افشاگری دربارۀ برنامۀ اتمی پاکستان و نقش انگلیسی ها

به گزارش آناسی، ایسنا نوشت: نواز شریف در فوریه 1993 و پیش از سفر نخست وزیر پیشین انگلیس به آمریکا در نامه ای به او اطلاع داده بود که پاکستان در حال پیشبرد برنامه اتمی نظامی است اما طرف انگلیسی این نامه را نادیده گرفته است.

افشاگری دربارۀ برنامۀ اتمی پاکستان و نقش انگلیسی ها

به نوشته روزنامه هندوستان تایمز، در اسناد منتشر شده از سوی آرشیو ملی، تعیین شده که نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان در این نامه به جان میجر، نخست وزیر اسبق انگلیس نوشته که برنامه اتمی پاکستان برخلاف آنچه که مدت ها ادعا می شد، اصلا صلح آمیز نیست.

دفتر وزارت خارجه انگلیس پنج روز بعد این ادعا را در پیامی به دفتر نخست وزیر رد کرد و تاکید نمود که نامه سه برگی شریف به میجر حاوی مطالب جدیدی نبوده است.

یکی از مقام های وزارت خارجه انگلیس در نامه ای به استفن وال، دستیار شخصی میجر در 23 فوریه 1993 نوشت: ما شواهدی مسلم داریم مبنی بر اینکه ادعا درباره اهداف صلح آمیز برنامه اتمی پاکستان درست نیست.

شریف از میجر خواست تا درباره ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی پاکستان و همچنین سایر ادعاهای پاکستان درباره عدم حمایت این کشور از شبه نظامیان در جامو و کشمیر به بیل کلینتون، رئیس جمهور موقت آمریکا اطلاع دهد.

تعیین نیست که آیا میجر در جریان سفرش به آمریکا این مطالب را مطرح نموده باشد اما این اسناد فاش شده نشان می دهد که او و شریف گزارشی شخصی رد و بدل نموده اند.

52310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 130

به "افشاگری دربارۀ برنامۀ اتمی پاکستان و نقش انگلیسی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری دربارۀ برنامۀ اتمی پاکستان و نقش انگلیسی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید