آشنایی با قرص آمی تریپتیلین (عوارض قرص آمی تریپتیلین)

به گزارش آناسی، قرص آمی تریپتیلین (Amitriptyline) برای درمان افسردگی و مشکلاتی مثل شب ادراری تجویز می شود. خشکی دهان و خواب آلودگی از عوارض قرص آمی تریپتیلین است.

آشنایی با قرص آمی تریپتیلین (عوارض قرص آمی تریپتیلین)

قرص آمی تریپتیلین از داروهای ضد افسردگی است که در صورت مصرف خودسرانه می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد مصرف کننده به دنبال داشته باشد. به همین دلیل ضروری است قبل از مصرف هر نوع دارویی مخصوصا داروهای موثر بر سیستم عصبی درباره میزان مصرف و عوارض آن اطلاعات کافی داشته باشید.

قرص آمی تریپتیلین چیست؟

قرص آمی تریپتیلین (Amitriptyline) برای درمان افسردگی تجویز می گردد. این دارو همچنین در درمان بیماری دردهای نوروژنیک، شب ادراری و پروفیلاکسی میگرن نیز به کار می رود.

قرص آمی تریپتیلین در انواع 10 ، 25 و 50 میلی گرمی موجود است.

چنانچه مبتلا به افسردگی هستید بهتر است علاوه بر آشنایی با داروهای افسردگی با روش های درمان افسردگی در طب سنتی و گیاهی هم آشنا شوید. به این منظور به لینک زیر بروید.

درمان گیاهی افسردگی های خفیف تا متوسط

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

موارد مصرف درمان افسردگی

درمان شب ادراری

درمان سردرد

عوارض خشکی دهان، خواب آلودگی، تاری دید، تهوع، اشکال در ادرار کردن، عوارض قلبی و عروقی، واکنش های ازدیاد حساسیت، اختلالات رفتاری، اختلالات حرکتی ، تداخل در فعالیت جنسی، تغییرات قند خون ، افزایش اشتها و وزن
تداخل دارویی داروهای ضد صرع، کلونید ین، گوانتیدین، داروهای مقلد سمپاتیک، سایمتیدین، داروهای ضد تیروئید، فرآورده های حاوی الکل، مهار کننده های آنزیم MAO

مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف باید طبق نظر پزشک مشخص گردد. به طور معمول مفدار مصرف برای بزرگسالان و بچه ها به شرح زیر است:

  • بزرگسالان: در کنترل افسردگی از راه خوراکی، ابتدا 25 میلی گرم 4-2 بار در روز ، مصرف می گردد و سپس به تدریج بر اساس نیاز و تحمل بیمار مقدار مصرف افزایش می یابد.
  • بچه ها: به عنوان ضد افسردگی، در بچه ها 12-6 سال 10 تا 30 میلی گرم در روز و در نوجوانان ابتدا 10 میلی گرم هر سه بار در روز و 20 میلی گرم هنگام خواب مصرف می گردد. این مقدار بر حسب نیاز و تحمل بیمار تا حداکثر 100 میلی گرم در روز و در مقادیر منقسم یا بصورت مقدار واحد هنگام خواب تنظیم می گردد.
  • در بچه ها تا 6 سال: به منظور کنترل شب ادراری، مقدار 10 میلی گرم در روز بصورت مقدار واحد هنگام خواب و در بچه ها بزرگتر از 6 سال، ابتدا 10 میلی گرم در روز بصورت مقدار واحد هنگام خواب مصرف می گردد و سپس مقدار مصرف بر حسب نیاز و تحمل بیمار تا 25 میلی گرم افزایش می یابد.

توجه: اگر روزی چند نوبت آمی تریپتیلین مصرف می کنید، نوبت فراموش شده را بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کنید. اگر تقریباً موقع مصرف نوبت بعدی شده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه دارویی منظم خود برگردید و مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. برای شروع اثرات درمانی این دارو حداقل 6-1 هفته وقت ضروری است.
  2. برخی افراد با مصرف آمی تریپتیلین دچار خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری می شوند. بنابراین تا پیش از مشخص شدن پاسخ بدنتان به این دارو در رانندگی و کار با وسایل خطرناک احتیاط کنید.
  3. از قطع ناگهانی مصرف دارو باید پرهیز گردد. در صورت نیاز ، کاهش مقدار مصرف باید تدریجی و در طول یک دوره حداقل 4 هفته ای انجام گردد.
  4. این دارو در ابتدای مصرف ممکن است افکار خودکشی را تقویت نماید که این اتفاق در سنین زیر 24 سال شایع تر است. به همین دلیل در هفته های اول درمان باید بیمار را تحت نظر قرار داد.
  5. بیش از یک داروی ضد افسردگی در یک زمان نباید تجویز گردد.
  6. برای تسکین خشکی دهان از آدامس یا آبنبات های بدون قند استفاده کنید. اگر خشکی دهان بیش از 2 هفته طول کشید با پزشکتان مشورت کنید.
  7. مصرف دارو توسط سالمندان باید به حداقل مقدار شروع گردد. زیرا به عوارض جانبی این دارو حساس ترند.
  8. پیش از هرگونه عمل جراحی ، کارهای دندانی یا درمان های اضطراری ، پزشک را از اینکه آمی تریپتیلین مصرف می کنید، مطلع سازید.
  9. احتمال بروز حساسیت به نور با مصرف این دارو وجود دارد. لذا ضروری است از پوشش ضد آفتاب استفاده گردد.

گروه سلامت خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1492

به "آشنایی با قرص آمی تریپتیلین (عوارض قرص آمی تریپتیلین)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قرص آمی تریپتیلین (عوارض قرص آمی تریپتیلین)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید