آشنایی با پنانگ در تور مالزی

به گزارش آناسی، مالزی را بدون دیدن پنانگ ندیده اید، جزیره ای پر ازجذابیت‌های تاریخی، طبیعی و مدرن، همه آنچه برای یک سفر ماجراجویانه به دنبالش بودید را فراهم می‌آورد. میراث جهانی یونسکو در جورج تاون و تفریحات هیجان انگیز در ساحل و خوردن خوراکی های خیلی خوشمزه پنانگ، خاطراطی را در ذهن شما رقم میزند که برای باقی عمر بارها آنرا را برای آشنایانتان تعریف خواهید نمود.

آشنایی با پنانگ در تور مالزی

پنانگ، ایالتی در کشور مالزی و مشهور به مروارید شرق است. بخش عمده‌ای از پنانگ در یک جزیره واقع شده است. سفر به پنانگ، یک تجربه فرهنگی، تاریخی و طبیعی جذاب و متفاوت است. پنانگ، یکی از ایالت‌های کشور مالزی است که آن را با عنوان مروارید شرق می‌شناسند. جرج‌ تاون، مرکز این ایالت، یک شهر بزرگ و متنوع است که ساکنانی از اقوام و ملت‌های گوناگون دارد و در واقع آن را می‌توان یک شهر بین‌المللی نامید. این تنوع فرهنگی را می‌توان در آشپزی، فرهنگ و جاذبه‌های تاریخی این منطقه به وضوح مشاهده کرد. علاوه بر سنت‌های اقوام گوناگون، در مرکز جزیره پنانگ، سبک زندگی و فرهنگ مدرن هم وجود دارد. رویدادهای هنری، فستیوال‌های جذاب، مراکز خرید و رستوران‌های بی‌نظیر از جاذبه‌های مدرن پنانگ است که جذابیت آن را برای گردشگران تور مالزی دوچندان می‌کند.

راهنمای سفر به پنانگ، شما را با این ایالت و جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا می‌کند و با کمک این راهنمای سفر می‌توانید سفری بهتر به پنانگ در تور مالزی داشته باشید.

اطلاعات ضروری

  • اختلاف ساعت با تهران: مالزی در منطقه زمانی UTC/GMT +8 قرار دارد و 4 ساعت و نیم از تهران جلوتر است.
  • زبان رسمی: مالایی
  • واحد پول: رینگیت (هر رینگیت= 7995 ریال)
  • نوع برق شهری: برق شهری در مالزی 240 ولت و 50 هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع G است
  • کد کشور: +60
  • شماره‌های اضطراری
  • پلیس و آمبولانس 999، با موبایل 112
  • آتش‌نشانی و امداد و نجات 994، با موبایل 112
  • جهت رانندگی: چپ
  • فرودگاه‌های بین‌المللی: فرودگاه بین‌المللی پنانگ

وضعیت آب‌ و‌ هوا

در ماه‌های آگوست، سپتامبر و اکتبر و نوامبر، وضعیت آب و هوا در پنانگ در مطلوب‌ترین شرایط است و میانگین دمای هوا، کاملا برای گشت و گذار مناسب است. در مجموع، میانگین دمای هوا بالا است و بارندگی در ماه‌های مارس، آوریل، مه، ژوئن، آگوست و سپتامبر، اکتبر، نوامبر و دسامبر بسیار زیاد است. پنانگ، آب و هوای استوایی دارد.

بهترین زمان برای سفر

در تمام طول سال می‌توانید به پنانگ سفر کنید و از این بابت محدودیت ندارید.

از نوامبر تا ژانویه: این زمان بهترین زمان سفر به پنانگ است، چون آب و هوا بسیار مطبوع و برای گشت و گذار مناسب است. از آنجایی که این زمان موقع برگزاری جشن‌های سال نو و کریسمس است، پنانگ حال و هوای دیگری دارد و بسیار پرجنب و جوش است. کافه‌ها و رستوران‌ها پر از آدم‌هایی است که برای لذت بردن از تعطیلات، از خانه بیرون زده‌اند و از جشن‌ها و حال و هوای شهر لذت می‌برند.

از فوریه تا آوریل: این موقع از سال هم برای سفر به پنانگ مناسب است، چون بسیاری از گردشگران بعد از تعطیلات سال نو، پنانگ را ترک کرده و به شهرهای خود برگشته‌اند. در واقع این فصل، برای سفر خلوت‌تر است. اگر می‌خواهید شهر را در خلوت‌ترین زمان خود ببینید، در این ایام به پنانگ سفر کنید. می‌توانید با خیال راحت در جرج تاون بگردید و از جاذبه‌ها در کمال آرامش لذت ببرید.

از مه تا اکتبر: این فصل، مرطوب‌ترین فصل سال در پنانگ است و تعداد گردشگران به کمترین مقدار خود می‌رسد. در نتیجه اگر می‌خواهید سفری خلوت و آرام داشته باشید این زمان را برای سفر انتخاب کنید، البته در نظر داشته باشید که مقدار بارندگی این فصل بسیار زیاد است. از آنجایی که فصل خلوت گردگشگری در پنانگ است، قیمت اقامتگاه‌ها و پروازها بسیار ارزان است. حتما چتر و بارانی همراه ببرید.

هزینه‌های سفر به پنانگ

هزینه غذا در پنانگ

غذاهای خیابانی از 5 رینگیت شروع می‌شوند و به ندرت بیش از 15 رینگیت هزینه دارند. غذاهای فست فودی مثل مک‌دونالد در حدود 14 رینگیت قیمت دارند. در رستوران برای خوردن یک وعده غذای محلی باید 10 تا 20 رینگیت بپردازید که این هزینه برای غذاهای غربی بیشتر می‌شود. برای اینکه یک وعده غذای خوب در رستوران میان‌رده بخورید، باید نفری 25 رینگیت بابت هر وعده در نظر بگیرید. اگر تصمیم دارید خودتان آشپزی کنید، هزینه خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته بین 90 تا 150 رینگیت می‌شود. برای خرید محصولات غذایی حتما مواد و محصولات محلی بخرید، چون مواد غذایی وارداتی غربی هزینه‌های بسیار بیشتری دارند.

هزینه اقامت در پنانگ

اقامت در خوابگاه هاستل‌ها شبی 25 تا 50 رینگیت هزینه دارد، البته این قیمت با توجه به امکانات و موقعیت مکانی هاستل ممکن است بیشتر هم بشود. اتاق خصوصی در هاستل‌ها شبی 75 رینگیت هزینه دارد. صبحانه و وای‌فای رایگان از امکانات معمول هاستل‌ها است و البته باید در نظر داشته باشید که بیشتر هاستل‌ها آشپزخانه ندارند، در نتیجه اگر قصد دارید خودتان آشپزی کنید، نمی‌توانید روی آن حساب کنید. اگر چادر مسافرتی همراه دارید، می‌توانید در پارک‌های عمومی چادر بزنید. هزینه اقامت در هتل‌های ارزان با امکاناتی مثل وای‌فای، صبحانه و تهویه مطبوع، از شبی 75 رینگیت بابت اتاق دوتخته شروع می‌شود. البته اگر هتل‌های زنجیره‌ای مشهور را انتخاب کنید، باید حداقل شبی 200 رینگیت در نظر بگیرید. یکی دیگر از انتخاب‌هایی که برای پیدا کردن محل اقامت دارید، استفاده از سایت Airbnb است. در این وب‌سایت، اماکن اقامتی از شبی 50 رینگیت شروع می‌شوند. اگر تصمیم دارید یک خانه یا آپارتمان کامل را کرایه کنید، باید شبی 250 رینگیت بپدازید.

هزینه حمل و نقل عمومی در پنانگ

برای سفر با اتوبوس ساعتی 5 تا 15 رینگیت باید هزینه کنید. تاکسی وسیله‌ای گران برای حمل و نقل است، مگر اینکه کسی را پیدا کنید که با شما همسفر شود؛ در غیر این صورت باید کرایه 4 نفر را حساب کنید. حتما قبل از سوار شدن سر قیمت به توافق برسید.

هزینه فعالیت‌های تفریحی در پنانگ

بیشتر جاذبه‌های گردشگری در مالزی بسیار ارزان هستند؛ مگر فعالیت‌هایی مثل غواصی که 250 تا 300 رینگیت هزینه دارند. تورهای رودگردی 200 رینگیت و ورودی بیشتر پارک‌های ملی کمتر از 20 رینگیت است.

میانگین هزینه روزانه پیشنهادی: 130 تا 180 رینگیت

البته این هزینه در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید و بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. اگر در هتل‌های بهتر اقامت کنید و در رستوران‌های شیک‌تر غذا بخورید، هزینه سفرتان به مراتب بیشتر از این مقدار خواهد شد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها در تور پنانگ

چادر زدن

برای اینکه در هزینه سفرتان صرفه‌جویی کنید، می‌توانید در پارک‌ها چادر بزنید و آنجا اقامت کنید؛ البته در صورتی که قوانین و شرایط چادر زدن و زندگی در طبیعت را بدانید. هزینه ورودی کمپ‌ها برای چادر زدن حدود شبی 5 رینگیت است.

غذای خیابانی محلی

در غرفه‌های غذای خیابانی می‌توانید با کمترین هزینه بهترین غذاهای خیابانی و محلی را نوش جان کنید. اگر خوردن غذاهای محلی را دوست داشته باشید، این روش بهترین کار برای کاهش هزینه‌های سفر است، چون غذاهای خیابانی ارزان‌ترین غذاهایی هستند که می‌توانید پیدا کنید.

استفاده از تاکسی

اگر تصمیم دارید با تاکسی جایی بروید، حتما از قبل با راننده در مورد قیمت به توافق برسید.

تورهای پیاده‌روی رایگان

در بسیاری از شهرهای دنیا تورهای پیاده‌روی رایگان برپا می‌شود. این تورها فرصتی عالی برای گشت و گذار در شهر و آشنایی با سبک زندگی اهالی شهر است.

جاذبه‌های گردشگری پنانگ مالزی

خانه تاریخی Yeap Chor Ee پنانگ

این خانه تاریخی در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده و اکنون به یکی از موزه‌های پنانگ تبدیل شده است که توسط بازماندگان صاحب این خانه اداره می‌شود. در این خانه تاریخی می‌توانید تلاش‌های مهاجران چینی را از نزدیک ببینید. این موزه در صد و چهلمین گرامیداشت سالروز تولد Yeap Chor Ee، تاجر و خیر مشهور، افتتاح شد و بخشی از موزه و رستوران Sire است.

معبد Kek Lok Si پنانگ، بزرگترین معبد بودایی جنوب شرقی آسیا

این معبد یکی از چشم‌گیرترین جاذبه‌های پنانگ است که از جذاب‌ترین بخش‌های آن می‌توان به گرافیتی‌های روی دیوار اشاره کرد. یکی از چیزهای که در این معبد توجهتان را جلب می‌کند، فرهنگ تیپیکال چینی است. در سال نوی چینی، این مکان با نورپردازی‌های زیبا، فانوس‌ها و تزیینات کاغذی دیدنی، به زیبایی تمام تزیین می‌شود. این معبد به لرد بودا تقدیم شده و بر فراز یک تپه بلند قرار دارد که با چند پله می‌توانید خود را به آن برسانید.

تپه پنانگ، بالاترین نقطه پنانگ

تپه پنانگ در جزیره پنانگ قرار دارد، در منطقه‌ای که با نام Air Itam شناخته می‌شود و 6 کیلومتر از شهر فاصله دارد. ارتفاع این تپه بلند به 823 متر بالای سطح دریا می‌رسد و در بخش شمالی پنانگ قرار دارد. گردشگران به خاطر دیدن مناظر زیبا، استفاده از آب و هوای پاک و دیدن آثار تاریخی به این منطقه سر می‌زنند.

عمارت تاریخی Cheong Fatt Tze پنانگ

این عمارت تاریخی چینی در جرج‌تاون قرار دارد و اقامتگاه یکی از چینیان سرشناس، سیاستمدار و تاجر مشهوری به نام Cheong Fatt Tze بوده است. این عمارت توسط ماهرترین کارگران و متخصصان چینی ساخته شده و دارای 38 اتاق، 220 پنجره، 7 پلکان بزرگ و 5 محوطه سنگ‌فرش شده با گرانیت است. شیشه‌های رنگی، پنجره‌هایی به سبک گوتیک و حکاکی‌های روی چوب به سبک چینی از ویژگی‌های جذاب این خانه تاریخی است.

معبد Wat Chayamangkalaram پنانگ

این معبد در خیابان Burma قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های آن، تندیسی بزرگ و خوابیده از بودا است که با پوشش طلایی پوشیده شده و 33 متر طول دارد. این معبد در سال 1845 ساخته شده و بسیار بزرگ است.

خانه تاریخی Khoo Kongsi

در این خانه تاریخی زیبا می‌توانید فرهنگ بومی چینی را تجربه کنید. این خانه دو قرن پیش به عنوان اقامتگاه خاندان Khoo ساخته شده است. بخش‌های مختلفی این مجموعه تاریخی را تشکیل می‌دهد، از جمله استیج اپرا، تالار پذیرایی، معبد، فروشگاه و امکانات آموزشی. این عمارت تاریخی یکی از متمایزترین نمونه‌های خانه‌های خاندان‌های چینی مالزی است.

هنر خیابانی در جرج تاون

هنگام گشت و گذار در خیابان‌های جرج‌تاون، حتما از تماشای هنر خیابانی زیبا و چشم‌گیر لذت ببرید. این آثار هنری دیدنی روی دیوارهای ساختمان‌های قدیمی شهر با هنرمندی Ernest Zacharevic ایجاد شده‌اند و حال و هوای دیگری به این منطقه داده‌اند. خیابان‌هایی که بر دیوارهای آن می‌توانید این گرافیتی‌های جذاب را تماشا کنید، عبارت‌اند از خیابان‌های Acheen، کانن، Ah Quee و خیابان Armenian.

موزه اسباب بازی پنانگ

این موزه مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌های قدیمی است و حال و هوایی نوستالژیک و جذاب دارد. این اسباب‌بازی‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف در موزه به نمایش درآمده‌اند. بازدید از این موزه هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگترها، تفریحی جذاب و سرگرم‌کننده است.

معبد Dharmikarama پنانگ

ساخت و پایه‌گذاری این معبد به سال 1803 برمی‌گردد. در این معبد چندین بخش مخصوص مراسم مذهبی وجود دارد و نقاشی‌های دیواری متعددی دارد که زندگی بودا را به تصویر می‌کشد. علاوه بر نقاشی‌ها و معماری معبد، آنچه که توجه همه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند، تندیس‌های زیبایی است که با ظرافت و دقت تمام، حکاکی و ساخته شده‌اند.

خیابان کویین و فرهنگ هندو پنانگ

خیابان کویین یکی از دیدنی‌ترین و بهترین خیابان‌های پنانگ برای گشت و گذار است. مسافران زیادی از این خیابان و خیابان‌های فرعی متصل به آن دیدن می‌کنند. نام این خیابان به افتخار ملکه شارلوت همسر جرج سوم نامگذاری شده است. در گوشه و کنار آن می‌توانید فرهنگ هندو را از نزدیک لمس کنید.

موزه ایالتی پنانگ

در ورودی این موزه تندیسی برنزی از Francis Light قرار دارد. این موزه در جرج‌تاون قرار دارد و در سال‌های اخیر به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب شهر تبدیل شده است. گالری‌های متعدد این موزه به تاریخ اقلیت‌ها و قوم‌های مختلف ساکن در پنانگ اختصاص دارد. با سر زدن به موزه می‌توانید با رویدادهای تاریخی خاصی که در پنانگ اتفاق افتاده است، بیشتر آشنا شوید و تاریخ و فرهنگ این منطقه را بهتر بشناسید. بخش‌های مختلف این موزه عبارت‌اند از بخش لباس‌های سنتی، گلدوزی سنتی، لوازم و وسایل قدیمی چینی و اسناد تاریخی.

مسجد Kapitan Keling پنانگ

این مسجد در جرج‌تاون قرار دارد و ورودی آن رایگان است. برای ورود به مسجد باید لباس مناسب و پوشیده داشته باشید، البته در ورودی مسجد، لباس مناسب برای بازدیدکنندگان وجود دارد. در مرکز اطلاعات مسجد می‌توانید در تورهای همراه با راهنما شرکت کنید. یک معمار آلمانی به نام Henry Alfred Neubronner طراحی این بنا را بر عهده داشته است. گنبدهای مسجد طراحی مغولی دارند و با طرح‌هایی از ستاره‌ و ماه، تزیین شده‌اند. طاق‌هایی به سبک مورویی، گوتیک و رومی در این مسجد وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

معبد هندوی Balathandayuthapani پنانگ

این معبد از سال 1850 ساخته شده و از آن زمان محلی برای برگزاری جشن‌های سالانه تایپوسام در پنانگ است. بازسازی‌های زیادی در این مجموعه صورت گرفته است. اطراف معبد را فضای سبز زیبا و آرامی احاطه کرده که بخشی از جذابیت این معبد دیدنی است.

عمارت تاریخی Peranakan پنانگ

در این عمارت تاریخی می‌توانید فرهنگ و معماری مالزیایی آمیخته با فرهنگ چینی را نظاره کنید. صاحبان اصلی این عمارت، خاندان Peranakan بودند و این خانه، سبک زندگی خاص این خاندان را نشان می‌دهد و نمادی از معماری مالایی با تاثیراتی از معماری اروپایی است.

گورستان قدیمی پروتستان‌ها

این گورستان قدیمی در سال 1821 پایه‌گذاری شده است. زمین این گورستان توسط شرکت British East India برای دفن کردن پروتستان‌های منطقه خریداری شد. یک کلیسای کوچک، دو بنای یادبود در این مجموعه قرار دارد.

معبد Sri Mariamman پنانگ

این معبد علاوه بر اینکه یکی از جاذبه‌های شهر است، یک مکان مذهبی آرام است که می‌توانید ساعتی در آن از شلوغی شهر فاصله بگیرید. در ورودی معبد یک برج تزیینی نمادین وجود دارد. هر سال در ماه اکتبر فستیوالی به نام Theemithi در این معبد برگزار می‌شود.

معبد Han Jiang Ancestral پنانگ

این معبد، تنها معبد در جرج تاون است که سبک معماری Teochew دارد. اخیرا عملیات بازسازی این مجموعه قدیمی آغاز شده تا به خوبی حفظ و نگهداری شود.

باغ گیاه شناسی پنانگ

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و گل و گیاه هستید، مطمئنا از سر زدن به این باغ لذت می‌برید. این مجموعه که با نام باغ آبشار هم شناخته می‌شود، در سال 1884 توسط بریتانیایی‌ها ساخته شده است. زیبایی و آرامش این باغ، توجه هر بازدیدکننده‌ای را جلب می‌کند. علاوه بر این، این مجموعه، جایی برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و برگزاری دوره‌های آموزشی گیاه‌شناسی است.

خانه تاریخی Suffolk پنانگ

این خانه تاریخی بیش از 200 سال پیش ساخته شده و محل اقامت حکمران سابق پنانگ بوده است. این خانه تاریخی یکی از میراث ارزشمند پنانگ است که گردشگران و اهالی منطقه زیاد از آن بازدید می‌کنند، ولی از طریق خیابان اصلی قابل دسترسی نیست. البته در فضای داخلی خانه چیز زیادی برای بازدید وجود ندارد، ولی یک رستوران عالی دارد که نباید از دست بدهید. در این رستوران، ترکیبی از آشپزی شرقی و غربی را تجربه خواهید کرد.

رژیم غذایی پنانگ مالزی

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، پنانگ از نظر فرهنگ و اقوام گوناگون، تنوع قابل توجهی دارد. به غیر از ساکنان بومی، مسافران و مهاجران زیادی از سراسر دنیا در پنانگ دیده می‌شوند. بنابراین تعجبی ندارد که آشپزی این منطقه، تحت تاثیر فرهنگ‌ها و سنت‌های گوناگون قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های پنانگ برای گردشگران سایر نقاط دنیا، غرفه‌های غذاهای خیابانی است. در این غرفه‌ها می‌توانید بهترین غذاهای محلی را امتحان کنید و از چشیدن طعم‌های متفاوت، لذت ببرید. به غیر از این غرفه‌ها، رستوران‌های لوکس و مجلل زیادی در سراسر پنانگ وجود دارد. با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، می‌توانید جایی را برای غذا خوردن پیدا کنید.

اگر می‌خواهید هزینه سفرتان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، حتما غذاهای خیابانی را برای خوردن انتخاب کنید. این کار مزیت‌های فراوانی دارد. علاوه بر اینکه هزینه سفرتان بسیار کاهش می‌یابد، فرصتی پیدا می‌کنید که سبک زندگی اهالی را از نزدیک ببینید. وارد اقشار مختلف جامعه بشوید و از مناطق توریستی فاصله بگیرید و تجربه‌ای بومی‌تر از سفر به پنانگ داشته باشید. غذا خوردن در غرفه‌های غذاهای خیابانی بین اهالی مالزی بسیار رایج است. اگر از نظر هزینه سفر محدودیتی ندارید، می‌توانید غذا خوردن را در رستوران‌های لوکس و مجلل تجربه کنید که البته تجربه خوبی است، ولی کاملا توریستی است و از فرهنگ بومی فاصله دارد. در رستوران‌ها بیشتر از همه، گردشگرانی از سراسر دنیا را خواهید دید و فرصت آشنایی با اهالی شهر و فرهنگ بومی آن‌ها را از دست می‌دهید.

در ادامه با تعدادی از غذاهای محلی پنانگ آشنا می‌شویم که در سفر به پنانگ، در رستوران‌ها یا در غرفه‌های غذای خیابانی می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

سوپ Assam Laksa پنانگ

این غذا یکی از مشهورترین غذاهای پنانگ است که در سراسر دنیا آن را می‌شناسند. این سوپ پرادویه و لذیذ با ماهی، میگو، تمرهندی و ورمیشل تهیه شده از برنج پخته می‌شود. این سوپ رتبه هفتم را در بین صد غذای برتر دنیا دارد، بنابراین در سفر به پنانگ فرصت امتحان کردن آن را از دست ندهید. از آنجایی که غذایی بسیار مشهور و محبوب است، به راحتی در هر رستوران و خیابانی می‌توانید آن را پیدا کنید.

Hokkien Hae Mee پنانگ

این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای دریایی منطقه است و یکی از غذاهای خیابانی محبوب که همه در مورد آن حرف می‌زنند و در وبلاگ‌های سفر می‌توانید نام آن را در فهرست بهترین غذاهای خیابانی پنانگ پیدا کنید. برای تهیه این غذا از میگو، مرغ و اسفناج استفاده می‌کنند. این غذای رایجی است که به راحتی می‌توانید آن را همه جا پیدا کنید.

Laksa Lemak پنانگ

اگر می‌خواهید در رستوران‌های شیک یک وعده غذای خوب بخورید، این غذا همیشه بهترین انتخاب است. رستوران‌های عالی با بهترین مواد اولیه و تازه‌ترین مواد موجود در بازار این غذا را گاهی با تغییرات جزیی و خلاقانه، برای مهمانان خود سرو می‌کنند. این غذا در حقیقت نوعی سوپ نودل آب‌دار است که از ادویه زیاد در تهیه آن استفاده می‌شود. قطعات ماهی و میگو و طعم‌دهنده‌هایی مثل گشنیز و چیلی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این سوپ است.

نودل Mee Goreng پنانگ

اگر از طرفداران نودل باشید، مطمئنا از خوردن این غذا لذت می‌برید. البته در کشورهای اطراف مالزی هم این غذا رایج است و با نودل زردرنگ تهیه می‌شود که آن را همراه با سیر، پیاز و موسیر سرخ می‌کنند. مقداری گوشت یا مرغ به آن اضافه می‌کنند. در نهایت با افزودن مواد دیگری مثل تخم مرغ، کلم و انواع چاشنی‌ها، غذایی تهیه می‌کنند که معمولا همه ذائقه‌ها می‌پسندند.

نودل Char Kway Teow پنانگ

یکی دیگر از غذاهای لذیذ تهیه‌شده از نودل، همین غذا است که با وجود استفاده از شاه‌میگو، می‌توان آن را در دسته غذاهای دریایی قرار داد. دستور تهیه این غذا از هر فروشنده‌ای به فروشنده دیگر متفاوت است و هر کسی دستور خاصی برای تهیه آن دارد که باعث می‌شود عطر و طعم متفاوتی داشته باشد. در همه این دستورهای متفاوت این مواد غذایی مشترک است؛ لوبیا، نودل برنج، سس سویا، تخم مرغ، میگو، چیلی و...

نودل Wanton Mee پنانگ

این غذا یکی دیگر از نودل‌های مشهور پنانگ است. در زبان چینی وانتون به معنای دامپلینگ و می به معنای نودل است. این غذا با سسی داغ و لذیذ سرو می‌شود و روی آن را با برگ سبزیجات مختلف می‌پوشانند. برای طعم دادن به غذا از چاشنی‌هایی مثل ترشی چیلی سبز، پیاز، قارچ و... استفاده می‌کنند. گاهی همراه این غذا صدف خوراکی هم سرو می‌شود. البته این دستور کلی تهیه این غذا است، ولی هر ایالتی دستور و روش خاصی برای تهیه آن دارد.

Nasi Lemak پنانگ

این غذای مشهور با برنج تهیه می‌شود و آن را تقریبا برای همه وعده‌های صبحانه، ناهار و شام، سرو می‌کنند. برای تهیه آن، برنج را در شیر نارگیل می‌پزند و برای اینکه با همان عطر و طعم خاص خود سرو شود، آن را در برگ موز سرو می‌کنند. نوعی ماهی مخصوص، بادام زمینی و ادویه‌های خاص، از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذا است.

سالاد Pasembur پنانگ

این سالاد، نوعی سالاد ترکیبی مالزیایی، هندی است و با موادی مانند خیار، توفو، شلغم، خرچنگ سرخ شده و... تهیه می‌شود و آن را با یک سس تند و پرادویه سرو می‌کنند. این غذا در واقع ترکیبی از غذاهای دریایی و سبزیجات ترد است و طعمی ترش و شیرین دارد. یکی از غذاهای سالمی که می‌توانید امتحان کنید، البته به شرطی که غذای دریایی دوست داشته باشید.

پنانگ روجاک (Penang Rojak)

این سالاد سنتی آسیایی با ترکیبی از میوه‌ها و سبزیجات بومی تهیه می‌شود. در کشورهای اطراف مالزی هم می‌توانید شبیه آن را پیدا کنید. در تهیه آن از انواع میوه‌ها مثل انبه، سیب سبز، گواوا، آناناس، خیار و گوجه فرنگی استفاده می‌شود. آن چیزی که باعث طعم متفاوت این غذا می‌شود، سس خاصی است که همراه با آن سرو می‌کنند.

Ice Kacang پنانگ

این دسر سنتی مخصوص مالزی است، ولی در شهرها و کشورهای اطراف آن هم پیدا می‌شود. درست کردن این دسر در خانه، کار راحتی نیست چون نیاز به یک ماشین مخصوص دارد. از مواد تشکیل‌دهنده این دسر می‌توان دانه پالم، ذرت شیرین، آگار آگار و... را نام برد. تاپینگ شیر نارگیل، این دسر لذیذ را کامل می‌کند.

روتی کانای (Roti Canai)

روتی کانای نوعی نان تخت مالزیایی است که آن را به شکل دایره یا مربع می‌پزند. این نان را برای وعده‌های مختلف به خصوص صبحانه می‌توانید با مواد غذایی، چاشنی‌ها و مرباهای مختلف نوش جان کنید.

کیک هویج Char Koay Kak

این کیک سنتی مالزی، یکی از غذاهای محبوب این منطقه است که طرفداران زیادی دارد و البته انواع مختلفی از آن تهیه می‌شود. مثلا نوعی کیک هویج که آن را با آرد برنج می‌پزند. تخم مرغ، سس سویا، چیلی، جوانه لوبیا و... از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذا است.

Oh Chien پنانگ

همانطور که قبلا هم گفتیم، پنانگ ترکیبی از فرهنگ‌های گوناگون است. یکی از نمونه‌های تاثیر آشپزی سایر ملت‌ها بر آشپزی پنانگ، همین غذا است. نوعی املت چینی که با نشاسته مانیوک تهیه می‌شود. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این املت لذیذ می‌توان به چیلی، تخم مرغ، سیر و موسیر و نوعی صدف خوراکی اشاره کرد.

Popiah پنانگ

این غذا را می‌توان اسپرینگ رول آسیایی نامید. غذایی که با نوعی کرپ خوشمزه و تاپینگ‌های متفاوت تهیه می‌شود. دانه سویا، تخم مرغ، سبزیجات و کاهوی چینی از مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه این غذا است. همه این مواد را در کرپ می‌پیچند و با انواع سس نوش جان می‌کنند.

منبع: gopenang.my
انتشار: 23 اردیبهشت 1397 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2

به "آشنایی با پنانگ در تور مالزی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با پنانگ در تور مالزی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پنانگ در تور مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید