راهنمای سفر به کیپ تاون؛ آفریقای جنوبی

به گزارش آناسی، کیپ تاون، دومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی، از نظر تنوع جاذبه های طبیعی، بی نظیر است. اگر از علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش هستید، سفر به کیپ تاون را از دست ندهید.

راهنمای سفر به کیپ تاون؛ آفریقای جنوبی

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

اگر می خواهید فرهنگ، آشپزی بی نظیر و منظره های شگفت انگیز طبیعی را هم زمان تجربه کنید، هیچ جایی بهتر از کیپ تاون دومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی برای سفر نیست. شهری زیبا که با وجود پارک ملی کوه تیبل، زیبایی آن دوچندان شده است.

پارک ملی کوه تیبل بیش از هر جاذبه دیگری، شهر کیپ تاون را معرفی می نماید. این کوه، با قله ای مسطح فقط یکی از شگفتی های طبیعت کیپ تاون است و این شهر دیدنی به غیر از این کوه، هزاران جاذبه طبیعی دیگر دارد که فراتر از مرزهای این پارک ملی است. باغ های گیاه شناسی، باغ کمپانی، پارک شهری گرین پوینت و جاذبه های طبیعی و فضاهای سبز متعددی در کیپ تاون وجود دارد که هر کدام به تنهایی برای یک گشت و گذار به یادماندنی، ایده آل است. برای اینکه از طبیعت این شهر نهایت لذت را ببرید از تورها و راهنمایان محلی بهره ببرید. موج سواری، کوه نوردی، دوچرخه سواری کوهستان، پرواز با پاراگلایدر فقط چند نمونه از تفریحات جذابی هستند که در دل طبیعت بی نظیر این منطقه می توانید آنها را تجربه کنید.

این شهر علاوه بر طبیعت از نظر هنر و طراحی شهری هم بی نظیر است. ساختمان هایی با نماهای رنگارنگ و نقاشی های دیواری رستوران ها و کافه ها و طراحی های بی نظیر ساختمان ها و خیابان های مختلف شهر، همگی گواه این مدعا است.

تنوع فرهنگی و فرهنگ بومی از دیگر دلایل جذابیت کیپ تاون است. در این شهر از هر دین و آیین و از هر نژادی از سراسر دنیا، کسانی زندگی می نمایند که فرهنگ و آداب و سنن شان تاثیری غیرقابل انکار بر شهر گذاشته است. این کشور، تاریخی بسیار پرفراز و نشیب دارد. بسیاری از اهالی شهر، داستان های عجیب و غریب و گاهی غم انگیزی برای بیان کردن دارند.

فراتر از مرزهای شهر و در کمتر از یک ساعت، به مناطقی می رسید که روستاهای قدیمی و دیدنی زیادی دارد. غواصی با نهنگ ها و گشت و گذار در طبیعت بکر، از دیگر جاذبه های کیپ تاون است اگر از شهر و شلوغی و ازدحام آن فاصله بگیرید.

راهنمای سفر به کیپ تاون، اطلاعات کاملی در خصوص این شهر، جاذبه ها و هزینه های سفر به آن در اختیارتان می گذارد. با یاری این راهنمای سفر می توانید سفری ارزان و به یادماندنی را به شهر دیدنی کیپ تاون برنامه ریزی کنید.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

کیپ تاون در منطقه زمانی UTC/GMT +2 واقع شده است و یک و نیم ساعت از تهران عقب تر است.

زبان رسمی

آفریکانس، انگلیسی

واحد پول

راند

نوع برق شهری

برق شهری در آفریقای جنوبی 230 ولت و 50 هرتز و دوشاخه ها و پریزها از نوع D، M و N است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می کنید:

کد کشور

+27

شماره های اضطراری

911

فرودگاه های بین المللی

فرودگاه بین المللی کیپ تاون

شرایط آب و هوا

کیپ تاون آب و هوای گرم مدیترانه ای دارد. زمستان های معتدل و مرطوب و تابستان های گرم و خشک از ویژگی های آب و هوای کیپ تاون است. زمستان از ابتدای ژوئن تا اواخر آگوست ادامه دارد. ممکن است جبهه های هوای سرد برای دوره های زمانی محدود از طرف اقیانوس اطلس، این شهر را تحت تاثیر قرار دهند که موجب بارندگی قابل توجه و وزش باد می شود. میانگین دمای هوا در زمستان بین 8/5 تا 18 درجه سانتیگراد است. میانگین بارش سالانه 515 میلی متر است. تابستان از اوایل دسامبر تا مارس ادامه دارد. هوا نسبتا گرم است و میانگین دمای هوا بین 16 تا 26 درجه سانتیگراد است.

بهترین زمان برای سفر

بهترین زمان برای سفر به کیپ تاون از اواخر ژانویه تا اوایل آوریل است. تقریبا زمانی که تابستان ها گرم و خشک شهر خاتمه می یابد.

کیپ تاون در مجموع دارای آب و هوای معتدل است ولی از اکتبر تا آوریل هوای گرم و خشک را تجربه می نماید. فاصله زمانی بین دسامبر و فوریه محبوب ترین زمان برای تعطیلات ساحلی است. در این مدت، انتظار سواحل شلوغ را داشته باشید و شور و هیجانی که بر شهر حاکم است. اگر می خواهید پیاده روی در طبیعت و کوه نوردی را تجربه کنید، بهترین زمان سفر از اواخر آوریل تا اوایل ژوئن است یعنی وقتی که روزها صاف و آفتابی و خشک است و برای پیاده گردی در طبیعت مناسب است. اگر دوست دارید در طول سفر تورهای تماشای نهنگ ها را تجربه کنید، بهترین زمان برای سفر از جولای تا سپتامبر است وقتی نهنگ های مهاجر جنوبی به مناطق ساحل کیپ تاون می رسند و گل های وحشی رشد می نمایند و در ساحل غربی، هوا نسبتا گرم است.

هزینه های سفر

کیپ تاون نسبت به دیگر شهرهای بزرگ دنیا، شهری مقرون به صرفه برای سفر است. هاستل ها و آپارتمان ها بهترین قیمت را دارند، اتوبوس ها ارزان است و یک وعده غذای خوب بیشتر از صد راند آفریقای جنوبی نمی شود مگر اینکه رستوران های مجلل و لوکس را انتخاب کنید. در واقع با مقدار کافی پول می توانید غذای خوب بخورید و تفریحات خوبی داشته باشید و نسبت به بسیاری از مقصدهای گردشگری پرطرفدار دنیا، سفر راحت تری خواهید داشت. فقط برخی از تورهای تفریحی خاص قیمت های بالایی دارند که به راحتی می توانید از آنها صرف نظر کنید بدون اینکه چیزی از جذابیت سفر به کیپ تاون کم کند.

هزینه محل اقامت

محل اقامت، بیشترین بخش از خرج سفرتان را به خودش اختصاص می دهد. هزینه اقامت در خوابگاه هاستل ها 250 راند در فصل های شلوغ سال است. اگر همراه با دوستان یا تعدادی از اعضای خانواده سفر می کنید و در واقع سفر گروهی دارید می توانید آپارتمان مناسبی را با شبی 700 تا هزار رند کرایه کنید.

در وب سایت Airbnbs گزینه های خوبی برای کرایه وجود دارد. قیمت هتل ها بسیار متنوع است و از شبی 1400 تا هزار راند متفاوت است.

هزینه حمل و نقل عمومی

کیپ تاون شهری گسترده و پهناور است و برای رفت و آمد در آن باید حتما از وسیله نقلیه بهره ببرید مثلا اتوبوس یا تاکسی. این شهر با وجود اینکه شهری بزرگ و مدرن است از نظر وسایل حمل و نقل عمومی، کمبودهای فراوانی دارد. تنها سیستم حمل و نقل عمومی شهر، اتوبوسرانی MyCiTi است. این اتوبوس ها ارزان ترین و البته ناامیدنماینده ترین انتخاب برای حمل و نقل در شهر است. قیمت بلیط ها از 2 راند آغاز می شود و بر اساس مسافت محاسبه می شود. ساعت کار آنها محدود و پوشش آنها در سطح شهر، ناقص است.

اگر حوصله دردسرهای اتوبوس را ندارید می توانید از سرویس های اشتراک خودرو مثل اوبر بهره ببرید که از تاکسی ارزان تر می شود. اوبر از تاکسی ها بهتر، ایمن تر و قابل اعتنادتر است و بدون دردسر می توانید با بهترین قیمت با آنها به گوشه و کنار شهر بروید.

صرفه جویی در هزینه ها

در فصل خلوت سال سفر کنید

سفر در فصل زمستان آفریقای جنوبی به شما یاری می نماید که مقدار قابل توجهی در هزینه های سفرتان صرفه جویی کنید. تابستان ها این شهر کاملا در اختیار توریست ها قرار می گیرد و بسیار شلوغ می شود. در زسنتان می توانید در Airbnbs و در بین هاستل ها گزینه های ارزان و بسیار مناسبی پیدا کنید.

فعال باشید

برای اینکه از جاذبه های رایگان شهر لذت ببرید باید فردی فعال و سرزنده باشید. چون بیشتر این جاذبه های رایگان تفریحات ورزشی را در بر می گیرند مثلا بالا رفتن از کوه، شنا در ساحل، دویدن در گردشگاه سی پوینت و... البته مطمئن باشید که این تمرینات ورزشی در دل طبیعت، بهترین بخش های سفر شما را تشکیل می دهند چون طبیعت این شهر بسیار دیدنی و شگفت انگیز است.

از مناطق توریستی فاصله بگیرید

در فروشگاه های واترشد، منطقه کمپس بی و مرکز شهر، می توانید صنایع دستی بومی بخرید ولی قیمت آنها بسیار بالا است چون این مناطق جزو پربازدیدترین منطقه های شهر است. اگر می خواهید از کیپ تاون صنایع دستی بخرید، بازارچه های محلی و مناطق کمتر توریستی را انتخاب کنید.

در مناطق خلوت تر شهر اقامت کنید

در مناطق توریستی شهر که در قسمت قبل چند مورد از آنها را نام بردیم، همه چیز گران تر از سایر مناطق است . علاوه بر سوغات، برای اقامتگاه هم باید هزینه بیشتری بپردازید. در عوض می توانید کمی از این مناطق فاصله بگیرید و در مناطق خلوت تر، اقامتگاه های خوب و ارزانی پیدا کنید و از ازدحام و شلوغی گردشگران فاصله بگیرید.

از مغازه های کوچک و سوپرمارکت های Shoprite خرید کنید

در کیپ تاون فروشگاه های زنجیره ای بزرگی وجود دارند که محصولات متنوع داخلی و خارجی می فروشند. برای خرید غذا سوپرمارکت های کوچک تر و فرشگاه های Shoprite را انتخاب کنید که ارزان تر هستند.

جاذبه های گردشگری

کیپ تاون در یک منطقه جغرافیایی بی نظیر بین دریا و کوه واقع شده است و همین باعث شده که پر از جاذبه های طبیعی فوق العاده باشد. کوه نمادین تیبل بر فراز شهر قرار گرفته است و چشم اندازهای زیبایی از اقیانوس، کیپ تاون و باغ های گیاه شناسی دامنه ها را به نمایش می گذارد. در کیپ تاون جاذبه های دیدنی و تفریحی فراوانی وجود دارد که مهم ترین آنها را فعالیت های تفریحی در دل طبیعت تشکیل می دهد. از کوه نوردی، پیاده گردی و دوچرخه سواری کوهستان گرفته تا موج سواری، چتربازی و سفر برای تماشای نهنگ ها و غواصی با کوسه های سفید.

کیپ تاون یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های اروپایی ها در آفریقا است. این شهر، تاریخی غنی و در عین حال پرفراز و نشیب دارد. در جزیره روبن، عاشقان تاریخ می توانند از محل زندانی شدن ماندلا برای مدت 18 سال، دیدن نمایند. منطقه کیپ پوینت که بخشی از میراث دنیای یونسکو است، یکی از غنی ترین پوشش های گیاهی دنیا را در اختیار دارد.

در ادامه با مهم ترین جاذبه های گردشگری کیپ تاون آشنا می شویم.

کوه تیبل (Table)

این کوه با ارتفاع 1087 متر، در جنوب مرکز شهر واقع شده است و کوهی با قله مسطح است. این کوه، یکی از نمادین ترین جاذبه های کیپ تاون است و گردشگران بیش از هر جاذبه دیگری در آفریقای جنوبی، از این کوه عکاسی می نمایند. جاذبه ای که همیشه یادآوری می نماید، طبیعت، یکی از مهم ترین دلایل جذابیت این شهر ساحلی بی نظیر است. این کوه از بسترهای بزرگ و وسیع ماسه سنگ و تخته سنگ ساخته شده است و انتهای جنوبی شبه جزیره کیپ را تشکیل می دهد. این کوه در یک پارک ملی به همین نام واقع شده است. هدف از ساخت این پارک، حفاظت از تنوع پوشش گیاهی بی نظیر این منطقه که شامل 1470 گونه گل متنوع است ساخته شده است. این منطقه علاوه بر اینکه پوشش گیاهی بسیار غنی و منحصربه فردی دارد، از نظر پوشش جانوری هم بسیار قابل توجه است. در این پارک، قله شیطان و قله سر شیر، دو قله ای هستند که در مجاورت کوه تیبل قرار دارند.

یک لایه از ابر، در بسیاری از مواقع قله تیبل را می پوشاند که در اصطلاح به آن رومیزی می گویند. وقتی ابرها کنار می فرایند و آسمان صاف است، گردشگران می توانند چشم اندازهایی بی نظیر و تکرار نشدنی از شهر کیپ تاون، شبه جزیره کیپ و نواحی اطراف را از قله کوه تماشا نمایند.

اگر برای صعود به این کوه برنامه ریزی نموده اید، حتما لباس گرم بپوشید چون بر فراز کوه هوا سرد می شود و باد می وزد. برای کسانی که زمان و انرژی کمتری دارند، تله کابین برای صعود به قله در نظر گرفته شده است که 1244 متر را در 7 دقیقه طی می نماید. این تله کابین هر روز کار می نماید مگر روزهایی که باد شدید بوزد. بنابراین بهتر است قبل از رفتن حتما وبسایت مجموعه یا آب و هوا را چک کنید. برای اینکه در صف های طولانی تهیه بلیط نمانید، حتما بلیط را آنلاین رزرو کنید. در ایستگاه بالای ایستگاه تله کابین، یک کافه با تراس وجود دارد که چشم اندازهای زیبایی دارد و نقطه آغاز تورهای پیاده روی کوتاه است.

کسانی که دوست دارند جهت رسیدن به قله را پای پیاده طی نمایند، بیش از 350 جهت مختلف وجود دارد که درجه سختی آنها متفاوت است. بسته به اینکه جهت خود را از کجا آغاز کنید، طی کردن این جهت بین 2 تا 4 ساعت طول می کشد.

باغ های گیاه شناسی ملی Kirstenbosch

در یک محوطه زیبا در دامنه های شرقی کوه تیبل، باغ گیاه شناسی Kirstenbosch واقع شده که بخشی از منطقه کیپ فلوریستیک و میراث دنیای یونسکو است. این منطقه در سال 1902 به دولت واگذار شد و باغ ها در سال 1913 به منظور حفاظت از پوشش گیاهی منطقه ساخته شدند. یکی از اولین باغ های گیاه شناسی دنیا همین باغ است. بیش از 20 هزار گونه گیاهی بومی آفریقای جنوبی در این مجموعه جمع آوری شده اند و پرورش داده می شوند. این منطقه حفاظت شده طبیعی 528 هکتاری جایی برای مطالعه گونه های بومی است.

از بخش های قدیمی و دیدنی این باغ می توان به مجموعه درختان بادام وحشی اشاره نمود که آنها توسط Jan van Riebeeck در سال 1660 کاشته شده اند. گل ها، درختچه ها و درخت های این باغ به نحوی در کنار هم کاشته شده اند که سراسر سال محیطی پرگل و رنگارنگ را به نمایش می گذارند. این باغ به بخش های مختلفی تقسیم می شود که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند و نباید آنها را از دست بدهید. حتی گلخانه هایی وجود دارد که در آن گیاهانی از اقلیم های متفاوت پرورش می یابند.

جهتهای سراسر باغ به خوبی علامت گذاری و معین شده اند و جهت تری کانوپی (Tree Canopy) چشم اندازهای زیبایی از پس زمینه کوهستانی باغ دارد. یکی از جهتهای باغ به دره ای می رسد که در جهت رسیدن به قله کوه تیبل واقع شده است. در تابستان، این باغ به فضایی جذاب برای برگزاری کنسرت های فضای باز تبدیل می شود.

علاقه مندان به فضای سبز و دوستداران گل و گیاه حتما علاوه بر این باغ باید از باغ کمپانی هم دیدن نمایند؛ واحه ای از درختان عجیب و غریب، گل ها، محل نگهداری پرندگان که درست در مرکز شهر واقع شده است. وقتی به اینجا سر می زنید بازدید از موزه آفریقای جنوبی ایزیکو و افلاک نما و گالری ملی ایزیکو را از دست ندهید.

سیگنال هیل (Signal Hill) و نون گان (Noon Gun)

پنج دقیقه با ماشین که از مرکز شهر دور شوید به تپه سیگنال هیل می رسید که قله آن در ارتفاع 350 متری واقع شده است. از فراز این قله می توانید چشم اندازهای شگفت آوری از کیپ تاون، خلیج تیبل و اقیانوس اطلس ببینید. این تپه، بدنه قله مجاور یعنی لاینز هد (Lions Head) را تشکیل می دهد. این قله از روی کاربرد تاریخی آن نامگذاری شده است زمانی که علامت پرچم بالای این قله به اهتزاز در می آمد تا به کشتی هایی که در نزدیکی شهر بودند پیامی را منتقل کند.

بسیاری از اهالی کیپ تاون و گردشگران، برای تماشای غروب آفتاب و منظره جالب روشن شدن چراغ های شهر بعد از غروب آفتاب، به این منطقه می آیند. هر روز ظهر به جز یکشنبه ها و تعطیلات ملی، یک توپ شلیک می شود. در زمان های قدیم این شلیک به منظور اطلاع دادن زمان دقیق به کشتی هایی بوده که در بندر لنگر انداخته بودند.

کسانی که برای دیدن منظره غروب آفتاب به سیگنال هیل می فرایند باید یک ژاکت گرم همراه ببرند چون معمولا بعد از غروب آفتاب، هوا در ارتفاعات سرد می شود. در روزهای آخر هفته و تعطیلات، اگر باید زودتر خودتان را به آنجا برسانید تا جای پارک به راحتی پیدا کنید.

سواحل کلیفتون و کمپس بی (Clifton and Camps Bay)

حدودا 6 کیلومتر از مرکز شهر، سواحل کمپس بی و کلیفتون واقع شده اند که مکانی محبوب برای عاشقان آفتاب دریافت، طبیعت ساحلی و چشم اندازهای زیبا است. ساحل کلیفتون بیش از هر چیز برای انجام بازی های والیبال ساحلی مناسب است و البته اگر شرایط مساعد باشد، امکان موج سواری هم وجود دارد. در جنوب کلیفتون ساحل جذاب دیگری به نام کمپس بی واقع شده است که آن هم مکان منسابی برای انجام انواع تفریحات و سرگرمی های ورزشی است. چشم انداز زیبایی از قله لاینز هد در پس منظره این ساحل دیده می شود. یکی از تفریحات جذاب این ساحل، نشستن در کافه های لوکس و مدرن و تماشا کردن مناظر اطراف است. به خصوص در روزهای آخر هفته و تعطیلات مختلف که علاوه بر گردشگران، اهالی شهر هم برای تفریح خودشان را به این ساحل می رسانند. هر دو ساحل به خاطر آب های تمیز، مدیریت دقیق و بی نظیر ساحل و محیط امن و مناسب در بین سواحل توریستی شهرت زیادی دارند و موقعیت مناسبی برای تفریح خانواده ها هستند.

اسکله ویکتوریا و آلفرد

این اسکله در دو حوضه بندری کشیده شده و منطقه ای پر جنب و جوش و جذاب برای انواع سرگرمی های توریستی است. این اسکله در زمان های دور، یک بندر ماهیگیری نه چندان پررونق بوده ولی امروزه یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شهر است و تعدادی از ساختمان های قدیمی آن به زیبایی بازسازی شده و حفاظت می شوند. میلیون ها گردشگر، سالانه به این منطقه سفر می نمایند تا خرید نمایند، در جشنواره ها و اجراهای موسیقی جاز شرکت نمایند و به موزه ها و سینماها سر بزنند. علاقه مندان به ورزش از حضور در موزه اسپرینگ باک راگبی لذت می برند و با بازدید از نمایشگاه های تعاملی با تاریخچه راگبی آفریقای جنوبی آشنا می شوند.

دو آکواریوم اقیانوسی در این منطقه وجود دارد که شامل بیش از 300 گونه مختلف ماهی از اقیانوس های اطلس و هند است. از جذابیت های خاص این موزه می توان به بخش مربوط به پنگوئن ها و تجربه غواصی اشاره نمود. در این آکواریوم ها، این فرصت برای بازدیدنمایندگان فراهم می شود که نگاه نزدیک تری به انواع گونه های دریایی بیاندازند و زندگی شگفت انگیز زیر دریا را تماشا نمایند.

سفر به جزیره روبن، از این اسکله انجام می شود. اینجا جزیره ای است که نلسون ماندلا سال ها در آن زندانی بود. چندین موزه در این منطقه واقع شده است که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. در غرب اسکله منطقه توریستی گرین پوینت واقع شده است که میزبان پارک شهری جذابی به همین نام است. باغ های این پارک، تنوع زیستی بی نظیری دارد. ورزشگاه کیپ تاون که میزبان بسیاری از مشابقات فوبتال جام دنیا 2010 بود، در همین نزدیکی واقع شده است.

جهت رانندگی قله چپمن

در حدود 25 کلیومتری از مرکز شهر، جهت قله چپمن واقع شده است که اهالی کیپ تاون آن را چپیز می نامند. این جهت یکی از نفس گیرترین و زیباترین جهتهای رانندگی دنیا است. با چشم اندازهایی از قله و دریا، 9 کیلومتر جهت پیچ در پیچ این جاده جهتی محبوب برای لذت بردن از مناظر طبیعی اطراف است. ارتفاع این جهت زیاد است و در برخی از نقاط به 500 متر هم می رسد. این ارتفاع برای کسانی که دچار کوه زدگی می شوند مناسب نیست. حوالی غروب، ماشین ها به آرامی از جهت می گذرند و مسافران جایی را برای توقف و تماشای منظره فوق العاده غروب آفتاب پیدا می نمایند. در اطراف تان منظره های فوق العاده ای خواهید که به یکی از به یادماندنی ترین خاطرات سفرتان تبدیل می شود. این جهت بارها بسته و مجددا بازگشایی شده است. دلیل بستن این جهت احتمال سنگ ریزش بوده ولی امروزه صخره های اطراف جهت در شرایط نسبتا پایداری قرار دارند و جهت، هر روز باز است مگر در زمانی که آب و هوا برای رانندگی در جهت مناسب نباشد. از این جهت به عنوان لوکیشن بسیاری از تبلیغات تلویزیونی تا به حال استفاده شده است. همچنین این جهت، میزبان مساقبات محبوب دوچرخه سواری Cape Argus و ماراتون دو اقیانوس است. بعد از تحسین کردن چشم اندازهای فوق العاده دریایی، مسافران گرسنه می توانند در یکی از رستوران ها غذای دریایی هوت بی (Hout Bay) تازه ترین ماهی ها را نوش جان کنن تا تفریح شان کامل شود.

جزیره روبن

برای حدود 400 سال، این جزیره در خلیج بی، زندانی بی رحمانه بود که نلسون ماندلا 18 سال از عمر خود را در یکی از سلول های کوچک در دوران آپارتاید سپری کرد. امروزه این جزیره، میراث دنیای یونسکو است و اگر از علاقه مندان به تاریخ آفریقای جنوبی هستید، یکی از جاذبه هایی است که حتما باید ببینید. تورهای این جزیره با نمایش های مالتی مدیا در موزه در نزدیکی دروازه نلسون ماندلا در اسکله ویکتوریا و آلفرد آغاز می شود قبل از اینکه مسافران سوار کشتی ها شوند. سفر با قایق حدود 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد و بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. در جزیره، گردشگران از بخش های مختلف زندان، سلول نلسون ماندلا و انبارهایی بازدید می نمایند که در آنها زندانیان مجبور بودند کارهای طاق فرسا انجام دهند. یکی از نکات جالب این تورها این است که راهنمایان تور، زندانیان سابق این زندان بودن و تجربیات خود را در خصوص دوران آپارتاید و سایر رویدادهای مهم جزیره در اختیار گردشگران می گذارند. بعد از ترک این جزیره 6 کیلومترمربعی، ماندلا گفت:

وقتی به طرف دروازه خروجم از زندان که مرا به آزادی می رساند راه می رفتم، می دانستم که اگر تلخی و نفرت را پشت سر نگذارم، باز هم در زندان خواهم بود.

این کلمات ارزشمند بعد از بازدید از این زندان، برایتان ارزشمندتر می شوند. برای بازدید از این مجموعه حتما باید تورها را از قبل رزرو کنید.

غواصی در قفس همراه با کوسه های سفید

در آب های سرد سواحل کیپ تاون، علاقه مندان به هیجان و ماجراجویی به یکی از ترسناک ترین شکارچیان زیر آب نزدیک می شوند؛ کوسه های سفید بزرگ. غواصان در قفس هایی با میله های بسیار بزرگ و آهنی در فاصله بسیار نزدیکی از کوسه ها قرار می گیرند و این تجربه هیجان انگیز و منحصربه فرد، اوج هیجان و ماجراجویی است که البته همه افراد جرئت تجربه آن را ندارند. دو اپراتور در کیپ تاون این تورها را ارائه می نمایند. بهترین زمان برای دیدن این مخلوقات شگفت انگیز، بین ماه های آوریل تا اکتبر است.

برای این تجربه، احتیاجی به مدارک غواصی ندارید چون غواصان در قفس های خاصی قرار می گیرند که از آنها در برابر کوسه ها محافظت می نماید. بخشی از هزینه ای که برای شرکت در این تورها می پردازید صرف کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی و حفاظت از این جانداران می شود. کسانی که دوست دارند تماشای این حیوانات شگفت انگیز را از دور تجربه نمایند، می توانند به وسیله تورهای قایق سواری آن را امتحان نمایند. علاوه بر کوسه های سفید، شیر دریایی، دلفین، پنگوئن و نهنگ از دیگر جاندارانی هستند که در کیپ تاون فرصت دیدن آنها از نزدیک برای گردشگران فراهم شده است به خصوص برای گردشگرانی که به حیات وحش علاقه دارند ولی به اندازه کافی ماجراجو نیستند.

سیتی هال و قلعه گود هوپ

علاقه مندان به تاریخ در سفر به شهر کیپ تاون می توانند از دو ساختمان تاریخی بازدید نمایند که پنج دقیقه پیاده از هم فاصله دارند و در مرکز شهر قرار گرفته اند. تالار شهر کیپ تاون در سال 1905 ساخته شده است و ترکیبی بی نظیر از معماری نئو رنسانس ایتالیایی و سبک استعماری است. یک برج ناقوس 60 متری در سال 1923 به این بنا اضافه شده که از روی بیگ بن برج ساعت مشهور، الگو گرفته است. از ویژگی های جذاب فضای داخلی این بنا، کف موزاییکی زیبا، پلکان مرمرین و شیشه های رنگی دیدنی است. گفتنی است که بالکن این بنا درست مشرف به گرند پرید واقع شده است جایی که در آن نلسون ماندلا، در سال 1990 بعد از 27 سال زندانی بودن، برای مردمی که هلهله وشادی می کردند، سخنرانی کرد. علاقه مندان به موسیقی می توانند در یکی از اجراهای ارکستر فیلارمونیک کیپ شرکت نمایند که در سیتی هال برگزار می شود.

در کنار جهتی که از گرند پرید آغاز می شود، می توانید قلعه گود هوپ را ببینید که یکی از قدیمی ترین ساختمان های سنگی باقی مانده در آفریقای جنوبی است. این قلعه بین سال های 1666 تا 1679 به عنوان اقامتگاه حاکم و برای حفاظت از ساکنان اولیه شهر ساخته شده است. این قلعه نقشه ای شبیه به ستاره پنج پر دارد و هرگز مورد حمله واقع نشده است. یکی از دیدنی های این قلعه، مجموعه ویلیام فر است که شامل نقاشی، آثار سفالی و چینی، شیشه ، سرامیک و وسایل قدیمی از قرن های هفدهم تا نوزدهم میلادی از مناطق مختلفی مثل آفریقای جنوبی، اروپا و آسیا است. با یک پیاده روی کوتاه از قلعه به منطقه خرید خیابان لانگ مارکت می رسید که به میدان گرین مارکت منتهی می شود. این پلازای کوچک و سنگ فرش شده با تعدادی بنا به سبک آرت دکو فضایی جذاب دارد. دوستداران خرید می توانند در بازارهای محلی بگردند که معمولا هر روز غیر از یکشنبه ها برپا می شود.

موزه قلب کیپ تاون

در بیمارستان Groote Schuur موزه ای به نام قلب کیپ تاون در سال 2007 به مناسبت چهلمین سالگرد اولین عمل پیوند قلبی که در اینجا اجرا شده، افتتاح شده است. متخصصان مجرب گردشگران را به توری دو ساعته در این موزه می برند و تجهیزات جراحی را در محیطی کاملا واقعی جایی که عمل انجام گرفته، به آنها نشان می دهند. این تور شامل همه اطلاعاتی است که در خصوص این عمل احتیاج دارید مثلا پیامدهای اخلاقی این عمل یا داستان دریافت نماینده و گیرنده قلب. حتی گردشگرانی که پیش زمینه پزشکی نداشته باشند، باز هم اطلاعات جالبی در خصوص این عمل زندگی بخش یاد می گیرند.

موزه های ایزیکو آفریقای جنوبی

موزه های ایزیکو مجموعه ای از 11 موزه است که توسط انجمنی به انتخاب وزیر هنر و فرهنگ، اداره می شود. مهم ترین موزه این مجموعه، موزه بوکاپ است که در منطقه بوکاپ واقع شده است. یک محله قدیمی مالایی یا خانه های دو طبقه که با رنگ های روشن و زیبا رنگ آمیزی شده اند. این خانه ها هنوز محل زندگی نوادگان برده هایی است که در نیه دوم قرن هفدهم به کیپ تاون منتقل شده اند.

اولد تاون هاوس (Old Town House) یکی دیگر از جاذبه های محبوب این گروه موزه ها است. این بنا در سال 1755 به سبک روکوکو ساخته شده و در ضلع غربی میدان گرین مارکت واقع شده است. این بنا در گذشته، تالار شهر کیپ تاون بوده و امروزه میزبان مجموعه ای ارزشمند از آثار هنرمندان مشهور اروپایی است.

از دیگر موزه های ارزشمند و دیدنی این مجموعه می توان به Koopmans-de Wet House اشاره نمود که در سال 1701 ساخته شده و پلانی U دارد. نمای آن را لوییس تیبولت در سال 1771 طراحی نموده است. فضای داخلی اصلی این بنا به خوبی حفظ و نگهداری شده و حال و هوای سبک زندگی تاجران پیروز قرن هجدهمی را به زیبایی تمام نمایش می دهد. از دیگر موزه های این مجموعه می توان به موزه آفریقای جنوبی، پلانتاریوم و گالری ملی اشاره نمود که هر کدام به تنهایی بسیار دیدنی و جذاب هستند و ارزش وقت گذاشتن دارند.

موزه منطقه شش (District Six Museum)

در سال 1966، هفتاد هزار نفر از اهالی شهر از ملیت ها و اقوام گوناگون در این منطقه سکنی گزیدند چون حاکم وقت معتقد بود که جامعه باید یکدست و سفیدپوست باشد. این موزه تکان دهنده، به افتخار ساکنان این منطقه ساخته شده است؛ منطقه ای که دیگر وجود خارجی ندارد. کف موزه، یک نقشه بزرگ واقع شده است که ساکنان قبلی خانه های قدیمی خود را روی آن علامت زده اند.

سفرهای روزانه از مبدا کیپ تاون

تماشای پنگوئن ها در خلیج بولدرز (Boulders)

پنگوئن ها همیشه یکی از جذاب ترین و دوست داشتنی ترین جانداران روی زمین هستند. تماشای آنها در حالی که در محیط طبیعی زندگی شان این طرف و آن طرف می فرایند، تجربه ای جذاب برای علاقه مندان به حیات وحش است. خلیج بولدرز با ماشین حدود یک ساعت از کیپ تاون فاصله دارد و جایی برای پرروش و فراوری مثل بیش از 2 هزار پنگوئن آفریقایی در معرض خطر است. این ساحل شنی سفید و زیبا به منطقه حفاظت شده دریایی پارک ملی کوه تیبل تعلق دارد و از این پارک ملی، دسترسی به این ساحل خواهید داشت و البته باید هزینه ورودی بپردازید. مطمئنا ارزش هزینه کردن دارد و از دیدار مستقیم با پنگوئن ها لذت خواهید برد در جایی که استخرهای صخره ای، تخته سنگ های بزرگ و سواحل زیبا، بر جذابیت این منظره دیدنی افزوده است. با یک پیاده روی کوتاه از این منطقه به ساحل فاکسی می رسید که آن هم مکان مناسبی برای تماشای پنگوئن ها است و جهتهای متعددی دارد که شما را به بهترین نقاط برای دیدن این موجودات دوست داشتنی می برد. این گشت و گذار جذاب، یکی از جاذبه های محبوب خانوادگی برای دوستداران حیات وحش و علاقه مندان به طبیعت ساحلی است.

کیپ پوینت

این منطقه در حدود 60 کیلومتری شهر کیپ تاون واقع شده است و در جنوبی ترین بخش پارک ملی کوه تیبل واقع شده است. این منطقه بخشی از منطقه کیپ فلورال، میراث دنیای یونسکو است و به خاطر در اختیار داشتن غنی ترین پوشش گیاهی در دنیا، مشهور است و به خوبی حفظ و نگهداری می شود. این جهت دیدنی از کیپ تاون در کنار شبه جزیره کیپ، سفری جذاب است که در طی آن جاذبه های فراوانی مثل شهر ساحلی Kalk Bay و سواحلی دیدنی برای تماشای پنگوئن ها وجود دارد که این سواحل به شهر سیمون تعلق دارند.

در کنار این صخره های ساحلی دیدنی، تنوع حیات وحش بسیار قابل توجه است. حدود 250 گونه پرنده در این منطقه پیدا می شوند و غیر از پرنده گونه های دیگر حیات وحش مثل بابون و انواع خزندگان هم در این محدوده زندگی می نمایند. از بالای فانوس دریایی کیپ پوینت می توانید چشم اندازهای بی نظیری از کیپ پوینت را ببینید. برای بالا رفتن از این فانوس دریایی می توانید از قطار کابلی بهره ببرید یا از پله های آن بالا بروید. از دیگر فعالیت های تفریحی این منطقه می توان به تماشای نهنگ ها و گشت و گذار در جهتهای پیاده روی در دل طبیعت اشاره نمود. برای اینکه در راه برگشت مناظر زیبای طبیعی را ببینید و از سفر خود بیش از پیش لذت ببرید، جهت قله چپمن را انتخاب کنید. در رستوران های این جهت می توانید تازه ترین غذاهای دریایی را نوش جان کنید و لذت ببرید. کیپ پوینت آخرین منطقه در جنوب غربی آفریقا است و آن را نباید با Cape Agulhas اشتباه بگیرید که 150 کیلومتر دورتر واقع شده است و جنوبی ترین نقطه قاره آفریقا است جایی که جریان های دو اقیانوس یعنی اقیانوس های اطلس و هند به هم می رسند.

تماشای نهنگ ها در هرمانوس

در 120 کیلومتری از شرق کیپ تاون، هرمانوس یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای نهنگ ها واقع شده است. این منطقه از جولای تا نوامبر، میزبان تعداد زیادی از نهنگ های مهاجر است که به آب های این منطقه مهاجرت می نمایند. گردشگران از ساحل می توانند به تماشای این نهنگ ها بنشینند به خصوص در ماه های سپتامبر و اکتبر و نوامبر که بهترین زمان سال برای دیدن این موجودات بزرگ دریایی است. اگر می خواهید در ساحل نهنگ ها را ببینید بهترین نقطه از جهت 12 کلیومتری Cliff Path، تراس بازدید بندر قدیمی و Sievers Point است. در غیر این صورت، انتخاب دیگری که دارید استفاده از تورهای قایق سواری همراه با راهنما است. در این تورهای کروز تماشای نهنگ می توانید از بهترین نقطه به تماشای این مخلوقات شگفت انگیز بنشینید. روش دیگر، پرواز بر فراز منطقه و تماشای آنها از ارتفاع است. فستیوال سالانه نهنگ ها در ماه سپتامبر در این منطقه برگزار می شود و علاوه بر این، این شهر به خاطر سواحل دیدنی، ورزش های متعدد آبی از جمله شنا و ماهیگیری و غواصی در قفس همراه با کوسه های سفید، شهرت دارد.

استلنبوش، بهشتی برای دوستداران غذا

در 53 کیلومتری از شرق کیپ تاون، یکی از زیباترین شهرهای آفریقای جنوبی یعنی شهر استلنبوش واقع شده است. منظره های این شهر و نواحی اطراف آن، با درختان بلوط و پس زمینه کوهستان یا مزارع رنگارنگ انگور، یکی از دلایل جذابیت آن برای گردشگران است. این شهر سرزنده دانشگاهی در دره ای زیبا واقع شده و خاک حاصلخیز آن محل کشت بهترین و مرغوب ترین محصولات کشور است. این شهر رستوران های فوق العادنه، کافه های زیبا و روباز و بازارهای محبوبی دارد.

برای اینکه با تاریخ این شهر آشنا شوید می توانید از موزه ویلج (Village) دیدن کنید که مجموعه ای از 4 خانه قدیمی بازسازی شده و باغ های آنها است که قدمت آنها به سال های 1709 تا 1850 برمی شود. موزه روپرت محل نمایش آثار هنری از هنرمندان آفریقای جنوبی است. باغ گیاهشناسی در دانشگاه استلنبوش مکانی دوست داشتنی برای گشت و گذار و لذت بردن از طعم چای ارگانیک در کافه دنج آن است. در منطقه حفاظت شده طبیعی Jonkershoek، انواع تفریحات جذاب در دل طبیعت وجود دارد. در این منطقه گردشگران و علاقه مندان به طبیعت می توانند پیاده گردی و دوچرخه سواری در جهتهای زیبای طبیعی را تجربه نمایند. در شمال این شهر، منطقه ای به نام پارل وجود دارد که میزبان طبیعتی ب نظیر و زمین های کشاورزی غنی است. شهر دیدنی Franschhoek در 35 کیلومتری از استلنبوش واقع شده است و به عنوان پایتخت آشپزی آفریقای جنوبی شناخته می شود. در جایی نزدیک تر به کیپ تاون، دره کنستانتینا، مقصد ایده آل دیگری برای عاشقان غذا است.

رژیم غذایی

آفریقای جنوبی رژیم غذایی خاصی دارد که ترکیبی از آشپزی گوشه و کنار دنیا است و حوادث تاریخی و ساکنان موقت و دائمی این منطقه، تاثیرات قابل توجهی بر آشپزی آفریقای جنوبی گذاشته است. کیپ تاون به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای آفریقای جنوبی، به خوبی این تنوع غذایی را نشان می دهد. تعدد و تنوع رستوران های این شهر، نشانی از تنوع رژیم غذای آن است.

یکی از ویژگی های آشپزی این منطقه، استفاده زیاد از گوشت قرمز به خصوص گوشت گوساله است. در واقع تقریبا در همه غذاهای اصلی اهالی آفریقای جنوبی، از گوشت قرمز استفاده می شود و به سختی می توانید یک خانواده آفریقایی پیدا کنید که در رژیم غذایی اش، از گوشت قرمز استفاده نکند. به همین دلیل است که انواع غذاهای کبابی در کیپ تاون بسیار رایج و محبوب است. در واقع در دورهمی ها و تفریحات آخر هفته، غذاهای کبابی نقش مهمی دارند.

آفریقای جنوبی برای مدت های طولانی، مستعمره مناطق مختلف بوده است و همین مسئله باعث شده که تکنیک ها، روش ها و طعم های متفاوت آشپزی از کشورهای مختلف در این منطقه رواج پیدا کند. در ادامه با تعدادی از مهم ترین، محبوب ترین و بومی ترین غذاهای کیپ تاون آشنا می شویم که در سفر به این شهر می توانید در رستوران های مختلف، عطر و طعم متفاوت آنها را امتحان کنید.

بیلتانگ

این گوشت خشک شده و نمکی معمولا با گوشت کوساله تهیه می شود ولی می توان آن را با گوشت بوقلمون و... هم تهیه کرد، نوعی اسنک آفریقایی است. در هر مغازه خوار و بار فروشی در کیپ تاون می توانید ان را به راحتی پیدا کنید و یکی از مزایای آن این است که به این زودی ها خراب نمی شود. می توانید آن را به عنوان سوغات خریداری کنید.

بوبوتی

این غذا اصلتا مالایی است و شبیه میتلف است که روی آن تخم مرغ پخته یا نیمرو قرار می دهند. معمولا این غذا را با برنج زرد، قطعه های موز و چاتنی سرو می نمایند. معنای نام این غذا تقریبا برابر با کاری ادویه جات است. برای تهیه این غذا از گوشت چرخ نموده استفاده می نمایند که معمولا گوشت گوساله یا گوسفند است. برای طعم دادن به آن از انواع ادویه ها و لیمو استفاده می شود. کشمش و انواع میوه های خشک، از دیگر مواد مهم تشکیل دهنده این غذا است. چتنی یا چاشنی به طعم دهنده هایی گفته می شود که در آشپزی آسیای جنوبی با استفاده از برخی مواد غذایی به ویژه سبزیجات معطر مختلف تهیه می شوند.

سوسیس Boerewors

این غذا در واقع نوعی سوسیس است که البته غیر از آفریقای جنوبی در برخی کشورهای دیگر آفریقایی هم پیدا می شود. این سوسیس بخش مهمی از آشپزی آفریقای جنوبی است و در سراسر این کشور رواج دارد.

بانی چو (Bunny Chow)

برای تهیه این غذا، نان لوف را از وسط نصف و داخل آن را خالی می نمایند و با کاری پر می نمایند. غذایی سبک برای ناهار یا شام که به طور خلاصه به آن بانی می گویند. در رستوران های هندی کیپ تاون به راحتی می توانید این غذا را پیدا کنید.

چاکالاکا

چاکالاکا نوعی چاشنی یا ساید دیش است که با ترکیبی از پیاز، سیر، زنجبیل، فلفل سبز، هویج و گل کلم تهیه می شود که معمولا آن را با چیلی و کاری طعم دار می نمایند. این چاشنی فریقایی معمولا با نان، انواع خوراک سرو می شود. برای متعادل کردن طعم تند و تیز و پرادویه این چاشنی، گاهی آن را با شیر تخمیری سرو می نمایند.

چاتنی

چاتنی یا چاشنی نوعی سس است که با میوه تهیه می شود و آن را معمولا با غذاهای گوشتی مصرف می نمایند. شبیه به سس گوجه فرنگی است و البته به شکل های مختلف در آشپزی بسیاری از کشورهای دنیا رواج دارد. حتی مدل هایی از آن وجود دارد که با بادام زمینی، ماست، خیار و... تهیه می شود.

شیرینی کوک سیسترز

این شیرینی آفریقایی با خمیری تهیه می شود که آن را دور هم می پیچند و در روغن سرخ می نمایند. بعد از سرخ شدن، نوعی شربت غلیظ و بسیار شیرین روی آن می ریزند. اگر از علاقه مندان به شیرینی هستید حتما آن را امتحان کنید.

پودینگ مالوا

این پودینگ اسفنجی و زردآلویی معمولا برای فصل زمستان تهیه می شود و شامل مربای زردآلو است و یک بافت اسفنجی کاراملی دارد. آن را معمولا با نوعی سس خامه ای سرو می نمایند. بهتر است که آن را داغ و همراه با کاسترد یا بستنی نوش جان کنید.

تارت شیر

این تارت یا دسر با خمیری برپایه شیر تهیه می شود و یکی از دسرهای محبوب آفریقایی است به خصوص برای ومیان وعده همراه با چای. این تارت شامل یک خمیر شیرین است که با فیلینگ خامه ای پر می شود. این فیلینگ خامه ای را با شیر، آرد، شکر و تخم مرغ آماده می نمایند.

خوراک Potjiekos

این خوراک سنتی آفریقایی با گوشت و سبزیجات تهیه می شود و آن را در ظرف مخصوصی می پزند. تنوع مواد غذایی اصلی آن، باعث می شود که عطر و طعم بی نظیری داشته باشد. این غذا جزو محبوب ترین غذاها برای مهمانی ها و جشن های افریقایی ها است. امروزه مردم این غذا را نه تنها با گوشت و سبزیجات بلکه با انواع غذاهای دریایی هم تهیه می نمایند و مدل های متنوعی از آن در اشپزی این کشور رایج است. مراحل تهیه این غذا بسیار راحت و جالب است.

بیسکوییت Rusks

این بیسکوییت های مستطیل شکل، همراه با چای یا قهوه سرو می شوند و خشک تر از حالت معمول هستند. می توانید به راحتی این بیسکوییت را در منزل تهیه کنید یا از سوپرماکت ها بخرید. به خاطر اینکه بافت خشکی دارد، حتما هماه با نوشیدنی باید سرو شود.

سوساتی یا انواع کباب

این غذا در بیشتر کشورهای دنیا با نام ها و شکل های مختلف تهیه می شود. در کیپ تاون هم انواع گوشت را در مواد طعم دهنده های مختلف مارینه می نمایند، به سیخ می کشند و روی آتش یا منقل کباب می نمایند. طرز تهیه انواع کباب در سراسر آفریقا بسیار تنوع دارد و ولی طعم دهنده ها و مواد اولیه آن، یکسان است.

بوکوم یا ماهی کفال

این ماهی را بعد از نمک سود کردن، خشک می نمایند و برای تهیه غذاها از آن استفاده می نمایند. . برای خشک کردن ماهی ها آن را در زیر آفتاب یا در معرض باد قرار می دهند و گاهی دودی می نمایند. در واقه می توان گفت شبیه با بیتلانگی است که با ماهی درست شده باشد.

خوراک Waterblommetjiebredie

این غذا، نوعی خوراک است که با گوشت بخارپز شده همراه با گل های Cape Pondweed تهیه می شود. اگر نام آن را به انگلیسی ترجمه کنیم، به معنای خوراک سنبل آبی است.

گتسبی

این غذا نوعی ساندویچ است که معمولا با موادی مثل سیب زمینی سرخ نموده، تخم مرغ، استیک، پنیر و... پر می شود. این غذا بیشتر در نواحی غربی رواج دارد و یکی از غذاهای مهم در رستوران های فست فود این منطقه است. این ساندویچ، بلند و بزرگ است و معمولا چند نفر با هم آن را می خورند.

منبع: کجارو / go2africa.com / capetownmagazine.com / nomadicmatt.com / planetware.com
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 744

به "راهنمای سفر به کیپ تاون؛ آفریقای جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به کیپ تاون؛ آفریقای جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید