آماده کردن برج آزادی برای ثبت در فهرست میراث جهانی

به گزارش آناسی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، آماده کردن برج آزادی برای ثبت در فهرست میراث جهانی صورت می گیرد.

آماده کردن برج آزادی برای ثبت در فهرست میراث جهانی

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

انتظار آزادی برای جهانی شدن

در نامه ای که معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مشاور و مدیرکل حوزه ریاست وزارتخانه نوشته، تاکید نمود که هر چند ثبت جهانی برج آزادی به دلیل محدودیت ها در سهمیه، نیازمند زمان بیشتری است، اما قطعا این برج تاریخی همراه با تعدادی از میراث معماری کشور در اولویت های ثبت جهانی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانیدبرج آزادی تهران، معروف ترین ناشناخته شهر + تصاویر

در این نامه، محمدحسن طالبیان، خطاب به ابراهیمی، مشاور مونسان آورده است: در مورد پیشنهاد ثبت برج آزادی تهران در فهرست میراث جهانی یونسکو، ثبت زنجیره ای میراث معماری معاصر کشور در اولویت برنامه های این معاونت قرار داشته و کمیته ای کارشناسی متشکل از صاحبنظران معماری معاصر در ستاد وزارت در حال آنالیز آثار شاخص معماری معاصر به جهت تطبیق با معیارهای ثبت جهانی است.

در این راستا مجموعه ارزشمند برج آزادی از جمله آثاری است که به طور ویژه در این ثبت زنجیره ای مطمح نظر (مدنظر) واقع شده است. گفتنی است نظر به محدودیت سهمیه کشورها برای معرفی آثار در جهت ثبت در فهرست میراث جهانی نهایی این امر نیازمند زمان بیشتر خواهد بود.

برج آزادی که سال 1349 توسط حسین امانت، به عنوان نماد ایران مدرن و برای یادبود جشن های 2500 ساله پهلوی در غرب تهران ساخته شد، تا قبل از انقلاب اسلامی با نام برج شهیاد شناخته و بعد از انقلاب به برج آزادی تغییر نام داد. عملیات ساخت برج در 11 آبان سال 1348 شروع شد و پس از 28 ماه کار در 24 دی ماه سال 1350 با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید. معماری برج تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و نمادهایی از معماری پس از اسلام در ایران است. این برج آزادی در اسفند سال 1350 به پیشنهاد مدیرکل محافظت آثار باستانی و بناهای تاریخی، توسط وزیر فرهنگ و هنر وقت، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

بعد از تغییر نام برج به آزادی، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر این مجموعه را برعهده گرفت. این مجموعه در سال 1382 از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا و به بنیاد رودکی واگذار شد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1141

به "آماده کردن برج آزادی برای ثبت در فهرست میراث جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده کردن برج آزادی برای ثبت در فهرست میراث جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید