برررسی سند کنفرانس امنیتی مونیخ؛ تداوم رقابت سایبری چین و آمریکا

به گزارش آناسی، خبرنگاران، گروه بین الملل - مهدی پورحسنی: فضای مجازی حوزه جدیدی است که چند سالی است که وارد سندهای پایه ای بین المللی شده است یکی از این رویدادها اجلاس امنیتی مونیخ است که در ماه فوریه برگزار گردید.

برررسی سند کنفرانس امنیتی مونیخ؛ تداوم رقابت سایبری چین و آمریکا

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

در سند پایانی اجلاس به طور تلویحی به پشتازی چین و آمریکا در عرصه فناوری های فضای مجازی و احتیاج مبرم اروپا به جبران فاصله با این دو کشور اشاره شده است.

تحولات سال ها وماه های گذشته نیز شاهد ایجاد این فاصله است به طوری که در سند پایانی ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفت فناوری هم اکنون با حاکمیت دولت ها مرتبط است به طوری که اگر نتوانیم مدل خودمان را در زمینه های دیجیتال و هوش مصنوعی ایجاد کنیم انتخاب های ما توسط دیگران دیکته می گردد.

در این سند با تاکید شده اروپا با داشتن پایگاه صنعتی قدرتمند موقعیت مالی خود را توسط دیگر قدرت ها چالش آمیز می بیند.

در این گزارش ذکر شده است که آمریکا موقعیت خویش را به عنوان قدرت پیشرو حفظ نموده وچین در حال پیشرفت است این پیشرفت مشهود در افزایش غول های فناوری مانند هوآوی، علی بابا، بایدو شیائومی ظهور یافته و این کشور هزینه تحقیق و توسعه را به سه برابر رسانده است.

چالش اصلی اروپا عدم مزیت ساختاری در برابر چین و آمریکا مانند بازارهای پراکنده، مدل های خاص حکمرانی و مسائل مالیاتی است بنابراین اروپا احتیاج به رهیافت نوآوری خاص خود مانند دیجیتال گالیله است این یک سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی اتحادیه اروپا است که از حاکمیت و استقلال اروپا در این حوزه دفاع می نماید.

مواضع فعالانه آمریکا و چین و منفعلانه اروپا باعث شده دامنه رقابت این دو کشور به صحنه اروپا سرایت کند به عنوان مثال ویلیام بار دادستان کل آمریکا پیشنهاد نموده است که آمریکا سهام کنترل نماینده ای را در اریکسون و نوکیا برای کنترل شرکت های چینی خریداری کند تا یک رقیب بین المللی برای این شرکت ها ایجاد کند.

زیرا تسلط چین بر نسل پنجم تلفن همراه علاوه بر مزیت مالی باعث افزایش قدرت کنترل و مانیتورینگ این کشور می گردد زیرا این دو غول فناوری 40% بازار زیر ساخت نسل پنجم ارتباطات را در اختیار دارند و این فناوری پشتیبان فعالیت های سلامت و حمل و نقل در جهان است.

از طرف دیگر چین اعلام نموده است که اگر کشوری قطعات ساخته شده توسط شرکت های چینی را تحریم کند این کشور نیز اقدامات آن را تلافی می نماید بنابر این ماه گذشته انگلستان علی رغم فشارهای آمریکا اجازه داد تا شرکت های چینی روی سیستم بی سیم نسل پنجم این کشور پروژه بگیرند.

دولت ترامپ یک کمپین گسترده برای مسدود کردن فروش تراشه های ساخته شده به چین شروع نموده است. وزیر خارجه آمریکا پمپئو شخصاً لابی گسترده ای را در این خصوص شروع نموده اند و مقامات کاخ سفید با نخست وزیر هلند در این خصوص مشورت و فشار وارد می نمایند به طوری که در نوامبر 2019 فروش تراشه های شرکت ای اس ام ال و ای یو وی به تأخیر افتاد ولی مقامات چین در کوشش هستند که این تراشه ها در داخل فراوری شوند.

ترامپ تمام کوشش خودش را علیه این هو آو وی به راه انداخته است اعلام جرم کیفری، تحریم تجاری، فشار به دوستان آمریکا از آن جمله است.

ترامپ همچنین با تصویب دستور اجرایی مسدود کردن استفاده شرکت های آمریکایی از تجهیزات و خدمات ساخته شده توسط کمپانی هایی که دشمنان این کشور کنترل می نماید هو آوی و 68 شرکت وابسته به آن را در لیست شرکت هایی قرار داد که بدون تصویب دولت امکان فروش به آنان نیست.

گزارش اجلاس 2020 کنفرانس امنیتی مونیخ و تحولات اخیر در رقابت قدرت های جهانی حاکی از پیشتازی چین و آمریکا در عرصه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی است به گونه ای که صحنه اروپا نیز به محل رقابت این دو قدرت مؤثر جهانی در این حوزه تبدیل شده است به گونه ای که اتحادیه اروپا بیشتر از افزایش قدرت برای بدست آوردن سهم بیشتر در عرصه های مالی و امنیتی فضای مجازی در سطح جهانی به دنبال حفظ حاکمیت خویش در این عرصه است.

منابع:

https://www.nytimes.com/2020/02/06/us/politics/barr-5g.html

https://www.cfr.org/blog/cyber-week-review-feb-7-2020

https://www.cfr.org/blog/cyber-week-review-january-10-2020

https://securityconference.org/assets/user-upload/MunichSecurityReport2020.pdf

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 933

به "برررسی سند کنفرانس امنیتی مونیخ؛ تداوم رقابت سایبری چین و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برررسی سند کنفرانس امنیتی مونیخ؛ تداوم رقابت سایبری چین و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید