مجوز روف گاردن ، مروری بر الزامات و قوانین ساخت روف گاردن

به گزارش آناسی، روف گاردن فضایی است که کم کم در حال باز کردن جای خود در میان خانواده های ایرانی است. هر روز خانه ها و آپارتمان های بیشتری اقدام به احداث روف گاردن می نمایند. ساخت روف گاردن الزامات، قوانین و ضوابط خاص خود را دارد و تحت شرایطی هم به مجوز احتیاج پیدا خواهد نمود. در این مقاله از خبرنگاران به قوانین، ضوابط و مجوز روف گاردن خواهیم پرداخت.

مجوز روف گاردن ، مروری بر الزامات و قوانین ساخت روف گاردن

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

آیا ساخت روف گاردن به مجوز احتیاج دارد؟

ساخت روف گاردن در هر ساختمان و تحت هر شرایطی احتیاجمند اصول و نکات بسیار مهمی است که بی توجهی به آن ها می تواند خسارات زیادی را در پی داشته باشد. به این منظور و در جهت اطمینان از رعایت این اصول و استانداردها، دریافت مجوز در مورد ساخت روف گاردن الزامی شده است.

در دریافت مجوز روف گاردن چه فاکتورهایی در نظر گرفته می گردد؟

احداث روف گاردن در هر مقیاس و در هر ساختمانی که باشد شامل عملیات های اجرایی مختلفی می گردد. روف گاردن میزان بار وارده به ساختمان را افزایش می دهد. از این رو از مهم ترین نکاتی که در صدور مجوز روف گاردن در نظر گرفته می گردد، این است که آیا ساختمان و بنای مورد نظر استحکام لازم برای تحمل وزن وارده از سوی روف گاردن را دارد یا خیر.

مورد بعدی که در صدور مجوز لازم برای ساخت روف گاردن در نظر گرفته می گردد، وجود امکان و پیش احتیاجهای لازم برای ساخت آن است. در هر صورت ساخت روف گاردن به مقدار فضایی احتیاج دارد، نباید مانعی در تاسیسات ساختمان یا خدمات شهرداری و سایر سازمان ها از جمله سازمان برق باشد. از طرفی هم نباید هیچ گونه مزاحمتی را برای سایر ساختمان های مجاور ایجاد کند.

مشوق هایی به منظور ساخت روف گاردن

شهرداری تهران با توجه به اهمیت استفاده بهینه از فضای شهری و همچنین افزایش مساحت فضای سبز، در چند سال اخیر طرح ها و قوانین زیادی را به منظور تشویق اقدامات در مورد ساخت روف گاردن تدوین نموده است که عمده آن ها در سه مقوله زیر قرار می گیرند.

  • افزایش تراکم ساخت
  • مشوق های مالیاتی
  • اخذ عوارض کمتر

به طوری که به ازای اختصاص هر مترمربع فضای سبز در بام، مازاد بر 40 درصد سبز، طبق جدول زیر از هزینه تراکم کل ساختمان (در صورت وجود) کم می گردد.

درصد فضای سبز از سطح خالص پشت بام405060708090100
درصد کاهش هزینه تراکم ساختمانی0102030405060

بیشتر بخوانید: هزینه ساخت روف گاردن و راه های کاهش هزینه تمام شده بام سبز

قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن

شهرداری تهران با وجود حمایت هایی که در ساخت روف گاردن اعمال نموده است، سعی نموده است با قوانین دست وپا گیر عرصه را بر اجرای این فضاهای سبز محدود نکند. در هر صورت مهم ترین قوانین شهرداری در ساخت روف گاردن را می توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

  • پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که برای ساختمان هایی که از قبل فرمان ساختمانی دریافت نموده اند، برگه دستور روف گاردن آماده شده که قابلیت الحاق به فرمان ساختمانی را دارد و روی پروانه ساختمانی صادر شده قبلی ثبت می گردد.
  • به ازای هر مترمربع فضای سبز گسترده روف گاردن، یک مترمربع به وسعت مجاز افزوده خواهد شد.
  • به ازای هر مترمربع فضای سبز نیمه متراکم، به وسعت مجاز دو مترمربع اضافه خواهد شد.
  • از طرفی هم شهرداری مقرر نموده است که به ازای هر مترمربع فضای سبز متراکم، سه متر مربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد.
  • در برنامه های آینده شهرداری تهران نیز لزوم اختصاص دادن بخشی از فضای زمین ها به فضای سبز و روف گاردن تصویب شده و در آینده اجرایی خواهد شد.
  • به منظور افزایش انگیزه برای ساخت روف گاردن، متقاضیان می توانند نسبت به کسر فضای باز ساختمانی، به ازای هر واحد، پنج متر به شرط اجرای سه برابر فضای سبز در پشت بام ساختمان، اقدام نمایند.
  • به میزان 30 درصد مساحت مفید بام، نسبت به اعطای تراکم در یک طبقه اضافه در جهت ساخت کاربری های مرتبط با بام سبز (غیر مسکونی) نظیر سالن اجتماعات، سالن ورزشی و… بر روی بام با اخذ عوارض قانونی و نیز فاصله دریافت از لبه های بام، در سمت معبر و فضای باز و همچنین رعایت تمام اصول و ضوابط سازه ای و اجرایی اقدام گردد.

چرا شهرداری بر ساخت روف گاردن تاکید دارد؟

روف گاردن را نمی توان طرحی جدید در نظر گرفت. روف گاردن هایی که پوشیده شده از خاک و گیاه هستند، از مدت ها قبل رواج داشته اند. دلایل راه اندازی روف گاردن به توضیح زیر است.

  • استفاده از زمین های بلا استفاده
  • زیبایی سازی منظره
  • دوستدارمحیط زیست
  • نوردهی مناسب

بیشتر بخوانید: خاک مناسب روف گاردن ، راهنمای جامع انتخاب بهترین خاک

قوانین آینده ساخت روف گاردن در تهران

علاوه بر تمامی قوانین و ضوابطی که در بالا در مورد مجوز روف گاردن به آن ها اشاره شد، شهرداری تهران در حال تدوین و اجرایی کردن قوانین جدیدی در مورد ساخت و اجرای روف گاردن ها است.

یکی از مهم ترین قوانین این است که در برنامه آینده شهرداری ها، اختصاص دادن قسمتی از فضای زمین ها به فضای سبز و فضای بام ها اجباری بوده و این مورد در حال حاضر به تصویب رسیده است و در آینده ای نزدیک اجرایی می گردد.

سخن آخر

ساخت روف گاردن در ساختمان های در حال ساخت یا از قبل موجود، در هر صورت به دریافت مجوز از شهرداری ها احتیاج پیدا خواهد نمود. ساخت روف گاردن اصول و استانداردهای خاص خود را دارد که باید از اجرایی شدن کامل آن ها اطمینان حاصل کرد. در همین خصوص شهرداری ضوابط مشخصی را برای کارفرمایان تدوین نموده است و در آینده باید منتظر قوانین بیشتری در مورد مجوز روف گاردن نیز باشیم.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1474

به "مجوز روف گاردن ، مروری بر الزامات و قوانین ساخت روف گاردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوز روف گاردن ، مروری بر الزامات و قوانین ساخت روف گاردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید