بعضی عواملِ موثر بر خطر ابتلاء به سرطان روده

به گزارش آناسی، تهران (پانا) - بعضی انواع خوراکی ها، مواد مغذی و داروها هستند که مصرف آنها می تواند از روده عظیم در برابر سرطان محافظت کند.

بعضی عواملِ موثر بر خطر ابتلاء به سرطان روده

از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.

به گزارش ایسنا، یک تیم از متخصصان بین المللی به سرپرستی مارک باردو از بیمارستان دانشگاه بورگنی فرانسه حدود 80 مطالعه را مورد آنالیز قرار دادند که چگونگی تاثیر رژیم غذایی و بعضی داروها بر خطر ابتلا به سرطان روده عظیم را مورد ارزیابی قرار داده بودند. نتایج این مطالعات بین سپتامبر 1980 تا ژوئن 2019 منتشر شده است.

از نظر دارویی، مصرف آسپیرین (یک نوع داروی ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID) با دوزهای کمتر از 75 میلی گرم تا 325 میلی گرم در روز خطر ابتلا به سرطان روده عظیم را 14 تا 29 درصد کاهش می دهد. همچنین مصرف داروی ضدالتهابی غیر استروئیدی تا پنج سال با کاهش 26 تا 43 درصدی خطر ابتلا به این سرطان همراه است.

همچنین مصرف اسید فولیک با کاهش 15 درصدی خطر ابتلا به این نوع سرطان مرتبط است اگرچه معین حداقل دوز امکانپذیر نیست.

علاوه براین، مصرف لبنیات خطر ابتلا به سرطان روده را حدود 13 تا 19 درصد کاهش می دهد اما مقدار مورد احتیاج برای محافظت در برابر سرطان روده عظیم نامشخص است.

مصرف فیبر نیز با کاهش 22 تا 43 درصدیِ خطر ابتلا به این نوع سرطان مرتبط است و این در حالیست که مصرف میوه و سبزیجات میزان ابتلا به این سرطان را حدود 52 درصد کاهش می دهد.

آنالیز نتایج این مطالعات در عین حال نشان داد هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر ویتامین های E، C و مولتی ویتامین ها، بتاکاروتن یا سلنیوم در پیشگیری از سرطان روده عظیم وجود ندارد.

همچنین نتایج مطالعات در خصوص تاثیر چای، سیر یا پیاز، ویتامین D به تنهایی یا همراه با کلسیم، قهوه و کافئین، ماهی و امگا 3، ضعیف یا غیرقابل اطمینان بود و یافته های متناقضی در خصوص تاثیر ویتامین A و ویتامین های گروه B در برابر پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان روده وجود دارد. در خصوص مصرف زیاد کلسیم و داروهای کاهنده کلسترول نیز اطلاعات متنقاضی وجود دارد.

مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز و تولید شده با احتمال افزایش 12 تا 21 درصدی خطر ابتلا به سرطان روده همراه است. همچنین مصرف مواد الکلی خطر ابتلا به این سرطان را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

محققان بر این باورند که یافته های آنان به پزشکان یاری می نماید تا به بیماران خود در خصوص بهترین رژیم غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و انجام تحقیقات بیشتر توصیه داشته باشند.

به گزارش مدیسن نت، پیش بینی می گردد تا سال 2030 سالانه در سراسر دنیا بیش از 2.2 مورد جدید ابتلا به سرطان روده و 1.1 میلیون فوت ناشی از این بیماری رخ دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1353

به "بعضی عواملِ موثر بر خطر ابتلاء به سرطان روده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی عواملِ موثر بر خطر ابتلاء به سرطان روده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید