سفر به دیلمان، بکرترین و سرسبز ترین ییلاق استان گیلان

به گزارش آناسی، یکی از ییلاق های زیبا و تماشایی شمال کشور دیلمان لاهیجان می باشد که طبیعت گردان و طبیعت دوستان زیادی در فصل بهار از مه و سرسبزی و در فصل پاییز از طبیعت رنگین آن تماشا می نمایند و لذت می برند. برای آشنایی بیشتر با این مکان بکر با مجله خبرنگاران در ادامه همراه باشید.

سفر به دیلمان، بکرترین و سرسبز ترین ییلاق استان گیلان

دیلمان سیاهکل

دیلمان که در شرق گیلان قرار گرفته است از دست نیافتنی ترین و بکر ترین منطقه ها سرسبز استان گیلان می باشد. چشمه های فراوان و قله های پر برف با منظره های سرسبز که دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است از ویژگی های این منطقه زیبا می باشد. خود دیلمان شامل دوبخش پیرکوه و دیلمان می باشد. این منطقه زیبا در جنوب رشته کوه البرز و در غرب قله درفک قرار گرفته است. آثار زندگی غار نشینی و ابزار و ظروف مسی و مفرغی و سفالی که در این منطقه کشف شده حکایت از این دارد که دیلمان قدیمی ترین سکونتگاه بشر در کشور ایران می باشد و گواه این است که زندگی در این منطقه به 2000 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد.ارتفاع دیلمان از سطح دریا 2200 متر و در شهرستان سیاهکل قرار گرفته است. شهر کوچکی که دام داری شغل اصلی مردمانش می باشد و از گذشته ای دور پذیرای دام ها در ییلاق های خود بوده است.

تاریخچه دیلمان سیاهکل

به علت قدمت تاریخی که دیلمان سیاهکل دارد، از چهار راه های طبیعت و تاریخ ایران می باشد. از جاذبه های تاریخی این شهر حمام تاریخی دیلمان یا حمام میر بلوک می باشد که به جای مانده از دوران صفویه می باشد. از دیگر دیدنی های این منطقه قلعه تاریخی روستای گرمارو می باشد. کاروان سرای تی تی که رد فاصله کمی از دیلمان واقع شده و بنای آن با سنگ های رودخانه ای و آجر به همراه ملاط گچ و ساروج ساخته شده است. قدمت این کاروانسرا نیز به دوران صفویه باز می گردد. معنی تی تی در زبان گیلکی شکوفه می باشد که بر روی این کاروان سرا گذاشته اند (کاروان سرای شکوفه) مردمانی که در زمان های دور قصد طالقان می کردند در مسیر عبور خود از سیاهکل و دیلمان شب را در این کاروانسرا می گذراندند. در خرداد ماه می توان شاهکار طبیعت را با رویش گل های سوسن و چلچراغ در این منطقه به دیدن نشست. زیبایی منحصر به فردی که این گل ها در اواخر بهار به مسیر دیلمان به آسیابر می دهند، بسیار دیدنیی است. این منطقه نسبت به منطقه ها دیگر شمال کشورمان بکر ترین منطقه است و روستا گردی و هم نشینی با مردم دیلم و کوه نشین می تواند بسیار لذت بخش باشد. این طبیعت زیبا مردمانی دارد که همیشه با روی باز و گشاده پذیرای گردشگران هستند و با لباس های محلی و زبان سنتی در جنگل های بهشت گونه زندگی می نمایند .

از دو مسیر می توان به دیلمان سیاهکل مسافرت نمود.

مسیر اول:

در جاده قزوین به رشت و بعد از منجیل و رودبار و رسیدن به روستای رستم آباد، در رستم آباد به سمت شرق حرکت نموده و از روستاهای سندس و حاجیده گذر نموده و با عبور از دامنه های سرسبز البرز و گذر از منطقه سیاه رود وارد سرزمین سرسبز و وسیعی می شوید که پذیرای گله های کوچک گاو و گوسفند از اواسط بهار تا اوایل پاییز می باشد. از این دشت سرسبز عبور نموده و در واقع بعد از عبور از آسیابر شما به دیلمان زیبا قدم خواهید گذاشت.

مسیر دوم:

از جنگل ها و شالیزار های سرسبز سیاهکل عبور نموده و با بالا رفتن از دامنه کوه ها و دور شدن از سیاهکل با خانه های قدیمی و روستایی زیادی روبرو می شوید. پیشنهاد ما به شما این است که در یکی از کافه های محلی در روستاهای کوچک توتکی یا توشی اندکی توقف نموده و چای تازه دم را که محصول همین منطقه است نوش جان بفرمایید. آبشار لونک اندکی بعد برای شما نمایان می گردد در غذا خوری هایی که نزدیک آبشار لونک است نیز می توانید غذای لذیذی را نوش جان بفرمایید و اندکی در دل جنگل قدم بزنید و از منظره ها آنجا لذت ببرید .

کمی بعد به روستای زیبا و سرسبز اسپیلی وارده شده که طبیعت زیبا و بکری دارد و واقعا دوست داشتنی می باشد مثل نامش. در طول مسیر خود همیشه می توانید قله درفک که به بام گیلان مشهور است را مشاهده کنید و در طول سفرتان این قله همراه شما خواهد بود. جاذبه های دیلمان سیاهکل فقط به طبیعت و ییلاق های سرسبز و آبشار ها ورودخانه ها و جنگل های بکر ختم نمی گردد. جاذبه های دیگری را نیز در دیلمان سیاهکل مشاهده خواهید نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2298

به "سفر به دیلمان، بکرترین و سرسبز ترین ییلاق استان گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به دیلمان، بکرترین و سرسبز ترین ییلاق استان گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید