آیا گوگل اطلاعات کاربران را می دزدد؟

به گزارش آناسی، خبرنگاران: بسیاری از کاربران و کارشناسان فناوری و فضای مجازی، با اطمینان از دزدی اطلاعات کاربران توسط گوگل صحبت می نمایند. هرچند پیش از اثبات این موضوع، باید به یک توافق کلی در معنی عبارت دزدی اطلاعات برسیم.

آیا گوگل اطلاعات کاربران را می دزدد؟

آیا استفاده از اطلاعات کاربران برای تشکیل نمودارهای اقتصادی و تبلیغاتی، دزدی اطلاعات محسوب می گردد؟ آیا ارائه اطلاعات کاربری به دولت ها و کشورهای مختلف، شکلی از تجاوز به حقوق کاربران است؟

پرسش های این چنینی، پاسخ هایی شخصی دارند و کاربران هنوز نتوانسته اند به یک تعریف واحد از استفاده مجاز از اطلاعات برسند. شخصی ممکن است از ذخیره اطلاعات و تصاویر خود توسط گوگل ناراضی باشد. کاربری دیگر با این موضوعات مسئله ای ندارد اما ترجیح می دهد، دولت ها نتوانند به اطلاعات وی دسترسی داشته باشند.

مهم ترین موضوعی که باید در نظر گرفته گردد این است که برخلاف باور عموم، گوگل به صورت مخفیانه اطلاعات کاربران را ذخیره نمی نماید. در واقع گوگل، فیس بوک، یاهو، مایکروسافت، آمازون و دیگر شرکت های بزرگ اینترنتی و آنلاین دنیا، همه و همه به صورت شفاف، اطلاعات جمع آوری شده را به کاربر اعلام می نمایند.

در زمان ثبت نام در هرکدام از سرویس های مذکور، در صفحاتی طولانی به کاربر شرح داده می گردد که از اطلاعات وی به چه صورتی استفاده خواهد شد. شرحاتی که اغلب کاربران، بدون مطالعه می پذیرند و به سرعت از صفحه مورد نظر خارج می شوند.

با مسائلی که مطرح شد، متوجه شدیم که فضای مجازی و اینترنت، مشغول دزدی اطلاعات نیست، بلکه به صورت کاملاً قانونی و با علم کاربر، اطلاعات مورد احتیاج خود را ذخیره می نماید. هرچند این موضوع دزدی اطلاعات نیست، اما شاید بهتر باشد کاربران از موضوعاتی که با گوگل به اشتراک می گذارند، مطلع باشند.

گوگل چه اطلاعاتی را ذخیره می نماید؟

گوگل به عنوان جامع ترین شرکت اینترنتی دنیا، با تمامی فعالیت های آنلاین ما در ارتباط است. با جستجوی هر عبارت در گوگل، شما به این سرویس قدرتمند اعلام می کنید که به چه موضوعاتی علاقه مندید.

جمع آوری اطلاعات، محدود به وب سایت گوگل نمی گردد و با استفاده از مرورگر کروم، تمامی رفتار آنلاین شما نیز در اختیار شرکت گوگل قرار می گیرد. هرچند این سرانجام ماجرا نیست و گوگل از سرویس های مختلف اندروید، نقشه های این شرکت، ویز (Waze)، پلی سرویس (Play Service)، پلی گیمز (Play Games) و دیگر محصولات نیز می تواند اطلاعات کاربری شما را ذخیره کند.

سرویس جی میل (Gmail) به ایمیل های شما دسترسی دارد. مپز و ویز، تمامی رفتار رانندگی شخص را ذخیره می نمایند. کروم حتی فراتر از این رفته و رفتار شما را در دیگر سایت ها، به سرورهای گوگل مخابره می نماید. در واقع اگر شما با مرورگر کروم، موضوعی را در وب سایت خبرنگاران جستجو کنید، گوگل از این جستجو با خبر می گردد.

اطلاعات ما در اختیار چه کسی قرار گرفته است؟

گوگل به صورت تعیین، اطلاعات شخصی کاربر را ذخیره می نماید اما انتشار یا استفاده از این اطلاعات، شرایطی خاص دارد که به آن خواهیم پرداخت. با توجه به شرحات گوگل در زمان ثبت نام، شخص کاربر اولین فردی است که می تواند به اطلاعات خود دسترسی داشته باشد.

دادگاه های بین المللی نیز در صورت احتیاج می توانند گوگل را مجبور به ارائه اطلاعات شخصی کاربران بنمایند. علاوه بر این دو مورد، شرکت گوگل نیز می تواند اطلاعات عمومی کاربران را برای آنالیز و آنالیز رفتاری آنها، مورد استفاده قرار دهد.

موضوع تعیین این است که با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربران گوگل، اطلاعات شخصی کاربران در سطح کاربر آنالیز نمی گردد، بلکه مجموعه ای از رفتار کاربران موردآنالیز قرار می گیرد. در واقع گوگل علاقه ای به عکس های شخصی یا پیام های شما ندارد، بلکه موضوعاتی مثل نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی، خرید آنلاین و اطلاعات جستجو شده، مدنظر این شرکت است.

هرچند هیچ فردی خارج از مجموعه داخلی گوگل، از نحوه جمع آوری اطلاعات خبر ندارد اما از سوی دیگر هنوز شخص یا شرکتی نتوانسته ثابت کند که گوگل، برخلاف توافق نامه اولیه عمل نموده است.

اطلاعات ما چه سودی برای گوگل دارد؟

این موضوع باید در نظر گرفته گردد که اغلب برنامه ها و سرویس های گوگل، رایگان است. در نتیجه کسب درآمد گوگل از اطلاعات کاربران، موضوعی قابل پیش بینی به نظر می رسد. در واقع گوگل بیشترین منبع درآمد خود را از اطلاعات ما کسب می نماید.

محصولاتی برای فروش وجود دارند و خریدارانی نیز به این محصولات علاقه دارند. درآمد گوگل از به وجود آوردن یک اتصال بین فروشنده و خریدار پدید می آید. برای مثال اگر شما یک فروشنده قایق های موتوری باشید، علاقه دارید تا گوگل راهی برای فروش محصولات شما پیدا کند.

گوگل نیز با جمع آوری تمامی اطلاعاتی که در طول سال های اخیر کسب نموده، می داند که چه شخصی ممکن است به خرید یک قایق موتوری علاقه مند باشد. سطح دانش، درامد و خریدهای پیشین نیز به نحوی در اختیار گوگل قرار گرفته است. در نتیجه این شرکت بهترین بازاریابی اتوماتیک را در اختیار فروشنده و خریدار قرار می دهد.

گوگل اطلاعات زیادی از نحوه رفتاری کاربران دارد. این شرکت می داند که ما پیش ازاین چه محصولاتی را از چه شرکت هایی خریداری نموده ایم. در کدام کشور و شهر زندگی می کنیم و در طول روز به چه مکان هایی سر می زنیم.

هرچند این جمع آوری اطلاعات کمی ترسناک به نظر می رسد اما باید این موضوع در نظر گرفته گردد که گوگل علاقه ای به رفتارهای عادی ما ندارد. اینکه ما چه صحبت هایی می کنیم یا چه روابط شخصی داریم، منبع درآمد گوگل نیست و در نتیجه جذابیتی نیز برای این شرکت ندارد.

از سوی دیگر، علم گوگل به رفتارهای کاربران، می تواند برای اشخاصی که به دلایلی خاص، علاقه به اشتراک گذاری اطلاعات ندارند، خطرناک باشد. هرچند گوگل در سطح پایین، نام اشخاص را از اطلاعات جدا می نماید، اما باز هم ممکن است به وسیله قانونی و دادگاه های بین المللی، اطلاعاتی به اشتراک گذاشته گردد که برخلاف میل کاربر باشد.

درهرصورت اشخاص عادی باید این موضوع را در نظر بگیرند که اطلاعات شخصی آنها، توسط هیچ انسانی در گوگل آنالیز نمی گردد. حجم اطلاعات آن قدر زیاد است که تنها سیستم های پیشرفته کامپیوتری می توانند این اطلاعات را آنالیز و دسته بندی نمایند.

هرچند راهی برای اثبات این موضوع نیست اما گوگل ادعا می نماید که مواردی مرتبط با نژاد، جنسیت، سلامتی و دیگر مسائل حساس را ذخیره نمی نماید و در نتیجه امکان اشتراک گذاری آنها با هیچ شخصی وجود ندارد. موضوعی که حداقل در عمل می تواند آرامش بخش باشد.

چگونه اطلاعات خود را از گوگل پنهان کنیم؟

پاسخ این پرسش چندان ساده نیست. استفاده از محصولات و سرویس های مختلف گوگل آن قدر وسیع است که حتی ممکن است بسیاری از کاربران به آن مطلعی نداشته باشند. پیش از ارائه شرحات باید به این موضوع اشاره کنیم که گوگل تنها شرکتی نیست که با استفاده از اطلاعات شما، درآمدزایی می نماید.

فیس بوک و زیرمجموعه هایی مثل اینستاگرام نیز درست مثل گوگل، با فروش اطلاعات به درآمدزایی رسیده اند. فروشگاه های اینترنتی داخلی و خارجی نیز با هماهنگی با سایت ها، اطلاعات متفاوتی را از شما به دست می آورند.

بسیاری از وب سایت های بی نام و نشان نیز به صورت غیرمستقیم، اطلاعات شما را به یکی از شرکت های بزرگ اینترنتی دنیا مثل گوگل یا مایکروسافت می فروشند. با این اوصاف می توان نتیجه گیری کرد که حضور مخفیانه در اینترنت، شباهت زیادی به رؤیا دارد.

به هرحال اگر قصد دارید دست گوگل را از زندگی خود کوتاه کنید، در شروع باید به سرویس های دیگر شرکت ها رو بیاورید. برای مثال باید به جای جی میل، از ایمیل شرکت های خارجی یا داخلی دیگر بهره ببرید. هرچند باید در نظر بگیرید که اغلب این گونه سرویس ها، کیفیتی پایین تر از محصولات و سرویس های گوگل دارند.

استفاده از مرورگر کروم نیز باید محدود گردد و به جای آن باید از مرورگرهایی مثل اپرا یا فایرفاکس بهره ببرید که البته آنها هم در جمع آوری اطلاعات، دست کمی از گوگل و مرورگر کروم ندارند.

سیستم عامل لینوکسی اندروید نیز به گوگل وابسته است. در نتیجه یا باید اندرویدی را انتخاب کنید که به پلی استور و محصولات گوگل دسترسی نداشته باشد، یا باید سراغ سیستم عامل هایی بروید که توسط شرکت گوگل طراحی نشده اند.

محصولات اپل، یولا و چند شرکت لینوکسی، تنها گزینه های پیش روی شما برای داشتن یک گوشی خالی از گوگل هستند. هرچند استفاده از این سیستم عامل ها در ایران آن قدر دردناک است که کاربر بعد از مدتی به بازگشت به گوگل، رضایت می دهد.

با این شرحات اگر هنوز هم قصد دارید اطلاعات خود را از تمامی شرکت ها محفوظ کنید، باید به جای سیستم عامل ویندوز، مک یا کروم اواس، یک لینوکس بسیار امن را نصب کنید. پس ازآن با مرورگر مخفی تور (Tor) به اینترنت بیایید و البته سرعتی بسیار پایین تر را نیز تجربه کنید.

حتی استفاده از برنامه های نقشه و ناوبری داخلی نیز برای عدم دسترسی گوگل به موقعیت مکانی شما کافی نیست. اغلب برنامه های گوگل به موقعیت مکانی کاربر دسترسی دارند و می توانند این اطلاعات دسته بندی شده را در زمان مناسب، مورد استفاده قرار دهند

استفاده از شبکه های اجتماعی نیز یک خط قرمز بزرگ است. اغلب شبکه های اجتماعی برای عضویت از شماره تلفن و ایمیل استفاده می نمایند که عملاً نام و اطلاعات شما را لو می دهد.

حرف آخر

حضور در اینترنت و انواع شبکه های اجتماعی، درست مثل باز کردن درب منزل به روی دنیا است. در واقع شما بهای اطلاعات کسب شده را، با اشتراک گذاری اطلاعات خود می پردازید. پس انتظار این موضوع که هیچ اطلاعاتی را به اینترنت لو ندهید، غیرمنطقی و غیرعملی است.

بعد از این بهتر است پیش از عضویت در یک وب سایت داخلی یا خارجی، اطلاعات پیش از ثبت نام را به خوبی مطالعه کنید. این اطلاعات به شما اعلام می نماید که چه موضوعاتی از رفتارهای شخصی شما، در سرویس مربوطه ذخیره می گردد.

درآمدزایی وب سایت ها و شبکه های اجتماعی از تبلیغات نیز هزینه ای است که شما برای استفاده از آن سرویس رایگان می پردازید. متخصصان زیادی برای راه اندازی یک سرویس ساده گوگل به فعالیت مشغول هستند و انتظار اینکه به رایگان برای ما کار و فعالیت نمایند، غیر منطقی است.

منابع: androidcentral، salon، imore، wikipedia

منبع: برترین ها
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 666

به "آیا گوگل اطلاعات کاربران را می دزدد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوگل اطلاعات کاربران را می دزدد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید