معنای حالات مختلف سر

به گزارش آناسی، اگر دقت کنید به هنگام مکالمه با اطرافیان، سر در حالت های مختلفی قرار می گیرد که هر کدام نشان دهنده ویژگی خاصی در خصوص فرد است.

معنای حالات مختلف سر

کارشناسان معتقدند در گذشته، تکان دادن سر اولین راه ارتباطی انسان ها بوده است؛ زیرا محققان پس از مطالعه بر روی افراد کر، لال و کور، متوجه شدند این افراد از حرکت بالا و پایین سر به عنوان علامت مثبت و حرکت چپ و راست سر به عنوان علامت منفی استفاده می نمایند. نوزادان نیز از این کار جهت رد شیر خوردن بیشتر یا غذا خوردن استفاده می نمایند. بالا و پایین کردن سر به عنوان نوعی قدیمی از تعظیم، جهت نشان دادن موافقت از روی اطاعت از شخصی دیگر است که به صورت نمادین فقط با سر نشان داده می گردد. جدا از قرارگیری سر در حالت خنثی که دقیقاً در وسط قرار می گیرد، سه حالت مهم برای آن وجود دارد که ضروری است بدانید:

سر رو به پایین/شانه ها بالا:

با مخفی کردن گردن به وسیله پایین آوردن چانه، جهت محافظت از آن، حالت صورت بیانگر نگرش قضاوت گرایانه، تهاجمی یا منفی در شخص است. بعلاوه، این کار رفتاری نیمه هوشیارانه برای زمانی است که می دانیم نیتی بد یا مکارانه داریم. از این رو، باید گلو و گردن آسیب پذیر خود را از حمله احتمالی شخص مقابل در صورتی که بفهمد نیتمان چه بوده است، حفظ کنیم. با این حال بالا بردن شانه ها جهت محافظت از گردن و گلو، معنای کاملاً متفاوتی دارد. ما معمولاً شانه های خود را زمانی که احساس خطر کنیم، بالا می اندازیم، مانند وقتی که شخصی اسلحه ای را به سمت ما نشانه رفته است و ما سریعاً کف دست خود را نشان می دهیم تا صداقت و اطاعت خود را نشان دهیم و در همین حین شانه های خود را بالا می بریم تا از گردن خود محافظت کنیم. از این پس دقت کنید زمانی که بادکنکی می ترکد یا بمبی منفجر می گردد، اولین واکنش ما مخفی کردن گردنمان بین شانه ها خواهد بود، همان طور که وقتی پدر یا مادری بچه خود را می زند، او شانه های خود را بالا می برد. ما حتی زمانی که در سینما در حال رفتن به سمت جایگاه خود در حین پخش فیلم هستیم، گردن خود را پایین و شانه های خود را بالا می بریم تا کوچک تر به نظر برسیم و خود را از مورد تهاجم قرار گرفتن به وسیله فردی خشمگین از بین جمعیتی که از جلوی آن ها رد می شویم، حفظ کنیم.

سر به یک طرف:

این کار نیز نوعی دیگر از حالت سر است که گردن را نشان می دهد، اما معنی کاملاً متفاوتی با حالت سر رو به بالا دارد. با حالت سر رو به یک طرف، شخص گردن آسیب پذیر خود را نشان می دهد و به منظور نشان دادن مطیع بودن، خود را کوچک تر می نماید، درست مانند سگ ترسویی که دمش را بین پاهایش قرار می دهد، سرش را پایین می آورد و گردن خود را به سگ دیگر نشان می دهد تا بگوید: من تحت سلطه تو هستم، من هیچ قصدی برای حمله به تو ندارم. این نوع از تسلیم در داستان های فولکلور قدیمی مانند آن هایی که درباره خون آشام هاست، مورد استفاده قرار گرفته است. همه درباره خون آشامی که خون را از گردن دوشیزه بی پناه می مکد، داستان هایی شنیده ایم. جای تعجب ندارد که این حالت تسلیمی زبان بدن، در گفتگوهای صمیمانه بین خانم ها و دوستانشان یا به هنگام صحبت با مردی که نسبت به او حالت تسلیم دارند و از او ترسی ندارند، بسیار مرسوم است.

سر رو به بالا:

شخصی که با سری رو به بالا همراه با چانه روبه جلو و کمی از بالای دماغ، صحبت می نماید، فردی مغرور است. این حالت سر، به وسیله افرادی که احساس تکبر، رجحان یا عدم ترس دارند، اتخاذ می گردد. علاوه بر این، این کار تکنیکی برای افزایش قد است. این عمل بعلاوه جهت نمایش گلو برای این که نشان دهند تهدیدی از سوی فرد مقابل حس نمی گردد، انجام می گردد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2224

به "معنای حالات مختلف سر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنای حالات مختلف سر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید