دانشمندان بر پایه سرعت لنز گرانشی روشی تازه برای درک ماده تاریک ارائه کردند

به گزارش آناسی، تیم کوچکی از ستاره شناسان با یک روش جدید مبتنی بر سرعت تغییر لنز گرانشی که 10 برابر دقیق تر از بهترین روش قبلی است، به راهی تازه برای دیدن هاله ماده تاریک پیرامون کهکشان ها، دست یافتند.

دانشمندان بر پایه سرعت لنز گرانشی روشی تازه برای درک ماده تاریک ارائه کردند

دانشمندان در حال حاضر تخمین می زنند که تا 85 درصد از جرم دنیا قابل مشاهده نیست. این ماده تاریک به این علت مستقیما قابل مشاهده نیست که مانند ماده معمولی که ستارگان، سیارات و زندگی روی زمین را تشکیل می دهد، با نور برهم کنش ندارد.

• ماده تاریک در صورت مشاهده چه شکلی خواهد بود؟

اما چیزی که دیده نمی گردد را چگونه می تواند اندازه گیری کرد؟ نکته اصلی این است که در حقیقت اثر گرانشی که ماده تاریک فراوری می نماید، اندازه گیری می گردد. پل وگری (Pol Gurri) دانشجوی دکتری دانشگاه فنی سوینبرن که سرپرستی مطالعه تازه ای که در نشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده برعهده دارد، گفت: مانند این است که به یک پرچم نگاه کنید تا سعی کنید باد را اندازه بگیرید. شما نمی توانید باد را ببینید اما حرکت پرچم به شما می گوید که شدت بادی که می وزد چقدر است.

تا کنون روش های زیادی برای شناسایی ماده تاریک ارائه شده است. از جمله چندی پیش دانشمندان به برهم کنش الکترون با ذرات ماده تاریک اشاره کردند. اما این پژوهش تازه بر اثری به نام لنز گرانشی ضعیف متمرکز است که از ویژگی های نظریه نسبیت عام اینشتین است. ادوارد تیلور (Edward Taylor) دانشیار که در این پژوهش همکاری دارد، اضافه کرد: ماده تاریک تصویر هر چیزی را که در پشت آن قرار گرفته است بسیار اندک تغییر می دهد. این اثر کمی شبیه خواندن روزنامه از پشت یک لیوان است.

لنزهای گرانشی ضعیف هم اکنون یکی از پیروز ترین راه ها برای معین ساختار ماده تاریک دنیا است. اکنون تیم سوینبرن از تلسکوپ 2.3 متری دانشگاه ملی استرالیا (ANU) را برای نقشه برداری از چگونگی چرخش کهکشان های قرارگرفته تحت عدسی گرانشی استفاده نموده است.

گوری می گوید: از آنجا که می دانیم ستاره ها و گازها قرار است چگونه درون کهکشان ها حرکت نمایند، تقریبا از شکلی که کهکشان باید باشد، آگاهیم. با اندازه گیری میزان تغییر تصاویر نسبت به شکل واقعی کهکشان، می توان دریافت که چه مقدار ماده تاریک برای شرح آن احتیاج است.

پژوهش های تازه نشان می دهد که چگونه این اطلاعات درباره سرعت، اندازه گیری دقیق تری از اثر لنز گرانشی را نسبت به آنچه که تنها با استفاده از تغییر شکل انجام می گردد، ممکن می سازد. به گفته گوری با روش جدید برای دیدن ماده تاریک که بر سرعت چرخش لنز گرانشی پایدار است، می توان تصاویر واضح تری از محل وجود ماده تاریک و نقش آن در شکل گیری کهکشان ها به دست آورد.

تیلور گفت: ما نشان داده ایم که با یک تلسکوپ نسبتا کوچک ساخته شده در دهه 1980 میلادی، فقط با تغییر نگرش به مسأله، سهمی واقعی در این کوشش های دنیای داشته باشیم.

سهمی که در آینده با ابزارهای پیشرفته تر امکان گسترش آن هم وجود دارد زیرا مأموریت های فضایی آینده مانند تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن ناسا و تلسکوپ فضایی اقلیدس آژانس فضایی اروپا تا حدی برای انجام دقیق تر این نوع اندازه گیری ها بر اساس شکل صدها میلیون کهکشان طراحی شده اند.

• مشاهدات هابل نقص شناخت کنونی ما از ماده تاریک را نشان می دهد