همه چالش های سیاسی و اقتصادی آقای نخست وزیر

به گزارش آناسی، نکته مثبتی که در کارنامه آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید نسبت به سایر دولتمردان عراقی وجود دارد، این است که با اجماع همه گروه های شیعی، کرد و اهل سنت سر کار آمده و این اجماع و همبستگی ملی به او این قدرت را می دهد تا به خواسته ها و نیازهای مردم پاسخ بدهد.

همه چالش های سیاسی و اقتصادی آقای نخست وزیر

عراق دچار مسائل و مسائل زیادی چه در حوزه اقتصادی و چه در عرصه سیاسی است. ساختار حقوقی عراق که به نظر می رسد ناکارآمد است به واسطه تقسیم دولت به شیوه کنونی، نتوانسته خواسته های مردم را برآورده کند و بعد از 2 دهه جنگ و درگیری، به خاطر موقعیت جغرافیایی این کشور، مسائل سیاسی فزاینده ای در آن شکل گرفته است. از همین رو خروج از این چالش ها کار ساده ای به نظر نمی رسد. نخستین چالش جدی آقای الکاظمی در پست خود نیز همین چالش های سیاسی است. عراق سال هاست عرصه رقابت های منطقه ای و بین المللی و بویژه محل اختلافات چندی بین ایران و امریکا شده است. به جز این نباید از نقش عربستان، ترکیه، اردن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز غافل شد. هر کدام از این کشورها نیز به تناسب نیازهای منطقه ای خود، رویکردهای متفاوتی در عراق دارند که همین باعث شده است، عراق دچار بحران های چندی شود.

علاوه بر این عراق به خاطر سال ها جنگ و منازعه درگیر مسائل اقتصادی بسیاری است که در چند ماه اخیر به خاطر بحران تشکیل دولت و کرونا و بویژه اکنون با پایین آمدن بهای نفت این چالش شدیدتر هم شده است. کاهش درآمدهای نفتی عراق باعث خواهد شد، دولت جدید آن با چالش تأمین خواسته های اقتصادی مردم خود بویژه اصلاح زیر ساخت ها و نیازهای روزمره آنان روبه رو باشد. بنابراین اگر هم عراقی ها وهم جهان خواهان عراقی امن و با ثبات هستند، هم نیروهای داخلی آن و هم طرف های خارجی باید از دولتی که امنیت و ثبات را برای این کشور فراهم می کند، حمایت کنند و با احترام به تمامیت ارضی آن، به آن اجازه دهند فرایند رو به رشدی را طی کند.

در این بین یکی از خواسته های مورد انتظار، خروج نیروهای امریکایی از عراق است. اگر الکاظمی بتواند عراق را همان طورکه وعده داده، عراقی بسازد که تهدیدی برای همسایگانش نباشد، توافق و تفاهمی بین احزاب و گروه های مختلف ایجاد کند، خروج نیروهای امریکایی از عراق هم رخ خواهد داد. همان طور که در زمان باراک اوباما رخ داده بود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1104

به "همه چالش های سیاسی و اقتصادی آقای نخست وزیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چالش های سیاسی و اقتصادی آقای نخست وزیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید