شبکه ای مهم برای مسافرت که ایران ندارد

به گزارش آناسی، معاون گردشگری کشور با اشاره به راه اندازی سایت تقویم گردشگری کشور از اجرای توراپراتور مجازی با استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور اطلاع داد.

شبکه ای مهم برای مسافرت که ایران ندارد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محمد محب خدایی - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شعار سال جاری روز جهانی گردشگری، توسعه پایدار این صنعت است که برای دست یابی به اهداف این شعار، نیازمند ساختار و ابزار پایدار هستیم.

وی با اشاره به این که آموزش در صنعت گردشگری یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار است، افزود: باید نحوه بهره وری و تاثیرگذاری آموزش هایی که ارائه گردد مورد آنالیز قرار گیرد و این آنالیز ها در برنامه ریزی های آموزشی لحاظ گردد.

محب خدایی با طرح این پرسش که چرا در کشور ما صنعت گردشگری یک پازل به هم ریخته است، افزود: اگر در این بخش توسعه و رونق اقتصادی نداشته باشیم، بی شک جهت اشتباهی را در پیش گرفته ایم.

معاون گردشگری یادآور شد: برنامه های متنوعی با اهداف ویژه در معاونت گردشگری در حال پیگیری است، سایت تقویم گردشگری کشور به تازگی راه اندازی شده است، در این سایت امکان ثبت ایده ها و طرح های گردشگری برای علاقه مندان به این حوزه فراهم است و افراد می توانند در ازای ثبت طرح و ایده خود شماره پیگیری دریافت نمایند، با ثبت این طرح ها، امکان اتصال افراد صاحب ایده با مجریان و سرمایه گذارانی که در صنعت گردشگری فعالیت می نمایند فراهم می گردد و جریان اقتصادی شدن طرح ها شکل می گیرد.

محب خدایی افزود: در حوزه نظارت هم برنامه هایی در دست اجراست چراکه ما نمی خواهیم رویه های سنتی نظارت را در پیش بگیریم، خودنظارتی و نظارت به وسیله بازرسان نامحسوس در دستور کار قرار خواهد گرفت تا در آسیب شناسی و شناسایی واقعی عیوب و ضعف ها جهت درستی را داشته باشیم.

معاون گردشگری با اشاره به اینکه سامانه نظارتی بر تأسیسات گردشگری به زودی راه اندازی خواهد شد، افزود: به وسیله این سامانه، نظارت به وسیله خود مردم انجام می گردد، همچنین تمام افراد و کارکنان تأسیسات گردشگری موظف به ثبت نام در این سامانه هستند، اگر فردی می خواهد محل کار خود را از یک هتل به هتل دیگری تغییر دهد حتما باید از محل کار قبلی خود رضایت نامه داشته باشد.

محب خدایی افزود: متأسفانه در کشور ما شبکه سفر وجود ندارد و مقاصد ترکیبی تعریف نشده است، این در حالی است که مسافر و گردشگر به دنبال بسته سفر است تا در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه، بیشترین رضایت را از سفر خود داشته باشد، اما به دلیل تفکرات و مدیریت جزیره ای در صنعت گردشگری کشور، این مطلوبیت در این بخش وجود ندارد، و با توجه به این تفاسیر توسعه پایدار گردشگری دست یافتنی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همکاری و همراهی بخش خصوصی و دولتی حوزه گردشگری، برطرف مسائل و موانع را به همراه دارد، تأکید کرد: گردشگری امروز صندلی صنعت نفت را در بسیاری از کشورها اذعان خود نموده است، این صنعت توزیع عادلانه درآمد و پیامدهای مثبت اجتماعی را در کشورها به دنبال دارد، بنابراین باید با تغییر نگرش، کشور را از مواهب صنعت گردشگری بهره مند کنیم.

معاون گردشگری ادامه داد: در کشور ما قیمت و هزینه سفر بر اتاق و اسکان تمرکز دارد و به همین دلیل در عرصه رقابتی حرفی برای گفتن نداریم، لوپ های سفر شکل نگرفته اند و در حالی که استان های ما در سراسر کشور ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه گردشگری دارند اما در جذب گردشگر پیروز نیستند، مثلا گردشگری تاریخی در کشور ما با موضوع سه استان اصفهان، شیراز و یزد، جریان دارد و سایر استان هایی که همگی دارای آثار تاریخی و فرهنگی هستند نتوانسته اند وارد این عرصه شوند، هیچ نقشه و سناریویی برای افزایش ماندگاری گردشگران نداریم، تمام اینها مسائلی است که باید برای دست یابی به توسعه پایدار گردشگری از آنها عبور کنیم.

محب خدایی توضیح داد: طرح توراپراتور مجازی با استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور به زودی اجرایی می گردد، در حال حاضر ایرانیان بسیار زیادی در کشورهای مختلف زندگی می نمایند که بخشی از آنها دانشجویان هستند، این افراد بی شک برای گذران زندگی خود نیازمند شغل و درآمد هستند، می توانیم با سامان دهی و برنامه ریزی از این ظرفیت برای معرفی و شناساندن ظرفیت های کشور در سایر نقاط جهان استفاده کنیم، این افراد در قبال جذب گردشگران مشوق هایی را دریافت می نمایند.

وی توضیح داد: آگاهی از علم اقتصاد برای افرادی که در صنعت گردشگری فعالیت می نمایند بسیار حائز اهمیت است، مدیران هتل ها باید مدیریت اقتصادی را نیز بدانند، اگر بخواهیم با مقاصد گردشگری جهان رقابت کنیم باید شاخص های اقتصادی را در این زمینه شکل بدهیم.

معاون گردشگری با بیان اینکه کارکنان تأسیسات گردشگری باید با رضایت خود در دوره های آموزشی شرکت نمایند، افزود: صرف حضور در دوره های آموزشی مطرح نیست، بلکه افراد باید در این دوره ها به معنای واقعی آموزش ببینند و از این آموزه ها استفاده نمایند.

محب خدایی توضیح داد: یکی دیگر از برنامه های سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری، طرح کیف پول ایرانی برای گردشگران خارجی است، در این طرح، گردشگران خارجی از بدو ورود به کشور، کیف پول ایرانی خواهند داشت.

معاون گردشگری با تأکید بر اینکه استان ها باید براساس ظرفیت و پتانسیل موجود در هر منطقه، برنامه توسعه گردشگری را تنظیم و اجرا نمایند، افزود: بسیاری از استان ها، ضروریات و مسائل مهم را احساس کردند و در حال اجرای برنامه های خود هستند.

محب خدایی گفت: فرصت بزرگی برای فعالان گردشگری پیش آمده است، چراکه امروز همه ارکان نظام برای توسعه گردشگری همت خود را به کار گرفته اند، پس باید از این فرصت استفاده کنیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 777

به "شبکه ای مهم برای مسافرت که ایران ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه ای مهم برای مسافرت که ایران ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید