سهم جوامع محلی در مدیریت مناطق حفاظت گردیده کمرنگ است

به گزارش آناسی، به گزارش خبرنگاران، حمید ظهرابی در آیین جشن ثبت جهانی ذخیره گاه زیست کره کپه داغ در منطقه گلیل شیروان، گفت: از سال 1346 حدود 17 میلیون هکتار شامل 281 منطقه در قالب مناطق چهارگانه زیست محیطی در کشور حفاظت می گردد.

سهم جوامع محلی در مدیریت مناطق حفاظت گردیده کمرنگ است

وی اضافه نمود: برای نخستین بار کوشش خواهیم کرد با استفاده از تجارب موفق دنیای از مدل جدید حفاظتی بر مبنای مشارکت جوامع محلی در کپه داغ بهره گرفته گردد.

وی حفظ و صیانت از تنوع زیستی ارزشمند منطقه، توسعه پایدار و فراهم کردن امکان بهره مندی پایدار معیشتی مردم بومی را از مزایای این رویکرد حفاظتی برشمرد.

ظهرابی گفت: منطقه گلیل و سرانی از 50 سال پیش زیر حفاظت قرار گرفته اما از این پس بر اساس الگوی جدید حفاظتی در آن عمل می گردد که مبتنی بر ایفای نقش موثر مردم در نگهبانی از منابع ملی است.

معاون دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز ثبت دنیای ذخیره گاه زیستی کپه داغ خراسان شمالی را آغازی بر یک ماجرای بزرگ و سرآغاز یک رشته فعالیت های علمی با راه اندازی مرکز پژوهشی و کارگاه های علمی بین المللی توصیف کرد.

بهمن نامور مطلق با اشاره به گسترش مخاطرات زیستی که آینده زندگی بشر در کره زمین را تهدید می نماید، گفت: توسعه مدنظر یونسکو مردم محور است؛ به این معنا که نه فقط باید از آب و خاک محافظت کرد، بلکه باید محور حفاظت را فرهنگ و آداب و رسوم مردم جوامع محلی دانست و از آن صیانت کرد تا ضمن جلوگیری از تخریب تنوع زیستی، از تنوع فرهنگی و میراث جامعه بشری نیز صیانت گردد.

وی کپه داغ را یک بانک ژنتیکی برای دنیا توصیف کرد و اضافه نمود: برای صیانت از این ذخیره ژنتیکی مردم باید ذینفع باشند و این امر هم با حمایت از رشد صنایع خلاقانه مردمی و میراث و صنایع فرهنگی منطقه میسر می گردد.

وی اظهار امیدواری کرد که فعالیت های علمی و پژوهشی در این منطقه اتفاق بیفتد، گفت: نحوه زندگی کردن مردم در این منطقه باید صیانت گردد چرا که با از بین بردن تنوع زیستی، کل انسانیت به خطر می افتد.

در این مراسم که با حضور استاندار خراسان شمالی و جمعی از مسئولان استانی و محلی برگزار گردید، از لوح و تمبر یادبود ثبت دنیای ذخیره گاه زیست کره کپه داغ، رونمایی و از دست اندرکاران ثبت این رویداد و کارمندان نمونه محیط زیست این استان قدردانی شد.

ذخیره گاه های زیست کره با هدف استفاده از روش های نوین برای مدیریت مناطق حفاظت گردیده و نیز عرصه های طبیعی تعریف می شوند و کوشش بر این است تا صیانت از این عرصه ها و بهره برداری از ظرفیت های آن با مشارکت مردم انجام گردد.

منطقه حفاظت گردیده گلیل و سرانی در حوزه کپه داغ با گستره 18 هزار هکتار در شمال شهرستان شیروان در مرز استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان قرار گرفته است که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

این منطقه با آب و هوایی عموما کوهستانی، دارای شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد.

گلیل و سرانی واقع در 60 کیلومتری شهر شیروان با توجه به دارا بودن ویژگی های خاص طبیعی از جمله جنگل های انبوه ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال، تیرماه سال 1350 به عنوان منطقه حفاظت گردیده اعلام شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 37

به "سهم جوامع محلی در مدیریت مناطق حفاظت گردیده کمرنگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم جوامع محلی در مدیریت مناطق حفاظت گردیده کمرنگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید