اعلان برائت از ترامپ، راز ماندگاری در عرصه سیاست آمریکا!

به گزارش آناسی، خبرنگاران، گروه بین الملل - وحید پورتجریشی: خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با حواشی فراوان همراه بود؛ از مقاومت وی برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا تهییج هواداران خود به ایجاد اغتشاش در واشنگتن و بعضی شهرهای دیگر آمریکا. همین موارد نیز باعث کشیده شدن پای پرونده وی به کنگره شد که البته محکومیت او با استقبال حداکثری نمایندگان همراه نشد و نهایتاً منجر به تبرئه وی شد.

اعلان برائت از ترامپ، راز ماندگاری در عرصه سیاست آمریکا!

اما یکی از مواردی که ترامپ ساعاتی پیش از ترک کاخ سفید به آن اشاره نمود، قول وی برای بازگشت به صحنه سیاست آمریکا بود؛ اظهاراتی که منجر به ایجاد حدس و برآورد های بسیار در مورد آینده سیاسی رئیس جمهور سابق آمریکا در میان طرفداران و گروه های اپوزیسیون وی شد.

حال با گذشت حدود یک ماه از ریاست جمهوری جو بایدن، به نظر می رسد ترامپ زودتر از آنچه تصور می شد از صحنه سیاسی آمریکا به دور رانده شده، به طوری که این روزها کمتر اظهار نظری از وی منتشر می شود که البته با توجه به علاقه وافر ترامپ به شبکه اجتماعی توئیتر و اقدام این شبکه اجتماعی برای مسدود سازی حساب کاربری وی در زمان تشدید تنش های داخلی و خشونت در جامعه آمریکا، منجر به سرخوردگی حداکثری ترامپ و قطع تقریبی ارتباط رئیس جمهور سابق با رسانه ها و افکار عمومی شد.

در این میان، یک نکته اساسی به چشم می خورد و آن فاصله دریافت بسیار ملموس طرفداران و حتی نزدیکان سیاسی ترامپ از وی بود که عمدتاً پس از دامن زدن او به خشونت و اغتشاشی که نهایتاً منجر به ایجاد شکاف در جامعه آمریکا شد، صورت گرفت. این فرایند با عدم حمایت مایک پنس از ادعای وی در مورد وقوع تقلب در انتخابات، در عالی ترین سطح شروع شد و البته به همین جا ختم نشد.

طی روزهای گذشته از زمان کنار رفتن ترامپ از قدرت، هر روز بر تعداد طرفداران سفت و سخت سابق وی که این روزها سعی می نمایند خود را از همراهی با اقدامات رئیس جمهوری سابق و تفکر ترامپیسم تبرئه نمایند افزوده می شود.

اما در جدیدترین واکنش های افراد نزدیک به دونالد ترامپ طی روزهای اخیر، می توان به مصاحبهی نیکی هیلی نماینده آمریکا در شورای امنیت در زمان ریاست جمهوری ترامپ و از نزدیکترین شخصیت های نزدیک به وی در آن موقع نام برد که معتقد است ترامپ آنقدر از صحنه سیاست آمریکا دور شده که بازگشت وی تقریباً غیر ممکن است.

به گفته بسیاری از کارشناسان مسائل آمریکا، هیلی که از چهره های فرصت طلب عظیم حزب جمهوریخواه شناخته می شود، به عنوان یکی از گزینه های بسیار جدی برای نامزدی این حزب در انتخابات 2024 مطرح بوده و ظاهراً کوشش های خود را نیز برای رسیدن به این سمت از حالا شروع نموده است.

وی در مصاحبه با مجله سرشناس پولیتیکو با انتقاد از رفتار ترامپ و ضربه وی به اعتبار جمهوریخواستار گفت: ضروری است همه بدانیم که وی منجر به افول ما شده است. وی در راه نزولی قدم گذاشته که ما نباید به آن راه کشیده شویم، ما نباید دنباله رو وی باشیم و ما نباید به حرف وی گوش دهیم. ما هیچ وقت نمی توانیم به وی اجازه دهیم که (به صحنه سیاست) بازشود.

به نظر می رسد این شدید ترین اظهارات یک متحد سابق ترامپ علیه رئیس جمهوری سابق آمریکا باشد که قول بازگشت به صحنه سیاست این کشور را داده بود؛ قولی که ظاهراً تنها با گذشت کمتر از حدود یک ماه فاصله دریافت ترامپ از قدرت، آنچنان رنگ باخته که بعید به نظر می رسد طی ماه های آینده حتی بتوان به راحتی تصویر و اظهارات وی را در رسانه های جمعی آمریکا ملاحظه کرد.

اما در مورد این اظهارات هیلی و احتمال نامزدی وی برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا، استفان انسولابهر استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد می گوید: این اظهارات نیکی هیلی از آن جهت مهم است که وی اعتبار و وجهه کاملاً قابل قبولی برای نامزد شدن در انتخابات 2024 دارد. من همواره هیلی را در کسوت سیاستمداری دیده ام که اقبال زیادی در میان جمهوریخواستار داشته و این اعتبار عمدتاً به زمان فرمانداری وی در ایالت کارولینای جنوبی و البته نمایندگی دولت ترامپ در سازمان ملل متحد باز می شود. وی همچنین در میان بعضی از لیبرال ها و گروه های میانه رو آمریکا نیز از اقبال خوبی برخوردار است.

نیکی هیلی در بخش دیگری از مصاحبهی خود تاکید نمود که از زمان شکل گیری اغتشاشات واشنگتن دیگر با ترامپ صحبت ننموده و حتی پیش از شکل گیری درگیری ها نیز انزجار خود را از اظهارات فتنه افکنانه ترامپ اعلام نموده است.

وی حتی به این مقدار نیز اکتفا ننموده و با اعلام اینکه عصبانیت نشان دهنده کمترین میزان انزجار وی از ترامپ است، در مورد برخورد ترامپ با مایک پنس به دلیل تأیید نتایج انتخابات نیز گفت: من بسیار از این موضوع ناراحت هستم که علیرغم وفاداری و دوستی موجود میان ترامپ و پنس، او این چنین با مایک رفتار کرد و من بسیار از این موضوع عصبانی هستم.

هیلی حتی دایره نقدها خود را از این مقدار نیز گسترده تر نموده و رسیدگی حقوقی به پفراینده تخلفات ترامپ را نیز امری بی فایده خواند!

وی در مورد قطع ارتباط ترامپ با رسانه ها نیز گفت: من فکر می کنم او خیلی در عذاب است. من فکر می کنم وی رسانه اجتماعی یعنی تمام دنیای خود را از دست داده است. منظورم این است که فکر می کنم وی هر آن چیزی را که واقعاً او را سرپا نگه داشته بود از دست داده است.

اعلام انزجار از ترامپ، راز ماندگاری در عرصه سیاست آمریکا!

بدون شک نیکی هیلی تنها یار نزدیک ترامپ در دوره زمامداری نبوده که اکنون در جبهه مخالف وی قرار گرفته است. پس از وقوع اغتشاشات واشنگتن و اشغال ساختمان کنگره که گفته می شود با چراغ سبز و حمایت ترامپ انجام شد، بسیاری از اطرافیان رئیس جمهور سابق آمریکا از ترس در معرض حذف قرار دریافت از صحنه سیاست آمریکا در دوران پسا ترامپ، از وی برائت جسته و ارتباط خود را با رئیس جمهور سابق قطع کردند.

البته این قطع ارتباط تنها به شخص ترامپ منتهی نشده و پای خانواده وی را نیز به میان کشیده شد. به عنوان مثال، در پی مطرح شدن نام ایوانکا ترامپ به عنوان نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه برای انتخابات مجلس سنا آمریکا طی هفته های گذشته، اکنون خبرهایی از احتمال حضور دختر ترامپ به عنوان رقیب جدی و اصلی دوست صمیمی پدر خود یعنی مارکو روبیو که پیشتر از تصمیم خود برای اعلام نامزدی در انتخابات سنا ایالت فلوریدا خبر داده بود، به گوش می رسد.

با این حال، بعضی مقام های عالی رتبه سیاسی ایالت فلوریدا در مصاحبه با روزنامه محلی تامپا بی تایمز اعلام نموده اند که ایوانکا تقریباً هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات این ایالت ندارد.

اما از سوی دیگر، برایان بالارد از افراد بسیار نزدیک به ترامپ، هرگونه تصمیم دختر وی برای شرکت در انتخابات مجلس سنا به عنوان نامزد ایالت فلوریدا را رد نموده است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم شرکت روبیو در انتخابات به جای ایوانکا تاکید نمود: این مارکو روبیو است که باید مجدداً (به عنوان نماینده سنا) انتخاب شود و من امیدوارم این چنین شود؛ وی نماینده جمهوریخواستار خواهد بود. من هنوز در این خصوص با ایوانکا صحبت ننموده ام؛ اما فکر نمی کنم وی (به عنوان نامزد جمهوری خواستار) شرکت کند.

لذا به نظر می رسد حتی چهره های جمهوریخواه نزدیک به دونالد ترامپ نیز در صورت اصرار بر دفاع از افکار و مشی سیاسی وی، شانسی برای ابقاء در صحنه سیاست داخلی آمریکا نداشته و چاره ای جز اعلام برائت از رئیس جمهور سابق و خانواده وی در پیش رو ندارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1622

به "اعلان برائت از ترامپ، راز ماندگاری در عرصه سیاست آمریکا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلان برائت از ترامپ، راز ماندگاری در عرصه سیاست آمریکا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید