با اصیل ترین سوغات سیستان و بلوچستان آشنا شوید!

به گزارش آناسی، سوغات سیستان و بلوچستان بسیار زیبا و ارزشمند هستند. سیستان و بلوچستان را می توان یکی از محروم ترین و فراموش شده ترین استان های ایران دانست. استانی با دیدنی های تاریخی، طبیعی بسیار زیاد که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. استان سیستان و بلوچستان در قسمت جنوب شرقی ایران قرار گرفته و یکی از استان های مرزی است. این استان با پاکستان و افغانستان هم مرز است. دیدنی های استان سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است. استان سیستان و بلوچستان دارای معادن بسیار متنوعی است که از مشهورترین آن ها می توان به معادن طلا، مس، منگنز، گرانیت، کرومیت، مرمر و آهک اشاره نمود. این استان به

با اصیل ترین سوغات سیستان و بلوچستان آشنا شوید!

لحاظ کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان عظیم ترین پایگاه فراوری نهال میوه های گرراستای استوایی شناخته می گردد. در این استان علاوه بر میوه های گرراستای استوایی مانند خرما، موز، نارگیل و انبه، مرکبات هم فراوری می گردد. سیستان و بلوچستان یکی از مقاصد دوست داشتنی سفر با فرهنگ متنوع و گرم جنوبی است؛ این استان با مساحت 180 هزار و 726 کیلومتر مربع به عنوان دومین استان پهناور کشور شناخته شده و سوغاتی های متنوع خوراکی، تزئینی و غیره دارد که در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران قصد معرفی اصیل ترین و جذاب ترین سوغات سیستان و بلوچستان را داریم، با ما در ادامه همراه باشید.

با رزرو تور چابهار خبرنگاران سفری فراموش نشدنی را به این نقطه زیبا و دیدنی ایران تجربه کنید.

سوغات سیستان و بلوچستان | سوزن دوزی

سوزن دوزی هنر اصیل ایرانی که امروزه شهرتی دنیای پیدا نموده است، خاستگاهش استان سیستان و بلوچستان است. سوزن ­دوزی­ های بلوچستان از بهترین نمونه­ های هنر ­دستی در ایران است. به سوزن ­دوزی بلوچ در اصطلاح محلی سوچن ­دوزی می­ گویند. شواهد موجود حاکی از آن است که این شیوه دوخت از اوایل اسلام در میان این قوم رایج بوده و دردوره ­های تیموری و صفوی به اوج خود رسیده است. این هنر به­ طور عمده برای تزئین جامه محلی زنان به­ کار می­ رود.

سوزن دوزی در استان سیستان و بلوچستان که به سوزن دوزی بلوچی هم معروف است به دو دسته تقسیم می گردد: سوزن دوزی مناطق شمالی استان که وجود رنگ های روشن و طرح های ساده ویژگی آن است و سوزن دوزی مناطق جنوبی استان که در آن از رنگ های تیره تر استفاده می گردد و طرح هایی پیچیده با نقوش ریز و فراوان دارد. سوزن ­دوزی تمام زمینه پارچه را می ­پوشاند، و از آن برای تزئین سرآستین­ ها، شلوار­ها، گاه نواری در وسط آستین، قطعه­ ای در پشت یقه و نیز قسمت سر­پوش چادر استفاده می­ گردد.

انواع سوزن­­ دوزی بلوچ عبارت است از: سرافی دوزی، ظریف­ دوزی، پریوار­دوزی و بلوچ ­دوزی. رنگ ­های به ­کاررفته شادند و از این میان نارنجی و قرمز بر رنگ ­های دیگر غالب است و جزئیات کار به ­رنگ ­های سبز، آبی، سفید و سیاه کار می­ گردد. ویژگی مشترکی که در نگاره ­های سوزن ­دوزی کلیه این مناطق دیده می ­گردد استفاده از نقوش هندسی و خطوط شکسته است، خطوط منحنی و دایره در سوزن دوزی بلوچ به­ ندرت استفاده می ­گردد.

سوغات سیستان و بلوچستان | پارچه بافی

پارچه بافی در سیستان قدمتی افزون بر پنج هزار سال دارد و تکه پارچه های دست بافت کشف شده در شهر سوخته نمونه ای از این هنر در پنج هزار سال پیش است.

در راستا هنر پارچه بافی آنچه از هزاره های قبل از میلاد تا به امروز معین و مشهور است خودکفایی مردم سیستان در فراوری مواد اولیه صنایع مختلف به خصوص پارچه بافی بوده آنچنان که تا همین سده اخیر تمام مراحل تهیه و فراوری پارچه توسط خود مردم و خانواده ها انجام می گرفته است یعنی از مرحله کاشت و برداشت پنبه و یا تهیه پشم و موی دام گرفته تا ریسندگی و آماده سازی آنها که همه با ابزار سنتی و ویژه انجام می شده است.

از نکات قابل توجه و افتخارات سیستان این است که در زمان عمرولیث صفاری برای سالها پارچه مخصوص خانه کعبه توسط هنرمندان سیستانی بافته و به مکه مکرمه اهدا و ارسال می شده است. نکته دیگر نزدیکی بافت های اخیر به بافت های یافت شده در شهر سوخته است که تا به امروز باقی مانده است. اقلام فراوریی پارچه بافی سنتی سیستان عبارتند از لنگ (دستمال)، سریک (بار بند)، پتو، شال گردن و پارچه.

سکه دوزی

سکه دوزی به دلیل مصارف تزئینی و زینتی اش پس از سوزن دوزی صندلی ویژه ای در صنایع دستی بلوچستان دارد. در این هنر، از مواد اولیه مانند آینه های ریز و درشت، پولک، منجق و مروارید، خر مهره، دکمه صدفی، نوار یراق، پارچه، سکه و صدف استفاده می گردد. محصولات سکه دوزی بیشتر در جشن ها، مراسم شادی و ازدواج مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه هایی از سکه دوزی را بر گردن شتر می اندازند و در رختخواب عروس نیز برای تزئین کاربرد دارد. امروزه از این هنر به صورت دیوار کوب نیز بهره می گیرند.

سوغات سیستان و بلوچستان | سیاه دوزی

نوعی دیگر از سوزن دوزی در منطقه سیستان است. این نوع دوخت برای تزئین پیش سینه و سرآستین لباس به کار می رود و تنها از نخ سیاه رنگ که معمولا ابریشمی است استفاده می نمایند. در سیاه دوزی با دوخت دندان موشی به هم چسبیده نقش هایی را به شکل مثلث بر روی لباس می دوزند و بین این دندان موشی ها گاهی از دوخت زنجیره استفاده می گردد.

شیرینی لندو

یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه سیستان و بلوچستان شیرینی لندو است. شیرینی لندو یا خرمالندو یک نوع شیرینی محلی خوشمزه است که به خاطر مقوی بودنش، نوعی میان وعده و حتی خوراک هم به شمار می رود. طبع گرم این شیرینی آن را به یک تنقلات عالی برای روز های سرد سال تبدیل نموده است. خرما لندو را عمدتا برای مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز و مهمانی ها سرو می نمایند. شیرینی لندو سیستان و بلوچستان از کنجد، خرما و گندم تهیه می گردد و برای افرادی که احتیاج به یک شیرینی مقوی اما سبک دارند و یا بچه ها و نوجوانان می تواند یک گزینه عالی باشد. اگر مسافر سیستان هستید امتحان این شیرینی مقوی را از دست ندهید.

سوغات سیستان و بلوچستان | کشک زرد

در روزهای سرد پاییز و زمستان، سیستانی ها در وعده صبحانه غذایی مغذی از فرآورده های ماستی غلات تهیه می نمایند که می توان آن را در یک وعده غذایی کامل استفاده کرد. طرز تهیه این کشک با دیگر کشک ها متفاوت است؛ کشک زرد ترکیبی از بلغور گندم و لبنیات، سیر، دانه شوید، دانه زیره سبز یا سیاه، دانه گشنیز، پودر زردچوبه، مقداری نمک و دوغ می باشد اما مابقی کشک ها یک فرآورده لبنی اند. کشک زرد را با پیاز و آب گوشت یا آب پخته مخلوط می نمایند. کشک زرد، غذایی سریع طبخ و خوشمزه است. ترکیبات این کشک سبب شده تا برای تقویت حافظه، درمان ورم معده، یبوست، اسهال، فشارخون، جلوگیری از پوکی استخوان و غیره مفید باشد.

ادویه آچار

آچار یکی از ادویه های سنتی و قدیمی منطقه سیستان است. همانند خوراک و محصولات غذایی که بخشی از هویت هر منطقه و معرف فرهنگ غذایی آن ها است، ادویه نیز بخشی از ویژگی رژیم غذایی مردمان مختلف است. در این بین سرزمین سیستان همانطور که دارای ویژگی های خاص و البته نهفته است، دارای ادویه های منحصر بفردی می باشد. آچار یک ادویه محلی است که از ترکیب چندین ماده غذایی همانند گندم، پیاز، تخم گشنیز، زیره و … درست می گردد.

لغت آچار در فرهنگ دهخدا به معنای چاشنی و ترشی آمده است. از لحاظ ظاهری شکل استوانه ای با قطر زیاد و ارتفاع کم دارد. رنگ آن زرد تیره، دارای بافت خشک و شنماینده و بوی آن شبیه به مخلوط ادویه جات است. سابقه تهیه آن در بین مردم سیستان همچون افسانه هایشان بسیاری طولانی است. این ادویه را در فضل تابستان که تمام مواد اولیه آن در بازار به راحتی یافت می گردد، بیشتر تهیه می نمایند.

ادویه آچار را در تهیه بسیاری از غذاهای سنتی سیستان همانند آبگوشت و خورش استفاده می نمایند، زیرا علاوه بر طعم مطبوعی که به غذا می دهد، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. یکی از ویژگی های آچار این است که در گذشته و معمولا فصول سرد که موادی همچون پیاز یافت نمی شد از این ادویه به عنوان جایگزین آن استفاده می کردند.

سوغات سیستان و بلوچستان | سفالگری کلپورگان

سفالگری استان سیستان و بلوچستان به اعتقاد اهل فن پیشینه چندین هزار ساله دارد. سه روستای کلپورگان، کوهمیتَگ و هولَنچَکان از اصلی­ ترین مراکز سفالگری این استان است. از این میان سفال کلپورگان از شهرت و اصالت بیشتری برخوردار است و با نام منطقه شناخته می­ گردد. سفال کلپورگان فاقد لعاب است و خاک مورد استفاده در آن را مردان بلوچ از منطقه­ ایی به نام مش­کوتک واقع در دو کیلومتری روستا تهیه می­ نمایند. جنس خاک این منطقه به صورتی است که پس از پخت به رنگ قرمز در می ­آید و این نکته هم یکی از وجوه تمایز­ سفال این منطقه از سایر سفالینه­ های ایران است. پس از ساخت ظروفِ گِلی آنها را به مدت ده روز در معرض نور خورشید قرار می­ دهند تا کاملاً خشک گردد؛ پس از خشک شدن سفالینه­ ها نقش ­زدن بر روی آن­ها شروع می­­ گردد.

قالی سیستان

قالی سیستان گوهری است کمیاب که تنها در دریای درخشان و مواج فکر مردمان سخت کوش و هنرمند این دیار با اندیشه های بلند و اساطیری یافت می گردد هنری کهن که هرگز کهنه نشده و نخواهد شد. تصویری از رویای نزدیک شکل گرفته از عناصر و نقش مایه های جادویی با پشتوانه هایی از فرهنگ و تمدنی اسطوره ای و هوش و توانایی و ظرافتی مثال زدنی، آنچنان که مردمان امروز از نگاه نو و خلاقیت ایشان در هزاران سال پیش به اعجاب آمده و انگشت به دهان می مانند.

قالی سیستان سرشار از نقوش هندسی ساده شده و شکسته شده حیوانی و گیاهی است، آنچه که امروز در دنیای هنر و نقد هنری به عنوان انتزاع، تخریب و دفرمه در سبک های هنری می شناسیم و آثار عظیمان هنر را با استناد به این عوامل ارزش یابی می کنیم و از آنها در قالب هنر مدرن یاد می گردد.

قالی و شال سیستان در هزاره های گذشته تا امروز در وجود خود شکلی اعلا و ارزنده دارد نه تنها قالی و شال این دیار بلکه دیگر نقوش و آثارشان همچون نقوش شکل گرفته بر سینه سفال هایشان. زیرانداز تاریخی یا کهن، میانی و نو سه نوع زیرانداز سیستانی هستند. قالی کهن سیستان به بافته های سکایی می پیوندد و دارای گره ترکی است که نشانه ای از کهن ترین قالی دنیا یعنی فرش پازیریک می باشد.

سوغات سیستان و بلوچستان | حصیر بافی، خولک بافی، سیس بافی

حصیر بافی، سیس بافی، خولک بافی و یا خلک بافی، هنری که قدمتی طولانی، به درازای تاریخ شهر سوخته و دریاچه هامون دارد و در میان مردمان سیستان و بلوچستان از صندلی ویژه ای برخوردار است. این هنر در منطقه سیستان با گویش (خولک بافی) و در بلوچستان با گویش (تگرد) تلفظ می گردد که از نظر نوع مواد ساخت نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. خولک از ساقه های نی و تگرد از داز (برگ درختان خرمای وحشی) تهیه می گردد.

از محصولات حصیری سیستان می توان سایه بان، پرده و توتن (نوعی قایق حصیری) را نام برد. سواس (صندل)، کچو (خورجین)، روپگ (جارو)، پروند (کمربند جهت بالا رفتن از درخت نخل)، سمان (زیرانداز)، سفت (جانماز)، کپات(سبد کوچک) نیز از محصولات حصیری بلوچستان هستند. روستاهای حاشیه کوه خواجه و شهرستان زابل از مهم ترین منطقه های فراوری محصولات حصیربافی در سیستان و نیکشهر، سراوان وسرباز از مهم ترین مناطق فراوری این نوع محصولات در بلوچستان هستند.

سیس رشته هایی از الیاف است که در اطراف تنه درخت خرما می روید و به آن گیس درخت خرما گفته می گردد. در سیس بافی از این الیاف برای تهیه بعضی از ملزومات زندگی همچون تک(نوعی زیرانداز حصیری)، نولک (نوعی سبد دسته دار برای حمل علوفه و ماهی)، سوند (نوعی حصیر برای ایجاد حصار و محدود کردن فضا)، کتل (نوعی زنبیل)، قفس (برای نگهداری مرغ)، انواع طناب و کلاهک آباژور استفاده می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1760

به "با اصیل ترین سوغات سیستان و بلوچستان آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با اصیل ترین سوغات سیستان و بلوچستان آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید