فواید اقامتگاه های بوم گردی در ایران

به گزارش آناسی، اقامتگاه های بوم گردی

با توسعه گردشگری پایدار و سفر در ایران، احتیاج به محل هایی برای اسکان در گوشه و نقاط کشورمان احساس شد. با توسعه فرایند گردشگری در طی این سال ها، اقامتگاه های بوم گردی متعددی در اقصی نقاط ایران تاسیس شد. تمام این اقامتگاه ها با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی هر منطقه و افزایش ورود گردشگران به آن نواحی ساخته شده است. تمام این اقامتگاه ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و ملزم به رعایت یک سری ضوابط و مقررات برای راحتی و آسایش شما گردشگران هستند. خبرنگاران فواید این اقامتگاه ها را چه برای مردم بومی منطقه و چه برای گردشگران بیان و تعدادی از اقامتگاه های بوم گردی را معرفی می کند.

فواید اقامتگاه های بوم گردی در ایران

تعریف اقامتگاه بوم گردی

در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی تعریفی که برای آن داده شده به توضیح زیر است:

اقامتگاه های بومگردی، اقامتگاه هایی هستند که در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تاسیس شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و توجه به اقلیم، زمینه حضور توریستان را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده فراهم می نمایند.

در واقع افراد محلی برای مهمانان توریست و توریست خود مکانی مجذوب نماینده را به شیوه زندگی خودشان آماده نموده و نه تنها خاطراتی خوش را برای مهمانان خود فراهم می آورند بلکه منبع درآمدی نیز برای خود فراهم می نمایند. هر نقطه ای از ایران پر از سرمایه های توریستی ارزشمندی است که باید به نحو احسن از آن ها بهره برداری کرد. هر اقامتگاه بومگردی بر اساس امکاناتی که به شما ارائه می دهد درجه بندی شده و خدمات مورد احتیاج شما را از جمله محلی برای استراحت و خواب شبانه، سرویس های بهداشتی و حمام، پذیرایی و سرو غذا یا وجود امکانات کامل آشپزی و … را برای مهمانانش فراهم می نماید.

امروزه در هر استان و منطقه ای ایران اقامتگاه های بوم گردی متعددی را خواهید یافت که میزبان شما بوده و حضور امن و راحت شما را در روستاها، طبیعت و منطقه ها مختلف ایران فراهم می نمایند.

اقامتگاه بوم گردی کتام

اگر قصد سفر به سقالکسر در استان گیلان و تماشا جاذبه های طبیعی اطراف آن مانند سد سقالکسر، آبشار دودوزن، قلعه رودخان و ماسوله را دارید، اقامتگاه بوم گردی کتام محل مناسبی برای اقامت است. خانه روستایی کتام با معماری به سبک معماری گیلانی و هماهنگ با اقلیم تجربه متفاوت از زندگی در یک خانه شمالی را برای شما تداعی می نماید. این اقامتگاه بوم گردی 4 اتاق و سرویس بهداشتی و حمام ظرفیت پذیرایی از 30 نفر مهمان را دارد. در این خانه تخت وجود نداشته و همچون مردم بیشتر نقاط کشورمان باید از لحاف و تشک برای خواب بهره ببرید. مبلغ هر شب اقامت به ازای هر نفر در این اقامتگاه 50 هزار تومان است.

آدرس اقامتگاه: استان گیلان، رشت، سقالکسر

اقامتگاه بوم گردی پرداروم

در سفرهای خود به مازندران و جنگل های زیبای آن، در نزدیکی شهرستان تنکابن می توانید اقامتگاه بوم گردی باصفایی را بیابید. دور تا دور ویلای این اقامتگاه با کوه های دارای پوشش جنگلی از درختان هیرکانی پوشیده شده و باغ چای و شالیزارهای برنج چشمان شما را خیره می نماید. تصور کنید هر روز صبح با صدای جنگل و هوای مرطوب از خواب بیدار شوید. اقامتگاه بوم گردی پرداروم دارای 3 اتاق سنتی بوده که ظرفیتی بین 8 الی 1 نفر را پذیرا هستند. هزینه هر شب اقامت در این اقامتگاه به ازای هر نفر 80 هزار تومان است.

آدرس اقامتگاه: استان مازندران، تنکابن، گرماپشته

اقامتگاه بوم گردی ساسنگ

در استان گلستان اقامت گاه های بوم گردی فراوانی تاسیس شده اند که همه آن ها منظره ها بی نظیری را به شما نمایش می دهند. تجربه ای متفاوت از اقامت در یک خانه سنتی با دیوارهای کاه گلی و سقفی از چوب و نی که در یک منطقه خوش آب و هوای شمالی کشور قرار گرفته را در این اقامتگاه خواهید داشت. تراس زیبای این خانه رو به دره ای از درختان زیبای جنگلی شما را سر ذوق می آورد. این خانه سنتی دارای 4 اتاق با نام های زیتون، ابریشم، دیشو و توت است و می تواند پذیرای 20 نفر به طور همزمان در مجموعه باشد. از جاذبه های نزدیک این اقامتگاه آبشار ساسنگ، سوارکاری در روستا، پارک ملی گلستان، گورستان قدیمی و آرامگاه خالد نبی را می توان نام برد. هزینه اقامت به ازای هر نفر هر شب در آن 75 هزار تومان است.

آدرس اقامتگاه: استان گلستان، مینودشت، روستای ساسنگ

اقامتگاه بوم گردی حاج داوود بزرگمهر

در اطراف تهران نیز می توانید اقامتگاه های بوم گردی پیدا کنید. اقامتگاه بوم گردی حاج داوود بزرگمهر در استان البرز و کرج یکی از مجذوب نماینده ترین اقامتگاه های بوم گردی است. یک خانه سنتی با حیاط و حوضی با کاشی های فیروزه ای، کرسی برای روزهای سرد زمستان و دیوارهای خشتی پذیرای 25 نفر از توریستان است. تنور نان درون اقامتگاه بوی نان تازه را در سرتاسر فضا می پیچاند و باد خنک تابستانی که از سمت کوه ها می وزد این مکان را تبدیل به محل مناسبی برای استراحت آخر هفته ها نموده است. هزینه اقامت هر نفر به ازای هر شب در این اقامتگاه 55 هزاز تومان است.

آدرس اقامتگاه: استان البرز، کرج، آتشگاه، روستای برغان

اقامتگاه بوم گردی سرای صالح

اصفهان یکی از شهرهای توریستی ایران و دنیا است که توریستان بی شماری را به خود جذب می نماید. استان اصفهان در مجاورت کاشان قرار گرفته و روستاهای بسیار خوش آب و هوایی را در اطراف خود دارند. در دامنه های کوه کرکس می توانید در اقامتگاه بوم گردی سرای صالح اقامت داشته باشید. این اقامتگاه، دارای 3 طبقه بوده که ظرفیت پذیرایی از 40 نفر را در مجموع دارد. طبقه سوم آن شاه نشینی منحصر به فرد است که نمایی از اطراف و طبیعت این منطقه را به شما نشان می دهد. در این اقامتگاه تمام امکانات آشپزی مهیا بوده و تهیه غذا به عهده خود مسافران است. اوج شلوغی این اقامتگاه در زمان جشنواره شاه توت در تیرماه و جشنواره گلاب گیری در اردیبهشت و خرداد ماه است. هزینه اقامت هر نفر به ازای هر شب در این محل، 85 هزار تومان است.

آدرس اقامتگاه: سمت جنوب غربی کاشان، روستای برزک

منبع: الی گشت
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2108

به "فواید اقامتگاه های بوم گردی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید اقامتگاه های بوم گردی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید