هواپیمای گم شده مالزی و ضعف اطلاعات تکنیکی و فنی

خبرنگاران: ناپدید شدن یک بوئینگ پهن پیکر با وجود رشد فناوری در عصر حاضر کمی دور از ذهن است.

هواپیمای گم شده مالزی و ضعف اطلاعات تکنیکی و فنی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران،ناپدید شدن یک بوئینگ پهن پیکر با وجود رشد فناوری در عصر حاضر کمی دور از ذهن است اما بعد از گذشت بیش از 10 روز از این حادثه و درگیر شدن 25 کشور برای یافتن سرنخ هایی از این ماجرا، فقط و فقط به تعداد حدس ها و احتمالات اضافه نموده می گردد و هیچ اطلاعات دقیق فنی از علت ناپدید شدن هواپیما وجود ندارد.

هواپیمای گم شده مالزی و ضعف اطلاعات تکنیکی و فنی

هوشنگ شهبازی، خلبان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که در سانحهٔ هوایی 26 مهرماه 1390در پرواز مسکو - تهران هواپیمای بوئینگ 727 را بدون چرخ دماغه، در فرودگاه مهرآباد به سلامت بر زمین نشاند، در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: اطلاعات فنی و تکنیکی لازم درباره حادثه هواپیمای بوئینگ 777 ارائه نشده است.

وی اعلام نمود: ندادن اطلاعات از سوی کشور مبدا و کشورهای عبوری از راستا پرواز امری عادی محسوب می گردد و این امر به دلیل سیاست های خاص است که ضعف آن کشور را معین می نماید.

خلبان شهبازی اضافه کرد: از سوی دیگر ممکن است که خلل های تکنیکی این شرکت ها از نظر تکنیکی وجود داشته باشد که می توان به وجود اشکال در برج مراقبت و دیگر ابعاد اشاره نمود.

وی در مورد احتمالات مطرح درباره حادثه پرواز بوئینگ 777 گفت: مشاهده یک هواپیما به راحتی قابل انجام است مگر اینکه شرایط استثنایی و مبهمی رخ داده باشد زیرا تمامی مسایل هواپیمایی بسیار روشن است و نباید براساس حدس و گمان رفتار کرد.

این خلبان ایرانی ادامه داد: از سوی دیگر محتمل است که جزایر ناشناخته ای وجود دارد که خلبان چاره ای جز نشستن در این جزایر را نداشته است و در این جزایر دستگاه های خبردهنده کار نمی نماید و به نوعی مشکل در تماس وجود داشته باشد.

خلبان شهبازی درعین حال احتمال رخ دادن این حادثه را در خوشبینانه ترین حالت 50 درصد دانست.

محسن ابراهیمی خوسفی دانشجوی دوره دکترای سنجش از دور دانشگاه تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به ابعاد دیگری از ماجرای ناپدید شدن هواپیمای مالزی پرداخت و گفت: برداشت تصاویر ماهواره های سنجشی با قدرت تفکیک مکانی بالا در زمان معینی اجرا می گردد که این زمان معمولا ساعت 10 تا 10 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی است و به این ترتیب، احتمال اینکه ماهواره های سنجشی تصاویری از این ماهواره را در زمان سقوط ثبت ننموده باشند وجود دارد.

وی در شرح روش مشاهده حرارتی گفت: در این روش با اندازه گیری میزان حرارت ساطع شده از روی سطح زمین می توان تشخیص داد که آیا یک شیء بر روی زمین واقع شده است یا خیر.

ابراهیمی بیان داشت: اگر هواپیما در یک جزیره متروکه باشد می توان با استفاده از تصاویر ماهواره ای سنجش از دور بخصوص تصاویر ماهواره های راداری معین کرد اما اگر این هواپیما غرق شده باشد سنجش از دور نمی تواند یاریی به یافتن این هواپیما بکند.

به گزارش رسانه های خبری در روزهای نخست لکه های نفتی روی آب توسط ماهواره های سنجش از دور تشخیص داده شد که بعد معلوم شد لکه ها مربوط به این هواپیما نیست.

درصورت دزدیده شدن هواپیما و استتار، ماهواره های سنجشی قادر به یافتن آن نیستند

به گفته ابراهیمی تصاویر به دست آمده از ماهواره های سنجشی می تواند هواپیما را در بر روی سطح زمین مشاهده کند و در صورتیکه این هواپیما دزدیده شده و به یک آشیانه استتار شده، انتقال یافته باشد تصاویر ماهواره های سنجشی قادر به مشاهده این هواپیما نخواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار علمی ایرنا درباره احتمال تشخیص این هواپیما از روی تصاویر ماهواره های سنجش از دور گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک مکانی بالا امکان تشخیص وجود دارد مشروط بر اینکه هواپیما به نقطه ای غیر قابل رویت توسط ماهواره ها منتقل نشده باشد.

ابراهیمی به استفاده از تصاویر ماهواره های سنجشی راداری به عنوان یکی از ابزارهای تشخیصی اشاره نمود و گفت: اگر هواپیما در خشکی سقوط نموده باشد می توان با استفاده از ماهواره های راداری سنجشی محل سقوط هواپیما را تشخیص داد چراکه پس از سقوط هواپیما تغییراتی در بافت منطقه اطراف سقوط ایجاد می گردد که با تصاویر راداری قابل تشخیص است.

مجتبی سرادقی یک کارشناس دیگر حوزه هوا- فضا نیز در مورد نقش ماهواره های مخابراتی در یافتن این هواپیمای مفقود شده به خبرنگار علمی ایرنا گفت: از آنجا که ماهواره های جی.پی اس با هواپیماهای دارای جی.پی.اس در ارتباط هستند، موقعیت آنها به وسیله ماهواره های مخابراتی قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه ماهواره های خاصی در دنیا وجود دارند که قادرند بعضی از سیستم های ردیابی هواپیمایی را انجام دهند اعلام نمود: باید دید آیا در منطقه ای که هواپیمای بوئینگ 777 در حال پرواز بود چنین سیستمی فعال بوده است یا خیر.

این کارشناس فضایی شرح داد: از سوی دیگر ماهواره های مخابراتی موجود در مدار زمین آهنگ (ژئو) به سمت زمین تشعشاتی دارند و به نوعی دریافت ماهواره ای ندارند از همین رو نمی توانند به یافتن هواپیما یاریی بنمایند.

وی درباره احتمال یافتن اثری از هواپیمای بوئینگ 777 با یاری ماهواره های مخابراتی گفت: با توجه به مدت زمان طولانی از این حادثه احتمال یافتن اثر از این هواپیما توسط ماهواره های مخابرتی بعید به نظر می رسد.

سرادقی یادآور شد: ماهواره های مخابراتی هر چهار یا پنج روز یک بار کل کره زمین را پایش می نمایند که این زمان برای چنین فعالیتی سپری شده است مگر اینکه با پردازش تصاویر ضبط شده از سوی ماهواره های مخابراتی بتوان اثری از این هواپیما به دست آورد.

رخداد حادثه

پرواز شماره 370 خطوط هوایی مالزی، روز شنبه - 17 اسفندماه - بدون اعلام وضعیت غیرعادی ناپدید شد. این هواپیما بعد از یک دقیقه ورود به آسمان ویتنام و بر فراز خلیج تایلند ارتباط خود را با بخش مراقبت پرواز از دست داده است.

این هواپیما که ساخت شرکت بوئینگ و مدل 777 است از دید خلبانان یکی از ایمن ترین هواپیماهای ساخته شده محسوب می گردد. بوئینگ نخستین پرواز خود را 19سال پیش انجام داد و تاکنون یکهزار و 164 فروند از انواع آن به خطوط هوایی دنیا تحویل شده است.

فناوری هایی که می توان به آن دل بست

رادیو ابتدایی ترین وسیله در یک هواپیماست که خلبان می تواند با استفاده از آن موقعیت مکانی و شرایط هواپیما را گزارش کند و در شرایط اضطراری پیغام یاری بفرستد.

براساس دستورالعمل رسمی پرواز، راهنمایی و تماس سه مرحله جداگانه است که باید به دنبال هم اجرا گردد و اگر حادثه به سرعت رخ داده باشد، طبیعی است که خلبان فرصت تماس پیدا ننموده باشند.

این امر پیش از این نیز سابقه داشته و بسیاری از سوانح مرگبار، بدون اعلام وضعیت اضطراری به وقوع پیوسته اند.

همچنین ابزار دیگری به نام ˈترانسپوندرˈ نیز در چنین مواقعی کاربرد دارد.

ترانسپوندر نوعی فرستنده است که به صورت دائمی، اطلاعاتی مانند ارتفاع، سرعت و جهت پرواز را مخابره می نماید.

مسوولان مراقبت پرواز بدون این وسیله تنها یک نقطه را به عنوان هواپیما بر روی صفحه رادار خود مشاهده خواهند کرد، آنهم در صورتی که پرنده در محدوده دید رادار باشد.

بنابراین رادار به تنهایی نمی تواند اطلاعات مناسبی را از موقعیت و شرایط پرواز فراهم کند.

براساس اعلام رسانه های خبری، در جریان حادثه هواپیمای مالزی، ترانسپوندر هواپیما پس از ناپدید شدن خاموش شده است که همین موضوع، احتمال خرابی و یا نابودی این قطعه یا خاموش کردن دستی این بخش را تقویت نموده است و این اقدام در بیش از 90 درصد مواقع به منظور سخت تر شدن ردیابی هواپیما انجام می گردد.

ˈرادارˈ نیز یکی از ابزار مهم در ردیابی هواپیما به شمار می آید که در این حادثه، بعضی رسانه ها اعلام کردند یک رادار نظامی این هواپیما را مشاهده نموده است اما این خبر بعدا تکذیب شد.

با توجه به فاصله هواپیما با ساحل در زمان ناپدید شدن که گفته می گردد بیش از 200 کیلومتر بوده، می توان گفت این پرواز در محدوده دید رادارهای معمول قرار نداشته است.

جعبه سیاه نیز یکی از مهم ترین ابزار و امکاناتی است که برای ثبت داده های فنی هواپیما در زمان پرواز کاربرد دارد.

این قطعه می تواند شتابی معادل سه هزار و 500 برابر شتاب جاذبه را تحمل کند و تا 30 روز قادر به فرستادن علامت است، اما در بعضی موارد این جعبه قادر به فرستادن علائم خاص نیست که به احتمال زیاد این رخداد درباره هواپیمای بوئینگ 777 نیز رخ داده است.

خطوط هواپیمایی مالزی اعلام نموده است هواپیمای گمشده علاوه بر تجهیزات معمول، به سامانه پیشرفته ای موسوم به سامانه آدرس دهی مخابرات و گزارش دهی هواپیما یا ACARS مجهز بوده است که کاری مشابه ترانسپوندر را انجام می دهد.

سامانه پایش موتور این هواپیما متعلق به شرکت رولز رویس است که اطلاعات فنی موتورهای ساخت این شرکت را در حین پرواز به مرکز پایش، مخابره می نماید.

با وجود اینکه شرکت رولز رویس تا چهارساعت پس از ناپدید شدن اطلاعات موتورهای روشن پرواز 370 را دریافت می کرد، اما این امر نه تنها به حل مساله یاریی نکرد بلکه به ابهامات این معما اضافه کرد.

در نهایت، بی نتیجه ماندن عملیات گسترده تجسس برای یافتن لاشه هواپیما و طولانی شدن روند جست و جو، احتمال هواپیماربایی و مخفی کردن آن را تقویت نموده و اخیرا عملیات جست و جو برای یافتن هواپیما در کشورهای منطقه آسیای مرکزی و شرقی در دستور کار قرار گرفته است.

منبع:ایرنا

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: بروزرسانی: 17 مهر 1398 شناسه مطلب: 407

به "هواپیمای گم شده مالزی و ضعف اطلاعات تکنیکی و فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای گم شده مالزی و ضعف اطلاعات تکنیکی و فنی"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید