وزیر ارتباطات: برای تولید تلفن همراه با اپراتورها باندل می کنیم

به گزارش آناسی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با ایران از حمایت ویژه از تولید تلفن همراه در داخل کشور خبر داد و گفت: در کشور ظرفیت داخلی برای تولید تلفن همراه از سوی شرکت هایی مانند جی ال ایکس وجود دارد پس بنا را بر حمایت از این شرکت ها گذاشتیم تا یک گوشی مناسب و ارزان قیمت در حدود یک و نیم میلیون تومان در اختیار مردم بگذاریم. برای حمایت ویژه از تلفن همراه تولید داخل نیز قرار است با اپراتورها باندل (فروش یکجا) کنیم و منابع مالی را نیز پست بانک تأمین کند.

وزیر ارتباطات: برای تولید تلفن همراه با اپراتورها باندل می کنیم

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با ایران از حمایت ویژه از تولید تلفن همراه در داخل کشور خبر داد و گفت: در کشور ظرفیت داخلی برای تولید تلفن همراه از سوی شرکت هایی مانند جی ال ایکس وجود دارد پس بنا را بر حمایت از این شرکت ها گذاشتیم تا یک گوشی مناسب و ارزان قیمت در حدود یک و نیم میلیون تومان در اختیار مردم بگذاریم. برای حمایت ویژه از تلفن همراه تولید داخل نیز قرار است با اپراتورها باندل (فروش یکجا) کنیم و منابع اقتصادی را نیز پست بانک تأمین کند. با این اقدام اپراتورها تلفن همراه تولید داخل را به مشترکان خود عرضه می کنند و قسط از قبض تلفن همراه کاربر کسر می شود. این روش کمک می کند عده ای که توان اقتصادی برای خرید ندارند بتوانند گوشی را به صورت اقساطی تهیه کنند. در پی اعلام این خبر از سوی وزیر به سراغ تولیدکنندگان داخلی تلفن همراه در کشور رفتیم و این سؤال را پرسیدیم که این اقدام وزیر چقدر می تواند در رونق تولید تلفن همراه در کشور مؤثر باشد و اینکه تولید تلفن همراه در داخل کشور با چه مسائل و معضلاتی در کشور دست و پنجه نرم می کند. مهمتر اینکه آیا افزایش تعرفه واردات تلفن همراه در رونق تلفن همراه در داخل کشور نقش دارد؟

رونق تولید داخل

اگر اقدامی (باندل کردن با اپراتورها با حمایت پست بانک)که وزیر ارتباطات از آن خبر داده اند عملیاتی شود، برای شرکت های تولید کننده تلفن همراه در داخل کشور مفید خواهد بود، چرا که آنها می توانند تلفن همراه باکیفیت تر و مدل های بهتری را راهی بازار کنند.

حمید سعیدی، مدیرعامل شرکت تلفن همراه جی ال ایکس با بیان مطلب فوق گفت: این اقدام خوب وزیر ارتباطات برای کاربران نیز مفید خواهد بود، چرا که اگر توان خرید تلفن همراه را نداشته باشند می توانند به صورت اقساطی از اپراتورها، گوشی باکیفیت داخلی خریداری نموده و مبلغ را نیز از طریق قبض تلفن همراه پرداخت کنند.

مدیرعامل این شرکت با تشکر از وزیر ارتباطات که به فکر رونق تولید داخل در حوزه تلفن همراه است، اضافه نمود: اکنون اگر تلفن همراه گران قیمتی را در داخل تولید کنیم، خریداری نخواهد داشت ولی وقتی باندل شدن اتفاق بیفتد کاربر رغبت می کند مدل های جدید را که قیمت بالاتری نیز دارد، خریداری کند.

سعیدی در پاسخ به این سؤال که تولید تلفن همراه در داخل کشور به چه حمایت های دیگری نیاز دارد، گفت: بهتر است شرکت های بیشتری عهده دار واردات قطعات مورد نیاز تلفن همراه برای تولید داخل شوند. اکنون مجبوریم خودمان قطعات مورد نیاز تولید تلفن همراه را وارد کشور کنیم و این کار برای شرکت های تولید کننده بسیار هزینه داشته و زمانبر است و انرژی و وقت ما را برای تولید باکیفیت تر و بیشتر محصولات می گیرد و کار تولید به کندی پیش می رود.

وی اضافه نمود: از دولت می خواهیم تعرفه واردات قطعات تلفن همراه را نیز همتراز تعرفه واردات تلفن همراه قرار داده و از 15 درصد به 5 درصد کاهش دهد. وقتی تعرفه واردات قطعات تلفن همراه نیز کاهش یابد، نه تنها گوشی تولید داخل با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می رسد، بلکه موجب رونق تولید داخل می شود.

مدیرعامل این شرکت مشکل و معضل بعدی تولید داخل در حوزه تلفن همراه را نبود سرمایه گذار بیان نمود و گفت: از بانک ها با سود 18 درصد وام دریافت می کنیم این درحالی است که سود شرکت به جیب بانک ها می رود و برای تولید کننده ها مقرون به صرفه نیست.

سعیدی در زمینه برند سازی و اعتمادسازی برای خرید تلفن همراه تولید داخل نیز گفت: ابتدا باید ذهنیت مردم را درباره تولید داخل مثبت نموده و تغییر داد. همان طور که مردم خرید مواد غذایی ایرانی را در اولویت قرار می دهند باید کاری کنیم که این اتفاق نیز در کالاهای دیگر حوزه ها بخصوص الکترونیک بیفتد.

وی با اشاره به اینکه باید برای اعتمادسازی روی کیفیت محصولات خود بیشتر کار کنیم، اضافه نمود: اعتمادسازی نیاز به تبلیغات مستمر دارد وقتی وزیر ارتباطات تلفن همراه تولید شرکت ما را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کرد میزان فروش ما بالا رفت ولی تبلیغات در رسانه ها بخصوص تلویزیون بسیار گران است و از عهده شرکت ها بر نمی آید. تنها یک ماه تبلیغات محصولات در صدا و سیما 3 میلیارد تومان هزینه دربر داشت که هنوز در حال پرداخت اقساط آن هستیم.

سعیدی درباره 100 گوشی این شرکت که وزارت ارتباطات در اختیار داوطلبان قرار داده نیز گفت: ما 100 تلفن همراه با نسخه سیستم عامل بومی سازی شده را در اختیار وزارت ارتباطات قرار دادیم که آنها نیز این تعداد دستگاه را به همراه فرمی به داوطلبان ارسال کردند و در آن فرم کاربران نظرات خود را در زمینه نرم افزار و سخت افزار این نسخه ارائه دادند که در حال اعمال تغییرات هستیم.

وی اضافه نمود: ما نظرات سخت افزاری را نمی توانیم اعمال کنیم و کاربران در صورت نیاز باید از مدل های بالاتر که چنین امکاناتی دارد، استفاده کنند اما در زمینه بحث نرم افزاری نظرات را اعمال کردیم. ما دو نسخه از تلفن همراه را که یکی دارای سیستم عامل بومی بدون سرویس گوگل برای کاربران خاص و دیگری دارای سرویس گوگل برای عموم کاربران است، ارائه دادیم که از هر دو نسخه بخصوص مدل امنیتی آن استقبال شده است و کاربران نظامی و دولتی خواستار خرید این مدل از تلفن همراه هستند.

مقرون به صرفه شدن خرید تلفن همراه

دانیال حسینی، مدیرعامل شرکت آلفا موب کردستان نیز اقدام وزیر ارتباطات را در حمایت از تولید داخل تلفن همراه مثبت ارزیابی کرد و آن را عاملی برای تولید تلفن همراه با کیفیت تر و مدل های به روز تر از سوی شرکت های تولید کننده داخلی بیان نمود.

حسینی اضافه نمود: چنین اقدامی اکنون در بسکمک از کشورها نیز در حال انجام است، چرا که برای کاربران مقرون به صرفه خواهد شد و کاربرانی که توانایی خرید تلفن همراه را ندارند می توانند به صورت اقساطی گوشی مورد نظر خود را خریداری کنند.

وی درباره مسائلی که شرکت های تولید کننده تلفن همراه با آن دست و پنجه نرم می کنند، گفت: بوروکراسی های اداری در زمینه ترخیص کالاها در گمرک و استفاده از معافیت از تعرفه، صدور مجوزها و...بسیار طولانی است. از سوی دیگر بالا بودن تعرفه واردات قطعات تلفن همراه از دیگر مسائل شرکت های تولید کننده تلفن همراه در داخل کشور است، به طوری که کار تولید را سخت نموده.

حسینی اضافه نمود: بهتر است واردات دستگاه تلفن همراه تا قیمت 50 دلار را به کشور ممنوع کنند، چرا که ما اکنون توان تولید تلفن همراه با چنین قیمت و همان کیفیت را داریم. بنابراین وقتی تلفن همراهی با کارکرد و کیفیت خارجی در کشور تولید می شود چه نیازی به واردات این نوع تلفن همراه است. بهتر است تلفن همراه به روز تر و مدل های بالاتر وارد کشور شود تا شرکت های تولید داخل هم بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند.

مدیرعامل این شرکت نیز خواستار کاهش تعرفه واردات قطعات تلفن همراه برای رونق تولید داخل شد و گفت: هرچند شرکت های تولید کننده از تعرفه واردات قطعات طبق ماده 121 معاف هستند اما آنقدر پروسه دریافت معافیت از تعرفه، طولانی و زمانبر است که وقت و انرژی شرکت ها را می گیرد به طوری که هربار باید 3 ماه منتظر باشیم تا محموله وارداتی شامل معافیت شود.

وی با بیان اینکه این روزها بحث افزایش تعرفه واردات تلفن همراه مطرح شد، اضافه نمود: ما به عنوان تولید کننده موافق افزایش تعرفه واردات تلفن همراه نیستیم. به نظر ما باید بحث واردات تلفن همراه مسافری تغییر کند، چرا که اکنون سود بازرگانی و گمرک برای تولید کننده و وارد کننده رسمی یک درصد است ولی وقتی تلفن همراه به صورت مسافری وارد کشور می شود نه تنها سود آن برای واردکننده اش 2 درصد است، بلکه تعرفه گمرکی و اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده نیز ندارد و واردات آن دارای توجیه اقتصادی است بنابراین باید واردات تلفن همراه مسافری را به 15 درصد برسانند تا واردات آن توجیه اقتصادی نداشته باشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 434

به "وزیر ارتباطات: برای تولید تلفن همراه با اپراتورها باندل می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر ارتباطات: برای تولید تلفن همراه با اپراتورها باندل می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید