نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی

به گزارش آناسی، از 19 فروردین باید تمامی مالکان خانه اطلاعات مربوط به املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند که شرایط سکونت آن ها از نظر خالی یا دارای سکنه بودن برای اعمال مالیات معین گردد.

نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، طبق ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم واحد های مسکونی واقع در شهر های با جمعیت بیش از 100 هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان واحد خالی شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به توضیح زیر خواهند شد:

سال دوم- معادل یک دوم مالیات متعلقه

سال سوم- معادل مالیات متعلقه

سال چهارم و به بعد- معادل یک و نیم (1.5) برابر مالیات متعلقه

در این راستا، وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی واحد های خاالی سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحد های مسکونی کشور در آن درج می گردد را از بهمن ماه 1398 رونمایی و مردادماه 1399 اجرایی کرد و به این سامانه وظیفه دیگری هم علاوه بر شناسایی خانه های خالی محول شد که شناسایی محل سکونت خانوار است و طبق قانون هر خانواری می تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد که این موارد مشمول مالیات نمی شوند، اما مازاد بر آن اگر هر واحدی داشته باشد مشمول مالیات می گردد.

همچنین، اگر این افراد واحد های بیشتری داشته باشند، اما خالی نباشند مشمول مالیات نخواهد شد.

از آنجا که در سال گذشته سامانه های مرتبط برای اخذ مالیات از خانه های خالی آماده شد، طبق اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی نخستین مالیات از خانه های خالی در مرداد سال جاری و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن دریافت خواهد شد.

طبق آخرین آمار تا به امروز 300 هزار واحد مسکونی برای اخذ مالیات خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که براساس قانون 54 مکرر که بخشی از قانون مالیات های مستقیم است، همه خانوار ها اعم از شهری، روستایی، مالک و مستاجر، مکلف هستند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ظرف دو ماه ثبت نمایند.

شروع ثبت اطلاعات ملک در سامانه املاک و اسکان از امروز

در این زمینه، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، تمامی مردم باید از روز پنجشنبه (19 فروردین 1400) نسبت به ثبت املاک تحت تملک خود در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir اقدام نمایند.

بنابراین، از امروز تمامی مالکان باید اطلاعات مربوط به املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند که شرایط سکونت آن ها از نظر خالی یا دارای سکنه بودن برای اعمال مالیات تعیین گردد؛ در این بین ضروری است تا با جزئیات اخذ مالیات از خانه های خالی آشنا شوید.

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، هر واحد مسکونی در شهر های بالای 100 هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1688

به "نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید