تور دوحه: چرا ارتقاهای قطره چکانی کسل کننده گوشی های هوشمند که گیک ها را غمگین نموده اند، اتفاقا برای بیشتر مردم خوب هستند و شاید بیشتر از خوب؟!

به گزارش آناسی، اگر یک نکته وجود داشته باشد که نسخه اخیر سری آیفون 13 برای من برجسته نموده باشد، آن مورد این است که ارتقای سالانه تلفن ها فرایند کندتری پیدا نموده.

تور دوحه: چرا ارتقاهای قطره چکانی کسل کننده گوشی های هوشمند که گیک ها را غمگین نموده اند، اتفاقا برای بیشتر مردم خوب هستند و شاید بیشتر از خوب؟!

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

روز های نوآوری سالانه گذشته. در عوض، هر سال در گوشی های هوشمند کم و بیش حفظ طراحی و عملکرد قبلی با فقط یک یا دو تغییر یا بهبود کوچکتر را شاهد هستیم.

در نظر بگیرید آیفون 12 را در مقابل آیفون 13، یا سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا را در مقابل سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا را.

در مقایسه با نسخه های قبلی آن ها تفاوت چندانی وجود ندارد و می توان ادعا کرد که ما به نقطه ای رسیده ایم که این ارتقاءهای تکراری، چیز خاصی به تجربه کلی کاربری یک گوشی هوشمند نمی افزایند.

این می تواند به معنای واقعی کلمه یکی از صد ها تلفن هوشمند عرضه شده در 3 سال گذشته باشد!

صحبت از رکود و طراحی هسته نماینده در گوشی های هوشمند دیگر بیشتر از هر وقت دیگری به گوش می رسد. حتی گوشی های هوشمند تاشو مانند Samsung Galaxy Z Fold 3 هم نتوانسته اند این قضاوت کلی را تغییر بدهند.

با این حال، گوشی های هوشمند نسبت به سال های گذشته پیشرفت های کافی داشته اند و این برای مصرف نمایندگان خوب است.

مرگ قانون مور

قانون مور می گوید که تعداد ترانزیستور ها در یک مدار مجتمع متراکم تقریباً هر دو سال، دو برابر می گردد، در حالی که هزینه ساخت آن نصف می گردد.

قانون مور در دهه 1960 به وسیله گوردون مور، مدیرعامل سابق اینتل مطرح شد. در دهه 1960، منظره فناوری با اکنون متفاوت بود و بدیهی است که چنین رشد نمایی نمی تواند برای همواره پایدار باشد و پیشرفت های شاخص سخت تر و سختتر از پیش شده.

قانون مور به نوعی زمینه را برای نوآوری منظم و سالیانه فراهم کرد و به کل صنعت انگیزه برای کوشش می بخشید. حتی اگر امروزه نتوانیم قانون مور را اجرایی کنیم، روح آن زنده می ماند و چرخه های سالانه رونمایی از محصولات نو تا حدی نتیجه آن است. شرکت ها برای بهبود و تغییرات معنادار کوشش می نمایند گرچه مینیمال شدن ارتقاها، نشاندهنده سخت شدن پیشرفت ها هستند.

گوگل پیکسل 6 پرو نمونه ای از پیشرفت های معنی دار است

پیکسل 6 نمونه ای از پیشرفت های معنی دار و کاربردی قانون مور است. پیکسل 6 بزرگترین رونمایی گوشی هوشمند از سوی گوگل طی چند سال گذشته بود و پیشرفت های چشمگیری نسبت به پیکسل های قبلی داشت.

دوربین ارتقا یافته، طراحی کاملاً نو، چیپست سفارشی و موارد دیگر باعث می گردد اولین گوشی پیکسلی محسوب گردد که در چند سال گذشته واقعاً ارتقا یافته.

البته تفسیر دیگر می تواند این باشد که چون گوگل چند سال بود زیاد به پیکسل نرسیده بود، حالا با توجه نشان دادن به پیکسل 6، ارتقاهای آن نسبت به نسل های قبلی چشم گیر به نظر می رسند. اما از سوی دیگر می توانیم نتیجه بگیریم که فرایند کسل نمایندگی گوشی های هوشمند، عمومیت ندارد.

در پیکسل 6 پرو، هر قسمتی از گوشی تغییر نموده، ما با یک ارتقاء جزئی با تراشه نوتر و دوربین کمی ارتقا یافته روبرو نیستیم، بلکه این یک چیز کاملاً نو است. در حقیقت، اگر به تاریخچه سری پیکسل نگاه کنیم، هرگز ارتقایی عمده از یک مدل به مدل دیگر آن طور که در پیکسل 6 پرو شاهده بودیم،نداشته.

ارتقاء پیکسل اصلی به پیکسل 2 تغییرات زیادی را به همراه نداشت. پیکسل 2 یک روکش مات، چیپست کوالکام، یک جفت بلندگوی جلویی، لرزشگیر اپتیکال و Pixel Visual Core را معرفی کرد. بعلاوه IMX362 را آورد، یک پله پایین تر از IMX363 که با پکیسل 3 معرفی شده بود و تا پیکسل 5 به اسم سنسور اصلی در هر تلفن هوشمند پیکسل استفاده می شد.

در پیکسل 3 هم پیشرفت زیاد نبود. گذشته از حاشیه های کوچک و نمایشگر بزرگتر، شبیه نسل قبلی بود. پیکسل 4 تغییرات کمی کمی ایجاد کرد، از صفحه نمایش 90 هرتزی استفاده شد ولی در عین حال همین مسائل متعددی در صفحه نمایش هم گزارش شد.

به غیر از صفحه نمایش با نرخ تازه سازی بالا، تنها پیشرفت واقعی دیگر در پیکسل 4 پشتیبانی Soli برای باز کردن قفل صورت بود، اگرچه این شرکت سپس سنسور اثر انگشت را کنار گذاشت. به نظر می رسد هر زمان که گوگل چیزی را در تلفن هوشمند Pixel بهبود می بخشد، چیز دیگری به خطر می افتد.

از این نظر، می توانیم تفاوت خط پیکسل را با بیشتر پرچمداران معمولی ببینیم.

بیشتر پرچمداران از پیشرفت چشمگیر سالیانه سود نمی برند، شرکت ها فرمولی را پیدا نموده اند که کار می نماید. چرا سامسونگ بیاید و سری S را تغییر اساسی بدهد، در حالی که این شرکت می داند که ارتقاهای قطره چکانی هم بیشتر کاربران را راضی می نماید؟!

پیکسل 6 خلاف این جهت را پیموده و باید ببینیم که آخر و عاقبت آن چه می گردد!

آینده گوشی های هوشمند

اما به نظر می رسد که گوشی های هوشمند با ساختار و فرمول فعلی دیگر به اوج تکامل خود رسیده اند و دیگر شرکت ها چاره ای به جز رفتن به سمت گوشی تاشو ندارند.

گجت هایی مانند Samsung Galaxy Z Fold 3 و Galaxy Z Flip 3 هیجان انگیز هستند زیرا چیزی کاملاً نو را نشان می دهند. با این حال، گوشی های تاشو هنوز جریان اصلی نشده اند.

اما چیزهای خوب دیگری را هم این مدت دیده ایم: ما می بینیم که سازندگان گوشی های هوشمند تمرکز خود را بر طول عمر پشتیبانی نرم افزاری شروع نموده اند و شرکت هایی مانند سامسونگ و شیائومی دوره های پشتیبانی طولانی تری را ارائه می دهند.

حتی گوگل در پی پشتیبانی از سری پیکسل 6 به مدت حداقل پنج سال است که آن را در رده ای مشابه آی فون قرار می دهد. به روز رسانی نرم افزار می تواند تجربه تلفن های هوشمند را کاملاً تغییر دهد و ممکن است مصرف نمایندگان را متقاعد کند که از دستگاه های قدیمی استفاده نمایند. این یک خبر عالی برای افرادی است که به تلفن ها به اسم ابزار های مفید نگاه می نمایند - از آن تا خراب شدن بهره ببرید و سپس یک گوشی نو خریداری کنید.

علاوه بر این، وقتی گوشی های هوشمند برای مدت بیشتری به روز می شوند، ارزش فروش مجدد آن ها افزایش می یابد. این به این علت است که آن ها هنوز فعال هستند و پشتیبانی می شوند. درست به همین علت است که آیفون ها می توانند ارزش خود را برای سال ها حفظ نمایند.

Fairphone 4 که به تازگی منتشر شده، وعده بروزرسانی نرم افزار تا خاتمه سال 2025 را می دهد. این شرکت بعلاوه امیدوار است بتواند به روز رسانی های عمده ای را تا اندروید 15 منتشر کند، با پشتیبانی نرم افزاری تا سال 2027. چیزی که هیچ تولیدنماینده ای تلفن های هوشمندی قبلاً پیروز به انجام آن نشده.

اما یک علت پنهان روآوری شرکت ها به پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت تر، حفظ مشتری ها و وفادار کردن آنهاست.

چرا گوشی های هوشمند خسته نماینده خوب هستند؟

امروزه خرید یک گوشی هوشمند دیگر آن سختی قبلی را از نظر تصمیم گیری و انتخاب ندارد.

به یاد دارم سال ها پیش، قبل از خرید گوشی هوشمند ساعت ها و ساعت ها نظرات را می خواندم. قبل از اینکه به نکسوس 5 یا وان پلاس 3 بخرم، خیلی تحقیق کردم. می خواستم مطمئن شوم که تصمیم درستی می گیرم، به خصوص که بازار اندروید در آن موقع بسیار آشفته بود.

اما نکته مهم و کلیدی این است که تقریباً هر گوشی پرچمدار برای هر کسی به میزان کافی خوب خواهد بود. خوبِ خوب!

حتی بیشتر گوشی های میان رده برای بیشتر مردم به میزان کافی خوب ، مناسب و کارا هستند. دیگر در خصوص گوشی های موبایل هیچ چیز عجیب و شعبده وار وجود ندارد که غافلگیرتان کند، شما می دانید چه چیزی به دست می آورید و تا حد زیادی کارتان را راه خواهد انداخت.

نوترین اسمارت فون سری گلکسی اس هرچه باشد، برای بیشتر کاربران برترین است، اما اگر هزینه کمی دارید، ممکن است در پی مارک دیگری مانند شیائومی باشید. بیشتر مصرف نمایندگان می دانند که در پی چه چیزی هستند و تصمیم گیری در خصوص خرید هنگام ارتقا بسیار آسان تر می گردد.

اگر گوشی های هوشمند خسته نماینده زندگی را آسان تر نمایند، چرا از آن بدمان بیاید؟!

در مقابل نوآوری منجر به محصولاتی می گردد که به میزان کافی برای همه خوب نیستند.

برای گیک ها و هواداران افراطی فناوری، رکود در گوشی های هوشمند یک حقیقت غم انگیز است، اما برای مصرف نمایندگان معمولی، اتفاقا این رکود بسیار خوب است. گوشی های طرح فعلی تقریباً به اوج خود رسیده است و تاشو ها زمین بازی نوی برای آزمایش سخت افزار های نو هستند. اما تا زمانی که عرصه رقابت نو داغ نشده، شاید 4 سالی فرصت داشته باشیم که از همین گوشی هایمان به صورت بهینه استفاده کنیم و لذت ببریم!

و برای ما در ایران؟!

و برای ما شهفرایندان ایرانی شاید این دوره گذار پررخوت گوشی های هوشمند، یک فرصت باشد تا در عین حال که از پرچم دارهای به یادگارمانده از سال ها پیش یا میان رده های کنونی استفاده می کنیم و با آنها کارمان را راه می اندازیم، کمتر حسرت ارتقاهای انقلابی و گوشی های پرچم دار به کلی متفاوت را بخوریم.

چه کسی می تواند حدس بزند. شاید همان زمان که جهش گوشی های هوشمند رخ داد، درها هم برای ما از نظر مالی باز شد.

فردا روز دیگری است … (اسکارلت اوهارا)

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1929

به "تور دوحه: چرا ارتقاهای قطره چکانی کسل کننده گوشی های هوشمند که گیک ها را غمگین نموده اند، اتفاقا برای بیشتر مردم خوب هستند و شاید بیشتر از خوب؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دوحه: چرا ارتقاهای قطره چکانی کسل کننده گوشی های هوشمند که گیک ها را غمگین نموده اند، اتفاقا برای بیشتر مردم خوب هستند و شاید بیشتر از خوب؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید