عملیات تروریستی در مرز ایران و پاکستان بخشی از سناریوی سعودی بود

به گزارش آناسی، به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، اقدامات عربستان علیه ایران برگرفته از زنجیره چالش های داخلی و بیرونی است که با فرافکنی و اتهام زنی سعی می نماید بر آن­ها سرپوش گذارد.

عملیات تروریستی در مرز ایران و پاکستان بخشی از سناریوی سعودی بود

قاسم غفوری، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در خصوص مواضع تحریک آمیز اخیر مقامات سعودی در قبال ایران، با اشاره به اینکه عملیات تروریستی در مرز ایران و پاکستان بخشی از سناریوی سعودی ها بود، بیان داشت: مواضع اخیر ضد ایرانی عربستانی ها ازجمله وزیر خارجه و وزیر دفاع سعودی را در چند سطح می توان تحلیل کرد. بخشی از این مسئله می تواند برگرفته از تحولات داخلی عربستان باشد. بیداری مردمی در مناطقی مانند قطیف مشاهده می گردد. نیروهای سعودی به طور گسترده به مقابله با مطالبات مردم آن منطقه پرداخته اند و سرکوب های شدیدی در منطقه عوامیه نیز در حال اجرا است.

وی با تأکید بر اینکه سعودی در عرصه داخلی با چالش­ های امنیتی بسیاری روبه­ رو شده است، اضافه نمود: به علاوه ناتوانی ها و ناکامی های مالی نیز عربستان را در برگرفته است. آمارهای نهادهای جهانی معین می نماید که عربستان در عرصه مالی که فرزند پادشاه عربستان موضوع آن را به عهده دارد، با مسائل بسیاری روبرو شده است.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با توجه به اینکه عربستان در کنار مسائل داخلی در عرصه منطقه ای از جمله یمن دستاوردی نداشته است، اضافه نمود: ریاض در این حوزه هر روز شکست جدیدی متحمل می گردد. سعودی ها در خصوص سوریه و عراق نیز علیرغم فضاسازی های بسیار و اقدامات نظامی در مرزهای اردن عملاً نتوانسته­ اند نتایج مطلوب خود را به دست آورند.

وی با اشاره به اینکه سعودی اکنون با بیان کردن مسائل حاشیه ای مانند مسئله ایران هراسی سعی دارد افکار عمومی را از عرصه داخلی منحرف کند، تأکید داشت: ریاض با این تاکتیک کوشش می نماید سرکوب های داخلی را کمرنگ جلوه دهد و با این اتهامات ادعایی به توجیه اقدامات خود بپردازد. عربستان با فرافکنی های بیرونی نیز سعی می نماید شکست های خود را پنهان کند.

غفوری با بیان اینکه بخشی از اقدامات سعودی را می توان برگرفته از تصوراتی دانست که عربستان در آستانه انتخابات ایران برای خود ترسیم نموده است، گفت: سعودی ها بر این تصور هستند که شاید بتوانند از این فضای انتخاباتی به نوعی برای بهره برداری از اهداف خود به ویژه در ایجاد چالش ها و اختلافات قومی و دینی در ایران استفاده نمایند. مشاهده می گردد که شبکه های عربستانی به شدت روی این مسائل کار می نمایند و به دنبال ایجاد چالش هایی در ایران هستند. همان طور که محمد بن سلمان ادعا نموده که ریاض به دنبال کشاندن تنش ها به مرزهای ایران است.

وی با توجه به اینکه بخشی از اقدامات عربستان برای تحقق اهداف ضد ایرانی است، اشاره داشت: عملیات تروریستی در مرز پاکستان و ایران که منجر به شهادت سربازان ایرانی شد، بخشی از سناریوی سعودی ها بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه سعودی در آستانه سفر ترامپ به عربستان نیز تحرکاتی انجام می دهد، بیان کرد: عربستان در روزهای آینده نشستی با ادعای نشست کشورهای اسلامی و آمریکا برگزار می­ کند و ترامپ نیز از میهمانان این نشست است. بر این اساس عربستان سعی می نماید القا کند که در منطقه هنوز توانایی احیای مطالبات آمریکا را دارد. ریاض با این اقدامات ظاهرسازانه کوشش می نماید موقعیت خود را در برابر آمریکا حفظ کند و امتیازاتی از واشنگتن بگیرد. عربستان از طرف دیگر سعی می نماید در میان کشورهای عربی خود را به عنوان یک پدرخوانده مطرح کند.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات عربستان برگرفته از زنجیره چالش های داخلی و بیرونی است، گفت: ریاض با فرافکنی و اتهام زنی سعی می نماید بر این چالش­ ها سرپوش گذارد. این اقدامات برگرفته از توان عربستان نیست. فرایند تحولات نشان می دهد عربستان در حوزه های سیاسی، مالی و امنیتی با ناکامی های بسیاری روبرو است.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 854

به "عملیات تروریستی در مرز ایران و پاکستان بخشی از سناریوی سعودی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات تروریستی در مرز ایران و پاکستان بخشی از سناریوی سعودی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید