مهین فرهادی زاد: کسب 10 سهمیه المپیک کار بزرگی در بخش بانوان است

به گزارش آناسی، مهین فرهادی زاد در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به کسب 10 سهمیه ورزش زنان برای المپیک توکیو و اینکه از این حیث یک رکوردشکنی نسبت به المپیک ریو صورت گرفته است، گفت: کسب این تعداد سهمیه موفقیت بزرگی به تعداد میرود اگرچه معتقدیم اگر ورزشکاران زن ما با کرونا و مشکلاتش روبرو نمی شدند، می توانستند سهمیه های بیشتری کسب کنند.

مهین فرهادی زاد: کسب 10 سهمیه المپیک کار بزرگی در بخش بانوان است

وی ادامه داد: عمده ضربه ای که ورزشکاران خانم متحمل شدند و به خاطر آن نتوانستند کسب سهمیه کنند به خاطر همین لغو اعزام های شان بود. آنها باید در مسابقات شرکت می کردند تا کسب امتیاز المپیک کنند یا شرایط دستیابی به آن را به دست بیاورند اما کرونا این موقعیت را از آنها گرفت.

وی در همین رابطه با یادآوری دو سهمیه ای که در بخش بانوان کاراته به دست آمده، ادامه داد: کاراته بانوان ایران می توانست دو سهمیه دیگر هم به دست بیاورد اما نشد چون تعداد سفرهای ورزشکارانش برای افزایش رنکینگ کافی نبود، در تکواندو هم ظرفیت کسب بیشتر از یک سهمیه را داشتیم. در قایقرانی هم می توانستیم سهمیه های بیشتری بگیریم اما هیچ یک از آنها در عمل به نتیجه نرسید فقط به خاطر لغو اعزام ها و اینکه حضور در میادین دیگر جایگزین نشد.

معاون توسعه ورزش بانوان در پاسخ به این پرسش که البته در رشته ای مانند تنیس روی میز اعزام انجام شد اما نتیجه دو دوره قبل المپیک به دست نیامد، گفت: به هر حال کرونا روی شرایط تمرینی و آمادگی بازیکنان تاثیر گذاشته بود. در این رشته هم بعد از چندماه وقفه شرایط برای برگزاری اردو و حضور در مسابقات مهیا شد. کننده تنیس روی میز ایران تلاش خود را داشت اما باید پذیرفت که تبعات کرونا آنها را از آمادگی همیشگی دور کرد.

فرهادی زاد به تیراندازی و عدم کسب سهمیه الهه احمدی در این رشته اشاره کرد و یادآور شد: الهه احمدی یک چهره المپیکی است. اطمینان دارم اگر کرونا و مشکلاتش وجود نداشت، این ورزشکار حتما کسب سهمیه می کرد.

وی ادامه داد: در هر صورت کسب 10 سهمیه آنهم در این شرایط واقعا یک موفقیت بزرگ به تعداد میرود و حکم روی سکو رفتن را دارد.

فرهادی زاد در واکنش به این موضوع که تمام کشورهای جهان درگیر کرونا بودند نه فقط ایران، یادآور شد: در خیلی از کشورها شرایط به گونه ای بود که ورزشکاران شان منعی برای حضور در مسابقات و اعزام به آنها نداشتند. ورزشکاران زن ایرانی مهمترین بازه زمانی که همان اواخر 98 و سال 99 بود را برای کسب سهمیه از دست دادند اما در همین زمان خیلی از ورزشکاران دیگر کشورها درگیر مسابقات انتخابی بودند.

وی افزود: در خیلی از کشورها ورزشکاران شان تجربه زیادی از حضور در میادین کسب سهمیه داشتند حداقل نسبت به ورزشکاران ایرانی؛ همین مسئله در این شرایط خاص به آنها کمک کرد. البته که برخی رشته های ما در راه کسب سهمیه عالی بودند مانند کاراته؛ به محض ورود این رشته به فهرست المپیک، فدراسیون ایران برنامه ریزی خیلی خوبی را انجام داد تا ورزشکارانش بتوانند نتیجه بگیرند. خیلی از آنها اما جوان هستند و تا کنون در این شرایط استثنایی قرار نداشتند.

این معاون وزیر ورزش همچنین گفت: موضوع تجهیزات هم در کسب سهمیه بی تاثیر نبود. در رشته ای مانند تیراندازی ورزشکاران ما با مشکل فشنگ روبرو هستند، این مسئله حتی در انتخاب محل اردوی آنها هم تاثیرگذار است. با این شرایط و کمبودها ورزشکاران ما 10 سهمیه گرفته اندو این موفقیت بزرگی به تعداد میرود.

معاون وزیر ورزش در مورد عملکرد ورزشکاران در المپیک و پیش بینی انجام شده در این زمینه - با لحاظ کردن مدال آوری ورزش بانوان در المپیک ریو- گفت: از هیچ ورزشکاری نام نمی برم اما امید زیادی داریم که در بخش بانوان ورزشکاران مان بتوانند روی سکو بروند. من اطمینان دارم که این ورزشکاران دست پر از المپیک باز می گردند. البته که بازهم تاکید می کنم همین کسب سهمیه یک موفقیت برای آنها به تعداد میرود.

فرهادی زاد همچنین در مورد عدم انتخاب پرچمدار کاروان ایران از میان بانوان که برخلاف دوره گذشته بازی های المپیک و آسیایی انجام شد، گفت: برای انتخاب پرچمدار معیارها و ملاک های زیادی مشخص کننده است. یکی از موارد این است که برای مراسم افتتاحیه ورزشکاران در محل برگزاری بازی ها باشند و روز بعد از افتتاحیه هم رقابتی نداشته باشند. تیراندازان ما روز افتتاحیه در توکیو هستند اما چون روز بعد از آن مسابقه دارند امکان انتخاب پرچمدار از میان آنها وجود نداشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1827

به "مهین فرهادی زاد: کسب 10 سهمیه المپیک کار بزرگی در بخش بانوان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهین فرهادی زاد: کسب 10 سهمیه المپیک کار بزرگی در بخش بانوان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید