پاسخ موسوی به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

به گزارش آناسی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در تبادل اخیر زندانیان هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته و مسئولیت مذاکره بر عهده سوئیس بوده است.

پاسخ موسوی به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

به گزارش خبرنگاران، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در گفت وگویی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا مطرح نمود: این تبادلات از بعد انسانی است. چند تن از اتباع ما به دلایل واهی و غیرقانونی در آمریکا گروگان گرفته شدند، به این بهانه که تحریم های آمریکا را دور زده و نقض کردند.

سوئیس مسئولیت مذاکره را بر عهده داشت

موسوی با بیان اینکه از نظر ما چنین اتفاقی نیفتاده و ضمن اینکه تحریم های آنها غیرقانونی و بی مبناست، گفت: در این مدت سعی کردیم از همه توان خود و با یاری دولت سوئیس استفاده کنیم.

وی ضمن تشکر از دولت سوئیس مطرح نمود: مسئولیت مذاکره را در این زمینه دولت سوئیس بر عهده داشت و هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفت، رایزنی ها و گفت وگوها به وسیله دولت سوئیس انجام شد که منجر به آزادی شد.

موسوی اضافه کرد: اگر امکان باشد و این آمادگی کماکان در دولت سوئیس باشد، آمادگی داریم بقیه ایرانی هایی که در بند آمریکا هستند را آزاد و به میهن برگردانیم.

فکر نمی کنیم با ماندن یا رفتن ترامپ تحول خاصی رخ دهد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مطرح نمود: مسائل داخلی آمریکا خیلی برای ما مهم نیست، آنچه برای ایران مهم است عمل دولت های مختلف آمریکاست که متاسفانه در سال های گذشته عملی که باعث گردد جمهوری اسلامی و ملت ایران اعتمادشان جلب گردد، مشاهده نکردیم.

وی همچنین مطرح نمود که دیوار بی اعتمادی هنوز بین ایران و آمریکا وجود دارد و گفت: آقای ترامپ مسئله داخلی خودش و بحث انتخابات را دارد و بحث انتخابات مسئله داخلی آمریکایی هاست.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: هیچ وقت منتظر تحولات داخلی در آمریکا و اینکه نتیجه انتخابات چه خواهد شد نبودیم و نخواهیم ماند.

وی با بیان اینکه ما میز مذاکره را ترک نکردیم، گفت: آنها در قالب 1+5 در برجام حضور داشتند، آنها میز مذاکره را ترک نموده و تعهدات خودشان و قطعنامه 2231 سازمان ملل را نقض کردند و فکر نمی کنیم با ماندن یا رفتن ایشان (ترامپ) تحول خاصی رخ دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: برای ما عمل آمریکا به تعهداتش مهم است و گفتار اصلا مهم نیست که تا به امروز نشان داده به تعهداتش عمل ننموده است.

وی مطرح نمود: شرطی را مقامات عالی رتبه ما مطرح نمودند که اگر آمریکا توبه کند و به برجام برگردد و خساراتی که به ملت ایران زده جبران و تحریم های ظالمانه را بردارند آنها می توانند دوباره در قالب چارچوب برجام و 1+5 حضور داشته باشند.

به گزارش فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اخیرا در توئیتی و در پی تبادل انجام شده که منجر به آزادی مایکل وایت و مجید طاهری شد، نوشت: ⁧‫تبادل زندانیان‬⁩، نتیجه ⁧‫مذاکره‬⁩ نبوده و هیچ مذاکره ای هم در آینده انجام نخواهد شد.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1161

به "پاسخ موسوی به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ موسوی به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید