خودروسازها خودرویی که می توان فراوری کرد را پیش فروش نمایند

به گزارش آناسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از صداوسیما، عباس تابش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اضافه نمود: خودروسازها موظف شده اند از همین فردا خودروهایی را که می توانند فراوری کنند به بازار عرضه کنند.

خودروسازها خودرویی که می توان فراوری کرد را پیش فروش نمایند

مدیرعامل سازمان حمایت با بیان این که ناظران این سازمان در محل دو خودروساز بزرگ مستقرند و همه چیز را رصد می نمایند گفت: خودروسازها در خودروهای پر تیراژ و قابل فراوری باید افزایش فراوری و عرضه داشته باشند بدون هیچ گونه کوتاهی از تعهداتشان و یا دستکاری آپشن خودروها.

تابش با اشاره به این که ستاد تنظیم بازار وظیفه قیمت گذاری خودروهای پر تیراژ را دارد اضافه نمود: اگر خودروساز به دلایلی نمی تواند بعضی خودروها را تحویل دهد باید سبدی از خودروهای فراوریی خودش را در اختیار مشتری بگذارد تا مشتری بتواند از میان آنها یکی را انتخاب کند واگر نخواست پولش را به روز و با محاسبه سود و جریمه تاخیر پس بدهند.

تابش میزان افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ را از ابتدای شهریور به بعد بین 20 تا 23 درصد بیان کرد و گفت: خودروسازها باید خودروهایی را که فروش قطعی بودند و مشتری پولش را تمام و کمال پرداخته است بدون افزایش قیمت و بدون عدول از مفاد قرارداد و تعهداتش به مشتری تحویل دهد.

80 درصد فراوری باید به تعهدات پیش فروشی اختصاص یابد

فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت نیز گفت: یکی از مشکلاتی که باید به آن رسیدگی می شد موضوع قطعه سازی و قطعه سازها بود که با مشکل تامین نقدینگی روبرو بودند. قطعه سازها معتقد بودند متناسب با افزایش قیمت خودرو باید قیمت قطعات هم افزایش یابد و اولین موضوعی هم که آنالیز و مصوب شد اصلاح قیمت قطعات در قراردادهای بین خودروسازها و قطعه سازها بود.

مقیمی با اشاره به محدودیت های خودروسازها در فراوری و تحویل بعضی خودروها گفت: البته هیچ خودرو سازی حق اعمال تکلیف به مشتری برای انصراف ندارد.

این مسئول دولتی اضافه نمود: خودروساز حداکثر می تواند 20 درصد از فراوریاتش را فروش فوری داشته باشد آن هم برای تنظیم بازار و باید حداقل 80 درصد فراوریاتش را به پیش فروش ها اختصاص دهد.

در قیمت گذاری فقط جانب فراورینماینده را نگیرید؛مصرف نماینده را هم ببینید

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس هم گفت: خودروسازها حق ندارند با هر روشی که می خواهند با مشتری برخورد نمایند و نمی گردد قیمت تمام شده فراوری خودروی ما بالاتر از قیمت منطقی و متعارف آن باشد و هزینه این سوء مدیریت را از مشتری بگیرند.

سید مهدی مقدسی اضافه نمود: باید در محاسبات قیمت خودرو منطق مالی حاکم باشد و باید پرسید چرا وقتی خودرو ساز قطعه ندارد خودرو پیش فروش می نماید.

وی با بیان این که خودروسازها باید با مردم شفاف صحبت نمایند گفت: نگرش در طرح ساماندهی عمدتا به کیفیت و ارتقای کیفیت خودرو است و بخش کوچکی از آن هم به خودروهای هیبریدی و برقی اختصاص دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نظارت را وظیفه وزارت صمت و دولت دانست و گفت: هر جا که دولت بیشتر دخالت نموده آسیب هم بیشتر شده است باید مرزی بین نظارت و دخالت قائل شد.

مقدسی گفت: در بحث قیمت گذاری هم نباید فقط جانب فراورینماینده را گرفت؛ بلکه باید بخش مصرف و خریداران را هم دید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 144

به "خودروسازها خودرویی که می توان فراوری کرد را پیش فروش نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروسازها خودرویی که می توان فراوری کرد را پیش فروش نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید