ظرفیت 5 میلیارد دلاری ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق

به گزارش آناسی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: هدف گذاری برای تجارت 20 میلیارد دلاری دو کشور دور از انتظار نیست و زمینه تحقق پنج میلیارد دلار از آن از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی فراهم است.

ظرفیت 5 میلیارد دلاری ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، سید حمید حسینی امروز (پنجشنبه) با بیان اینکه ایران و عراق هدف گذاری 20 میلیارد دلاری برای تجارت دارند، شرح داد: ظرفیت 10 میلیارد دلار صادرات کالا از ایران وجود دارد و شرایط صادرات پنج میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی و آموزشی نیز فراهم است.

وی با بیان اینکه سالیانه نزدیک به سه میلیارد دلار کالای بهداشتی و ممنوعه به عراق قاچاق می شود، تاکید کرد: با واردات حدود پنج میلیارد دلار محصولات از این کشور به ایران، هدف گذاری اجرا شده دور از دسترس و غیرواقعی نخواهد بود.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف مشترک نیاز به بهبود زیرساخت و تصویب قوانین مناسب برای تجارت میان ایران و عراق است.

وی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و عراق به طور مرتب در حال تغییر و تحول است و این فرایند منجر به گشایش ها و موانعی می شود، خاطرنشان کرد: در دو ماه نخست سال جاری با سفر مسوولان دو کشور برای امضای تفاهم نامه ها، ارسال و آموزش نیروی کار تخصصی به این کشور در دستور کار قرار گرفت.

حسینی گفت: از سوی دیگر، راه های پرداخت بدهی عراق به ایران بابت صادرات گاز و برق مورد بررسی قرار گرفت تا مسائل پرداخت نقدی یا کالا و دارو در ازای بدهی رفع شود.

وی با اشاره به کاهش تجارت ایران و عراق در دو ماه نخست سال جاری با کاهش 18 درصدی در وزن و 13 درصدی در ارزش، یادآور شد: این در حالی است که پارسال به دلیل شیوع کرونا، مرز های کشور بسته بودند و تجارت با وقفه روبرو شده بود.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه در 2 ماهه سال جاری صادرات به کشور های مختلف جهان فرایند افزایشی را تجربه کرده است، گفت: پیش بینی نمی شد که تجارت با عراق با وجود باز بودن مرز ها در سال جاری فرایند کاهشی داشته باشد.

وی گفت: به دلیل پرداخت نشدن بدهی عراق به ایران بابت صادرات گاز، صادرات به این کشور در سال جاری کمتر شده است و از سوی دیگر، ایران در این کشور بازار خوبی برای فراورده های نفتی دارد که سال جاری صادرات آن با کاهش روبرو شد.

به گفته حسینی، با پرداخت بدهی عراق از طریق واردات واکسن به ایران و روبرو شدن با مازاد تولید گاز در تابستان، پیش بینی می شود که صادرات به این کشور افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: مسائل تردد و سخت گیری دو کشور برای کنترل ویروس کرونا از علل دیگر کندی تجارت است، زیرا شرایط برای امضای قرارداد های دوطرفه شرکت ها و آشنایی و معرفی آن ها به یکدیگر فراهم نیست، به همین دلیل اعتماد کمتری برای ادامه مبادلات حاکم است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه با پیشنهاد بخش خصوصی در توافق نامه کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور تشکیل صندوق سرمایه گذاری به امضا رسیده است، گفت: ترکیه و عربستان در رقابت با ایران برای بازسازی عراق اقدام به سرمایه گذاری کرده اند و این فرصتی است که ایران نیز می تواند از آن بهره مند شود.

وی ادامه داد: می توان بخشی از منابع بلوکه شده در این کشور را به صندوق سرمایه گذاری مشترک منتقل کرد تا از این طریق بخشی از بازسازی عراق در اختیار ایران قرار بگیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: با امضای این توافق نامه، صادرات خدمات فنی و مهندسی که به دلیل اعمال تحریم ها امکان ذیر نبود قابل دسترسی شده است و می توانیم با ارائه طرحی مناسب از سوی بخش خصوصی پیگیری های لازم برای اجرای آن را انجام دهیم.

به گفته وی، این فرایند به سهولت انجام نخواهد شد، اما در دستور کار و اقدام بخش خصوصی و اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق قرار گرفته است.

بر اساس آخرین اعلام گمرک در اردیبهشت ماه سال جاری 22 میلیون و 200 هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش 12 میلیارد و 800 میلیون دلار بین ایران و سایر کشور ها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب 6.6 درصد و 38 درصد رشد را تجربه کرده است.

عراق با سه میلیون و 100 هزار تن به ارزش 953 میلیون دلار در جایگاه سوم صادراتی کشور قرار گرفته است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1786

به "ظرفیت 5 میلیارد دلاری ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت 5 میلیارد دلاری ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید