مردانی که سلامتی را دوست دارند

به گزارش آناسی، این روزها مدام می شنویم که به نشانه های بدن خود توجه کنیم و اگر هرگونه تغییری در کارکرد اعضای بدن مان مشاهده کردیم به پزشک مراجعه کنیم ولی متاسفانه بسیاری از ما با داشتن علامت هایی چون سردرد، سوزش معده، یبوست و علایمی چون این ها به پزشک مراجعه نمی کنیم و گاهی اوقات این طور فکر می کنیم که اگر همچنان درد را تحمل

مردانی که سلامتی را دوست دارند

مردانی که سلامتی را دوست دارند

14 نشانه سرطان در مردان که به آن بی توجه اند

این روزها مدام می شنویم که به نشانه های بدن خود توجه کنیم و اگر هرگونه تغییری در کارکرد اعضای بدن مان مشاهده کردیم به پزشک مراجعه کنیم ولی متاسفانه بسیاری از ما با داشتن علامت هایی چون سردرد، سوزش معده، یبوست و علایمی چون این ها به پزشک مراجعه نمی کنیم و گاهی اوقات این طور فکر می کنیم که اگر همچنان درد را تحمل کنیم و به پزشک مراجعه نکنیم انسان قوی هستیم! خیلی ها این طور فکر می نمایند و این جاست که درد قفسه سینه مزمن می تواند از نارسایی قلبی خبر دهد و سردرد از پرفشاری خونی که مدت هاست به آن بی توجهی شده و حالا در مرز آسیب به کلیه هاست.باید به دردها و نشانه های غیرعادی بدن بسیار دقت کرد چرا که بعضی از آنها می توانند از سرطان خبر دهند که در بسیار موارد اگر سرطان به موقع تشخیص داده گردد ممکن است شانس بهبودی داشته باشد یا حداقل طول عمر بیمار افزایش پیدا کند.مردان که به طور میانه نیمی از جمعیت یک جامعه را تشکیل می دهند هم مانند زنان در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان ها هستند ولی متاسفانه بسیاری از آنها با مراجعه به پزشک مشکل دارند و حتی فکر می نمایند که دکترها دستی دستی آدم را مریض می نمایند! ولی همین بی توجهی یکی از عواملی است که باعث می گردد بسیاری از مردان کمتر از زنان عمر نمایند.بعضی نشانه های سرطان در مردان تعیین هستند و درگیری در نقاط خاصی از بدن را نشان می دهند.دردی که در چند عضو از بدن دیده می گردد به احتمال زیاد به سرطان مربوط نیست و می تواند توضیحات گوناگونی داشته باشد.ولی این به این معنی نیست که شما می توانید بدون مراجعه به پزشک سرطان را تشخیص دهید.در اینجا 15 نشانه را می خوانید که می توانند از سرطان در مردان خبر دهند:

1- درد

با افزایش سن،افرد از دردهای گوناگونی شکایت می نمایند و این دردها می توانند نشانه ای از سرطان باشند.گرچه ماهیت بیشتر دردها این گونه نیست.بنا به اعلام انجمن سرطان آمریکا هر دردی که بیش از مقدار طول بکشد و دوام داشته باشد باید از طریق پزشک آنالیز گردد.او می تواند با دریافت توضیح حال بیمار و دانستن جزییات بیشتر درباره ماهیت درد تصمیم بگیرد و اگر احتیاج به انجام آزمایش های بیشتر وجود دارد این آزمایش ها را درخواست کند.اگر معلوم گردد که ماهیت این درد سرطانی نیست باز هم شما از مراجعه به پزشک سود برده اید چرا که پزشک به شما یاری می نماید منشا دردتان را بشناسید و برای برطرف آن اقدام کنید.

2- تغییرات در بیضه ها

سرطان بیضه به طور عمده در مردان 20 تا 39 ساله روی می دهد. جامعه سرطان آمریکا توصیه می نماید که مردان به طور منظم از جهت سلامت بیضه ها معاینه شوند تا هرگونه نشانه سرطان شناسایی شده برای درمان آن اقدام گردد.بعضی از پزشکان هم معاینه ماهانه از طریق خود فرد را توصیه می نمایند.هرگونه تغییر در مقدار بیضه ها مانند بزرگ شدن یا کوچک شدن باید مورد توجه قرار گیرد و فرد نباید در کیسه بیضه ها احساس سنگینی کند.به علاوه تورم یا برجستگی هم نباید نادیده گرفته گردد.بعضی از سرطان های بیضه بسیار سریع روی می دهند بنابراین تشخیص اولیه بسیار مهم است.در چنین مراجعه ای پزشک بیضه ها را معاینه می نماید و ارزیابی کلی از وضعبت سلامتی فرد انجام می دهد. ممکن است او انجام سونوگرافی از بیضه ها را درخواست کند و گاهی اوقات هم ممکن است انجام نمونه برداری(بیوپسی) از بیضه ها ضرورت پیدا کند تا هرگونه احتمال وجود سرطان آنالیز گردد.

3- تغییرات در غدد لنفاوی

دکتر هانا لیندن، سرطان شناس و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن توصیه می نماید که اگر دیدید غدد لنفاوی زیر بغل، گردن یا کشاله ران یا هر جای دیگر بدن شما بزرگ شده اند حتما به پزشک مراجعه کنید:اگر این غدد لنفاوی مرتب رو به رشد هستند و از ظاهر شدن آنها یک ماه می گذرد بی تردید به پزشک رجوع کنید.پزشک شما را دقیق معاینه نموده سعی می نماید دلیلی که باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی شده را بیاید که عفونت یکی از این دلایل می تواند باشد.اگر عفونتی در کار نباشد پزشک ممکن است دستور نمونه برداری از این غده ها را بدهد.

3-تب

اگر بدون دلیل تب نموده اید ممکن است نشانه ای از سرطان باشد یا از بیماری عفونی دیگری خبر دهد که احتیاج به درمان دارد.بیشتر سرطان ها در دوره ای از زمان باعث بروز تب می شوند. معمولا تب زمانی بروز می نماید که سرطان از عضو اصلی توسعه پیدا نموده و به اعضای مجاور سرایت نموده است.سرطان های خون(لوسمی)یا لنفوم هم می توانند باعث تب شوند. بی توجهی به تبی که توجیهی برای آن نمی توان یافت اصلا کار درستی نیست.به پزشک مراجعه کنید تا او دلیل تب را دریابد و اقدامات لازم را برای برطرف دلیل آن انجام دهد.

5-کاهش وزن بدون دلیل

کاهش وزن بدون دلیل هم یکی دیگر از علامت هایی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.بیشتر افراد به سختی وزن کم می نمایند و اگر مردی در مدت کوتاهی مثلا چند هفته بیش از 10 درصد وزن بدنش را از دست بدهد باید به پزشک مراجعه کند چرا که این نوع وزن کم کردن عادی نیست و خبر از بیماری می دهد.

6- درد شکم و افسردگی

به گفته متخصصان هر کسی که درد شکم داشته باشد و احساس افسردگی کند احتیاج به یک چک آپ کامل دارد چرا که دانشمندان بین سرطان پانکراس(لوزالمعده) و افسردگی رابطه ای یافته اند.دیگر نشانه ها عبارتند از زرد شدن پوست و تغییر در رنگ مدفوع که معمولا به خاکستری تغییر رنگ می دهد.پزشک باید با تماشا این نشانه ها یک توضیح حال کامل بگیرد و معاینه کاملی به عمل آورد.سپس ممکن است او عکس قفسه سینه، سی تی اسکن و ام.آر.آی درخواست کند و تست های آزمایشگاهی دیگری انجام دهد.

7- خستگی

خستگی نشانه مبهم دیگری است که می تواند از وجود سرطان در مردان خبر دهد ولی مجموعه ای از عوامل دیگر هم می توانند باعث بروز این علامت شوند.مانند تب، خستگی هم می تواند پس از توسعه سرطان خودش را نشان دهد ولی مطابق اعلام انجمن سرطان آمریکا در مراحل اولیه سرطان هایی چون لوسمی(سرطان خون) یا سرطان روده یا سرطان معده هم می تواند ظاهر گردد. اگر در اغلب اوقات به شدت احساس خستگی می کنید و با استراحت بهتر نمی شوید به پزشک مراجعه کنید.او با انجام معاینه کامل و توجه به دیگر نشانه های احتمالی می تواند دلیل این خستگی را دریابد و برای برطرف عامل آن درمان مناسب را آغاز کند.

8-سرفه مزمن

طبیعی است که هنگام سرماخوردگی،آنفلونزا و آلرژی دچار سرفه شویم و گاهی اوقات هم عوارض جانبی داروها هستند که باعث ایجاد سرفه می شوند.ولی هر سرفه ای که طولانی گردد یعنی بیش از سه یا چهار هفته طول بکشد احتیاجمند توجه پزشکی است و نباید به آن بی توجهی کنید.دکتر رانیت میشوری، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون در واشینگتن دی.سی می گوید کسی که به این گونه سرفه ها مبتلاست باید حتما به پزشک مراجعه کند چرا که این سرفه ها می توانند نشانه ای از سرطان باشند یا از وجود بیماری دیگری چون برونشیت مزمن یا ریفلاکس اسید خبر دهند.افرادی که سیگار می کشند و دخانیات مصرف می نمایند باید بیش از دیگران به این سرفه ها توجه نمایند چرا که سرفه مزمن می تواند یکی از علایم تعیین سرطان ریه باشد که در مردان سیگاری شیوع بالایی دارد.پزشک گلوی شما را معاینه می نماید، به صدای ریه های شما گوش می نماید و احتمالا دستور می دهد که از قفسه سینه تان عکس بگیرید.به این ترتیب برای یافتن دلیل سرفه ها کوشش می نماید تا بتواند رویکرد مناسب درمانی را اتخاد کند.

9-اشکال در بلع

بعضی مردان دچار اشکال در بلع هستند و به سختی می توانند غذا را فرو دهند ولی با این مشکل زندگی می نمایند و بیشتر اوقات سعی می نمایند بیشتر غذاهای مایع بخورند ولی اشکال در بلع می تواند نشانه ای از سرطان مری باشد.پس اگر چنین مسئله ای دارید سعی نکنید به آن عادت کنید و با آن زندگی کنید. حتما به پزشک رجوع کنید تا آنالیز دقیقی به عمل آید و دلیل این مشکل تعیین گردد.او پس از گرفتن توضیح حال دقیق تقاضای گرفتن عکس قفسه سینه و انجام آندوسکوپی می نماید تا مری و دستگاه گوارش فوقانی شما آنالیز گردد.

10- خون ریزی

دکتر مری دالی، سرطان شناس و مدیر مرکز ژنتیک بالینی مرکز سرطان فیلادلفیا می گوید:هر بار که دیدید جایی از بدن تان خون ریزی می نماید که قبلا خون ریزی نداشته و این خون ریزی کاملا غیر عادی است حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.اگر دیدید با سرفه خون خارج می کنید یا در ادرار و مدفوع تان خون وجود دارد بدون تردید به پزشک رجوع کنید.به گفته دکتر دالی بسیاری از افراد فکر می نمایند که وجود خون در مدفوع فقط به خاطر هموروئید است ولی می تواند به خاطر سرطان روده بزرگ باشد.پزشک درباره علایم شما پرسش خواهد نمود و ممکن است تقاضای کولونوسکوپی کند.در این روش که در آن روده بزرگ از طریق یک لوله انعطاف پذیر که سر آن دوربینی نصب شده بازبینی می گردد، روده از نظر وجود هرگونه ضایعه و تغییر در بافت آن مورد آنالیز قرار می گیرد تا معلوم گردد دلیل خون ریزی چه بوده است.

11-تغییرات در دهان

اگر سیگار می کشید یا تنباکو می جوید باید مراقب وجود لکه های سفید در داخل دهان یا روی زبان باشید.این لکه ها می توانند نشان دهنده حالتی باشند که لوکوپلا نام دارد و یک شرایط پیش سرطانی است که می تواند به خاطر تحریک مداوم دهان ایجاد شده به سرطان دهان منجر گردد. با تماشا این نشانه ها باید پزشک یا دندانپزشک خود را آگاه کنید.آنها با معاینه دقیق سعی در یافتن دلیل بروز این نشانه ها و درمان آنها خواهند داشت.

12-مسائل ادرار

همان طور که سن مردان افزایش می یابد مسائل ادراری هم در آنها شیوع بیشتری می یابد.بسیاری از آنها از تکرار ادرار یا بی اختیاری شاکی هستند و می گویند که پس از ادرار کردن حس می نمایند مثانه آنها کامل تخلیه نشده است.بیشتر مردان با افزایش سن با این علایم درگیر هستند ولی اگر حس کردید که این علایم تشدید شده اند یا به صورتی هستند که در زندگی عادی شما اختلال ایجاد نموده اند و باعث نگرانی شما شده اند حتما با پزشک در میان بگذارید. پزشک پروستات را از نظر بزرگی آنالیز می نماید.در بیشتر مردان این غده با افزایش سن بزرگتر می گردد و اغلب حالتی غیر سرطانی دارد که به آن بزرگی خوش خیم پروستات گفته می گردد.او بعلاوه یک آزمایش خون درخواست می نماید تا مقدار آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را بسنجد. این تست برای مقدار گیری سطح پروتئینی در خون انجام می گردد که غده پروستات فراوری می نماید و می تواند برای سنجش امکان وجود سرطان پروستات معیاری به پزشک دهد.اگر مقدار PSA از حد مجاز بیشتر باشد آن وقت است که پزشک آنالیز های کامل تری انجام خواهد داد.

13- سوءهاضمه

بسیاری از افراد به خصوص افراد مسن یک سوءهاضمه را به خصوص اگر تازه غذا خورده باشند حمله قلبی تلقی می نمایند که باعث مراجعه آنها به کلینیک های قلب و عروق می گردد.البته ناگفته نماند که در بسیاری از موارد هم افراد درد و گرفتگی سینه ناشی از حمله قلبی را سوء هاضمه و درد معده تلقی می نمایند که می تواند خطرناک باشد و زندگی بیمار را تهدید کند.ولی سوء هاضمه مزمن می تواند نشان از سرطان های گلو، مری و معده باشد و نباید به آن بی توجهی کرد.

14-توده در سینه

بیشتر مردان فکر می نمایند که سرطان سینه فقط مخصوص زنان است. با وجودی که بروز سرطان سینه در مردان شایع نیست ولی امکان آن وجود دارد.مردان هم باید هر گونه تغییر شکل و تغییر مقدار و تغییر در بافت سینه را به پزشک اطلاع دهند. وجود هر گونه توده هم باید از طریق پزشک آنالیز گردد. جامعه سرطان آمریکا نشانه های زیر در سینه را برای مردان قابل آنالیز می داند و توصیه می نماید که مردان با مشاهده این نشانه ها و تغییرات در بافت سینه به پزشک رجوع نمایند.

*گود شدن یا چروک خوردن پوست سینه

*انحراف نوک سینه

*قرمزی پوست سینه

*ترشح از نوک سینه

پزشک با معاینه فیزیکی کامل و گرفتن توضیح حال درباره دلیل بروز این تغییرات تصمیم می گیرد و اگر لازم بداند برای تکمیل آنالیز هایش تصویربرداری درخواست خواهد نمود.

منبع: ماهنامه دنیای سلامت،شماره ی 50.

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1923

به "مردانی که سلامتی را دوست دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردانی که سلامتی را دوست دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید