هم نشینی ماه و مشتری در آسمان بامداد فردا

به گزارش آناسی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره همنشینی ماه با سیاره برجیس مشتری در آسمان بامداد فردا (هشتم شهریور) توضیح داد.

هم نشینی ماه و مشتری در آسمان بامداد فردا

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت وگو با خبرنگار درباره همنشینی ماه و مشتری گفت: بامداد شنبه 8 شهریور 1399، زمان همنشینی ماه با سیاره برجیس مشتری از دید ناظر زمینی یا قِران (Gheran) این اجرام است.

او در ادامه اعلام نمود: سیاره غول پیکر مشتری (با نام های پارسی برجیس، زاوش و هُرمُز یا اورمزد)، تقریبا 1/4 درجه و سیاره حلقه بر گردن کیوان (زحل) حدود 2/2 درجه شمال کوژ ماه افزاینده قرار می گیرند.

عتیقی اعلام نمود: غول سامانه خورشیدی سیاره برجیس در صورت فلکى کمان (قوس Sagittarius) و سیاره کیوان در صورت فلکی بزماهی (Capricornus) از صورت های فلکی منطق البروج بوده و تا پیش از غروب این اجرام در بامداد این تاریخ، در پهنه آسمان زیبای تابستان با چشم و بدون نیاز به ابزار های رصدی دیده خواهند شد، هر چند که نور ماه تا حدودی مزاحم مشاهده سیاره درخشان برجیس و کیوان زرد رنگ در آسمان خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: موقعیت این اجرام در تاریخ مورد اشاره در زمینه صورت فلکی کمان و سیاره کیوان به همراه سیاره کوتوله پلوتو! در تصویر در جایگاه خود نسبت به برجیس جانمایی شده اند.

گفتنی است، مُشتَری بزرگ ترین سیاره در منظومه شمسی است. این سیاره غول گازی با جرم یک هزارم خورشید است، ولی جرمی دو و نیم برابر مجموع دیگر سیاره های منظومه شمسی را داراست و دومین جسم در منظومه شمسی بر پایه جرم و حجم است. از نظر دوری از خورشید، مشتری پنجمین سیاره پس از عطارد، زهره، زمین و مریخ است.

مشتری چهارمین جسم درخشان در آسمان پس از خورشید، ماه و زهره است. اگرچه گهگاه مریخ (بهرام) درخشان تر به نظر می آید. به کمک دوربین دوچشمی برخی از قمر های مشتری نیز قابل دیدن هستند. جرم مشتری 2/5 بار از مجموع جرم دیگر سیاره های منظومه شمسی بیشتر و جرم مشتری 318 بار بیشتر از جرم زمین است؛ این سیاره می تواند 1300 زمین را درخود جای دهد و میانگین دوری آن از خورشید در حدود 778 میلیون و 500 هزار کیلومتر است یعنی بیشتر از 5 برابر دوری زمین از خورشید.

ستاره شناسان با تلسکوپ های برپاشده در زمین و ماهواره هایی که در مدار زمین می گردند به بررسی مشتری می پردازند. ایالات متحده تا کنون 6 فضاپیمای بدون سرنشین را به مشتری فرستاده است.

  • آخرین بارش های شهابی قرن در آسمان ایران اوج می گیرد
  • آسمان، بامداد فردا شهاب باران می شود
  • ماجرای برخورد سیارک به کره زمین در روز جمعه چیست + عکس
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1298

به "هم نشینی ماه و مشتری در آسمان بامداد فردا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم نشینی ماه و مشتری در آسمان بامداد فردا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید