانون اساسی ادای سوگند می کند. عین روش در مورد کاندیدهای معاونت سرپرست حکومت نیز تطبیق می گردد.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در توئیتر خود نوشته است: هر نوع حکومت سرپرست خلاف قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی افغانستان است و میکانیزم های مطرح شده توسط شماری از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری هیچ گونه اساس قانونی ندارد.

چخانسوری افزوده است: با احترام کامل به اظهارات برخی از کاندیدان محترم ریاست جمهوری سال 1398 باید یادآور شویم که یگانه مرجع تفسیر قانون، ستره محکمه/ دادگاه عالی دولت جمهوری اسلامی افغانستان می باشد. احزاب و اشخاص سیاسی به میل خود قانون را تفسیر کرده نمی تواند.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده است که تمام جریان ها در مطابقت با قانون اجتماعات و اعتراضات از حق تظاهرات مدنی برخوردارند، مشروط بر اینکه تظاهرات بر اساس قوانین نافذه برگزار گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 215

به "سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان: تشکیل حکومت سرپرست خلاف قانون اساسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان: تشکیل حکومت سرپرست خلاف قانون اساسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید