بازگشت روزهای خونین افغانستان، موج جدید حملات طالبان پس از تعویق مذاکرات صلح

به گزارش آناسی، خبرگزاری خبرنگاران- پنجاه و یک عضو طالبان و یک دادستان افغان در تازه ترین درگیری ها و حملات در افغانستان کشته شدند.

بازگشت روزهای خونین افغانستان، موج جدید حملات طالبان پس از تعویق مذاکرات صلح

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، فردوس فرامرز سخنگوی پلیس کابل بیان کرد: افراد مسلح ناشناس صبح امروز حبیب الله یک دادستان افغان را در منطقه کارته نو از توابع حوزه هشتم امنیتی شهر کابل به ضرب گلوله کشتند.

صبح امروز همچنین براثر انفجار در شهر کابل راننده و یک محافظ عضو مجلس نمایندگان افغانستان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

خبر دیگر اینکه وزارت دفاع افغانستان امروز بیان کرد: پنجاه و یک نفر از اعضای طالبان در درگیری با نظامیان افغان در شهرستان های ارغنداب، دند، ژیری و میوند استان قندهار کشته و نه نفر از آن ها زخمی شدند.

این درگیری ها زمانی به وقوع پیوست که طالبان بر مواضع نظامیان افغان در شهرستان های یاد شده حمله کردند.

همچنین در این عملیات سیزده حلقه مین کار گذاشته شده نیز کشف و به دست نظامیان افغان خنثی شد.

کشته شدن یک مسئول پلیس و 8 نیروی مردمی در افغانستان

یک مسئول پلیس و هشت نیروی خیزش مردمی در انفجار و حمله طالبان در جنوب و شمال افغانستان کشته شدند.

فرماندهی پلیس هلمند امروز بیان کرد: محمد ابراهیم معاون فرماندهی پلیس بزرگراه هلمند- قندهار براثر انفجار مین کنار جاده ای در این راستا جان خود را از دست داد و دو نظامی دیگر زخمی شدند.

خلیل اسیر سخنگوی پلیس استان تخار نیز امروز گفت: هشت نیروی خیزش مردمی (شبه نظامیان هوادار دولت افغانستان) در حمله طالبان در شهرستان خان آباد استان قندوز کشته شدند.

وی اضافه نمود: این درگیری به مدت یک ساعت ادامه داشت.

انفجار در کابل

پلیس افغانستان از انفجار بمب مغناطیسی در حوزه پانزدهم شهر کابل اطلاع داد.

پلیس کابل بیان کرد بر اثر انفجار صبح امروز در پایتخت افغانستان که یک خودروی لندکروزر هدف بمب مغناطیسی نهاده شد دو نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

براساس گزارش های منتشر شده، در این انفجار راننده و محافظ توفیق وحدت نماینده مجلس افغانستان کشته شده اند.

کشف 9 ففرایند راکت آماده شلیک به کابل

نیرو های امنیت ملی افغانستان از کشف 9 ففرایند راکت آماده شلیک به شهر کابل اطلاع دادند.

دفتر مطبوعاتی اداره امنیت ملی افغانستان امروز بیان کرد: 9 ففرایند راکت آماده شلیک از نوع بی ام یک در شهر کابل کشف و خنثی شد.

این راکت ها در حالی کشف وخنثی شد که روز گذشته نیز شهر کابل هدف اصابت 10 ففرایند راکت نهاده شد.

توقف سه هفته ای مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان

هیئت های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان اعلام کرند، موضوعات مطرح شده در مذاکرات صلح احتیاج به مشورت های بیشتر دارد.

فرایند مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان تا سه هفته دیگر متوقف شد.

هیئت های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در قطر با انتشار بیانیه مشترک اعلام کرند، از آنجا که موضوعات مطرح شده در مذاکرات صلح احتیاج به مشورت های بیشتر دارد، دور دوم مذاکرات از شانزدهم دی شروع خواهد شد.

از سوی دیگر حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان بر ضرورت ادامه مذاکرات صلح در داخل افغانستان تاکید نمود.

محب با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی بیان کرد، دولت افغانستان مکان خاصی برای ادامه مذاکرات صلح با طالبان در داخل افغانستان مدنظر ندارد و آماده است که در هر منطقه ای که طالبان پیشنهاد کند، شرایط را فراهم کند.

وی توضیح داد: با پیشبرد مذاکرات در داخل افغانستان، زمینه امنیتی ویژه و قابل اعتماد برای همه و زمینه نظارت و اعمال مالکیت برای مردم در فرایند صلح فراهم می گردد.

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین گفت با انجام مذاکرات در داخل افغانستان، مذاکره کنندگان از خواست ها و مطالبات مردم بهتر مطلع می شوند و از هزینه های اضافی جلوگیری خواهد شد.

محب اضافه نمود: صلح در بیرون از کشور، طرف های مذاکره کننده را از شرایط خارجی متاثر می نماید و تجربه نشان داد این گونه آشتی، منافع افغان ها را تأمین نمی نماید. این درخواست همزمان با سه ماهه شدن فرایند مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان در قطر مطرح شده است.

فرایند مذاکرات صلح در قطر بیست و دوم شهریور شروع شد و تا به امروز هر دو طرف وارد بحث بر سر موضوعات اصلی نشده اند. چندی قبل هیئت های مذاکره کننده طالبان و دولت افغانستان بر سر شیوه نامه مذاکرات صلح به توافق رسیدند. هیئت مذاکره کننده طالبان 22 موضوع و هیئت مذاکره کننده افغانستان 28 موضوع را مطرح کردند.

هیئت مذاکره کننده افغانستان خواهان بحث بر سر برقراری آتش بس، حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ تشکیلات ارتش و پلیس و نیز دستاورد های دو دهه اخیر دولت افغانستان است.

اما طالبان تشکیل نظام اسلامی بدون هیچ پسوند و پیشوند، تشکیل شورای سراسری عالمان دین اسلام، نظام آموزش و پرورش با عنوان معارف اسلامی، حقوق زنان و مردان در چارچوب شریعت و حدود آزادی و فعالیت نهاد های رسانه ای طبق دستورات اسلامی را در موضوعات پیشنهادی خود گنجانده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1494

به "بازگشت روزهای خونین افغانستان، موج جدید حملات طالبان پس از تعویق مذاکرات صلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت روزهای خونین افغانستان، موج جدید حملات طالبان پس از تعویق مذاکرات صلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید