ترس از ناکامل بودن؛ از شناخت تا درمان

به گزارش آناسی، ایمی داراموس (Aimee Daramus)، روانشناس بالینی و نویسنده کتاب درک اختلال دو قطبی (Understanding Bipolar Disorder) می گوید: آتلوفوبیا (Atelophobia) ترس شدید از ناقص بودن یا اشتباه کردن است.

ترس از ناکامل بودن؛ از شناخت تا درمان

همه افراد احساس می نمایند گاهی نمی توانند کاری را به درستی انجام دهند. برای بیشتر آن ها، این احساس ناخوشایند و زودگذر است. با این حال، بعضی از مردم ترس شدیدی از نقص دارند که می تواند بر توانایی و زندگی آن ها تاثیر بگذارد.

در این مقاله از خبرنگاران مگ، علائم و علل آتلوفوبیا یا ترس از ناکامل بودن و بعلاوه بعضی از گزینه های درمانی و استراتژی های مقابله ای را آنالیز می کنیم.

آیا به آتلوفوبیا مبتلا هستم؟

آتلوفوبیا ویژگی هایی دارد که مشخص می کند شما به این شرایط دچار شده اید. بعضی از ویژگی های آن عبارتند از:

  • داشتن اهداف غیر واقعی: ممکن است استانداردهای غیر واقعی و اهداف دست نیافتنی برای خود مشخص کنید. گاهی هر چیزی کمتر از حد عالی برای شما غیر قابل قبول است.
  • قضاوت و سخت گیری: بیش از حد از خود انتقاد می کنید و تمام امور از نظرتان سخت و پیچیده به نظر می آیند. به خودتان می گویید: من نمی توانم کاری را انجام دهم و به اهدافم نمی رسم.
  • ناتوانی در پذیرش بازخورد: نمی توانید کوچکترین انتقادی را تحمل کنید. حتی یک بازخورد سازنده، مانند حمله به شما عمل می کند؛ زیرا نشان می دهد که کامل نیستید.
  • تجربه ترس و پریشانی: در زمان هایی که خسته یا بی رمق هستید، احساس استرس یا وحشت دارید. ضربان سریع قلب، تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه، تعریق و لرزش در این زمان ها به سراغ شما می آیند.
  • اجتناب از بعضی موقعیت ها: دکتر داراموس می گوید: ممکن است از هر شغل، مسئولیت یا موقعیت هایی که احساس ناکافی بودن القا می نمایند، پرهیز نمایید. حتی گاهی از دیدار با افرادی که متوجه اشتباه های شما می شوند هم اجتناب می کنید.
  • نشخوار اشتباهات گذشته: به صورت مداوم اشتباهات گذشته را در فکرتان تکرار می کنید و باعث ناراحتی خودتان می شوید.

چرا آتلوفوبیا دارم؟

دکتر داراموس معتقد است بعضی از عوامل منجر به آتلوفوبیا می شوند. به گفته وی، این عوامل به توضیح زیر هستند:

تروما

اگر در کودکی اشتباه می کردید یا تجربه خطرناک و آسیب زایی از آن موقع دارید، از نظر عاطفی زخمی هستید. این زخم ها باعث ترس شما از اشتباه کردن می شوند. این ترس از آسیب های احتمالی آینده جلوگیری می کند.

تربیت

اگر به وسیله مراقبانی کمال گرا بزرگ شده اید، ممکن است از ناقص بودن بترسید؛ به خصوص اگر عشق و دوست داشتن آن ها با قید و شرط بوده است.

عوامل ژنتیکی

ژنتیک هم می تواند در ابتلا به آتلوفوبیا نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که اگر یکی از خویشاوندان بیولوژیکی به فوبیا مبتلا باشد، احتمال بروز فوبیا در شما هم بالاتر می رود.

موقعیت های سمی

اگر به تازگی دچار ترس از اشتباه شده اید یا فقط در موقعیت های خاص یا با افراد خاص وحشتتان ظاهر می گردد، احتمالا در یک موقعیت سمی قرار گرفته اید.

آیا آتلوفوبیا یک بیماری روانی است؟

آتلوفوبیا یک نوع اختلال اضطرابی است که به عنوان یک فوبیای خاص طبقه بندی می گردد؛ یعنی ترس شدید و غیر منطقی از چیزی که هیچ تهدیدی برای شما ایجاد نمی کند. این فوبیا در دسته شرایط سلامت روان قرار می گیرد.

آیا آتلوفوبیا نوعی اختلال وسواس فکری اجباری است؟

دکتر داراموس می گوید: آتلوفوبیا می تواند یک ویژگی باشد که در بعضی از افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- اجباری (OCD) یا اختلال شخصیت وسواسی- اجباری (OCPD) بروز می کند.

آتلوفوبیا در مقابل کمال گرایی

آتلوفوبیا با کمال گرایی هم پوشانی دارد؛ اما تفاوت هایی هم با آن دارد. در ادامه، بعضی از تفاوت های آتلوفوبیا و کمال گرایی بیان خواهد شد.

آتلوفوبیاکمال گرایی
  • شرایط سلامت روان
  • ترس از اشتباه کردن یا ناقص بودن
  • ناشی از ترس از شکست
  • علائم جسمی و احساسی شامل اضطراب و هراس
  • ایجاد اختلال در عملکرد روزانه
  • ویژگی شخصیتی
  • تمایل به بی عیب و نقص بودن
  • کوشش برای برترین بودن و کسب برترین ها
  • ناتوان نمایندگی و همه گیری کمتر از آتلوفوبیا
  • شدت کمتر از آتلوفوبیا

تشخیص آتلوفوبیا

این روانشناس می گوید: اگر آتلوفوبیا به میزان ای قوی است که باعث مسائل مکرر در کار یا روابط شما گردد یا دردهای روانی زیادی ایجاد کند، باید به وسیله یک روان درمانگر که در درمان اضطراب تخصص دارد، ارزیابی شوید.

فرآیند تشخیص به وسیله یک روان درمانگر شامل موارد زیر می گردد:

  • سابقه پزشکی: روان درمانگر شما به یک تاریخچه پزشکی شخصی و خانوادگی دقیق احتیاج دارد.
  • مصاحبه بالینی: روان درمانگر مصاحبه ای را انجام می دهد و علائمی را که با آن روبرو هستید، موقعیت هایی که باعث ترس می شوند و چگونگی تأثیر این بیماری بر زندگی شما را پوشش می دهد.

درمان آتلوفوبیا

درمان آتلوفوبیا می تواند شامل روان درمانی و در موارد شدیدتر، دارو باشد. به گفته دکتر داراموس، فهرستی که در زیر ارائه خواهد شد، بعضی از انواع درمانی هستند که فرد مبتلا قادر به استفاده از آن ها است.

روبروه درمانی

روبروه درمانی می تواند به درمان فوبیا یاری کند. این روش به گونه ای طراحی شده است که شما را در معرض موقعیت های ترسناک قرار دهد. آن قدر این تداعی تکرار می گردد تا زمانی که دیگر از آن نترسید. یک درمانگر متخصص یاری می کند تا به تدریج به ارتکاب اشتباه و فکر کردن به آن ها عادت کنید، با صدای بلند راجع به هر یک صحبت کنید و آن ها را بپذیرید.

درمان شناختی- رفتاری (CBT)

درمان شناختی- رفتاری می تواند به تصحیح فرآیندهای فکری مشکل زا یاری کند. برای مثال، به جای این که فکر کنید اگر در حین انجام این کار اشتباهی مرتکب شوم، دیگر دوست داشتنی نخواهم بود.، می توانید این گونه فکر کنید: من لایق دوست داشته شدن هستم و ارزش من بستگی به انجام وظایفم ندارد.

فکر آگاهی

فکر آگاهی یا مراقبه می تواند به مدیریت اضطراب یاری کند. تمرین تمرکز حواس و حضور در لحظه حال به شما یاری می کند تا مارپیچ افکار ناراحت نماینده و ترسناک را در سر خود قطع کنید. به عنوان مثال، وقتی احساس اضطراب دارید، انجام یک کار ساده بسیار یاری نماینده است: پنج چیزی که می توانید ببینید، بو کنید، بشنوید، بچشید و لمس کنید را نام ببرید. این کار فکرتان را از اضطراب و تشویش دور خواهد نمود.

دارو

اگر علائم ناتوان نماینده اضطراب یا افسردگی را تجربه می کنید، برترین راه استفاده از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب است. این داروها با تنظیم هورمون ها و ایجاد ثبات خلقی، سعی در برطرف ساختن علائم این بیماری ها دارند.

چگونه با آتلوفوبیا کنار بیاییم؟

این روانشناس چند راهبرد مقابله ای را پیشنهاد می کند که در مقابله با آتلوفوبیا یاری نماینده هستند.

به اشتباه کردن عادت کنید

در یک فرآیند آهسته و ملایم، خود را به اشتباه کردن عادت دهید. با اجازه دادن به اشتباه های کوچکی که هیچ عواقبی ندارند آغاز کنید. سپس برای پذیرش اشتباه های بزرگتر کوشش کنید.

راه هایی برای آرام کردن خود بیابید

از مدیتیشن، تمرکز حواس، تمرین های ورزشی یا یک فهرست موزیک های مورد علاقه بهره ببرید. این کار به شما در آرام ساختن میل های کمال گرایانه و تحمل نواقص یاری می کند.

موقعیت های سمی را ترک کنید

اگر فقط در یک موقعیت، مثلا در محل کار، آتلوفوبیا را تجربه می کنید، برترین راهبرد مقابله، یافتن راهی برای خروج از آن محل است.

یک شبکه حمایتی بسازید

با افرادی که می توانید ترس هایتان را در میان بگذارید، یک شبکه حمایتی تشکیل دهید. افرادی را برگزینید که به شما اعتبار عاطفی، عشق و مراقبت می دهند؛ طوری که این اعتبار مشروط به انجام کار خوبی نیست.

سخن پایانی

آتلوفوبیا ترس زیاد از ناکافی بودن است؛ به گونه ای که زندگی شما را مختل و احساس ترس و اضطراب دائمی را القا می کند. آتلوفوبیا بر اثر عواملی همانند تروما، وراثت، تربیت و موقعیت های خاص ایجاد می گردد. این شرایط یک اختلال اضطرابی به شمار می رود که برای درمان آن باید از روان درمانی و دارو یاری بگیرید. اگر درگیر این فوبیا هستید، برترین کار تمرین های مراقبه، ایجاد شبکه حمایتی و کوشش مستمر برای اشتباه کردن و عادت به آن است.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 تیر 1402 بروزرسانی: 12 تیر 1402 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2375

به "ترس از ناکامل بودن؛ از شناخت تا درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از ناکامل بودن؛ از شناخت تا درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید