بزرگ ترین و شگفت انگیزترین دریاچه های جهان ، بخش سوم

به گزارش آناسی، بیش از هفتاد درصد سطح جهان را آب تشکیل داده است و بدون شک، دریاچه های شگفت انگیزی زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند. عمیق ترین دریاچه جهان بیش از 1640 متر عمق دارد و طولانی ترین آن نیز حدود 637 کیلومتر است. در این مطلب قرار است به معرفی شگفت انگیزترین دریاچه هایی بپردازیم که از برخی کشورها بزرگ تر هستند. در ادامه همراه با ما باشید.

بزرگ ترین و شگفت انگیزترین دریاچه های جهان ، بخش سوم

9- دریاچه مالاوی، مالاوی، تانزانیا و موزامبیک

Lake Malawi, Malawi, Tanzania and Mozambique

دریاچه مالاوی، یکی از عمیق ترین و بزرگ ترین دریاچه های جهان است. عمق این دریاچه به 704 متر می رسد. دریاچه مالاوی از شمال به جنوب حدود 567 کیلومتر طول دارد و در بین کشورهای مالاوی، تانزانیا و موزامبیک قرار گرفته است. مساحت این دریاچه حدود 29604 کیلومتر مربع است که برابر با مساحت کشور ارمنستان است. این دریاچه در میان دره ریفت در شرق قاره آفریقا واقع شده و پیرامون آن را کوهستان های لیوینگستون در شرق و فلات نایکا و کوهستان ویفایا در شرق فرا گرفته است. حیات وحشی مجذوب کننده و تماشایی در پیرامون این دریاچه و همچنین در درون آب های آن وجود دارد. در جنوب آن، پارک ملی دریاچه مالاوی قرار گرفته است که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

8- دریاچه گریت بیر، کانادا

Great Bear Lake, Canada

دریاچه گریت بیر در فاصله حدود 483 کیلومتری از دریاچه گریت اسلیو واقع شده است و چهارمین دریاچه بزرگ در قاره آمریکای شمالی به شمار می رود. این دریاچه مساحتی حدود 31328 کیلومتر مربع را پوشانده است که بزرگ تر از کشور بلژیک است. در نزدیکی خط ساحلی این دریاچه، چندین جزیره وجود دارند که کسی در آن ها سکونت نمی کند. در سال 1991 میلادی، یک ماهی سی و دو کیلوگرمی در این دریاچه صید شده بود و در سال 2009 میلادی نیز یک ماهیگیر محلی، یک ماهی سی و هشت کیلوگرمی را به دام انداخته بود. پیرامون این دریاچه، مکان های زیادی وجود دارند که علاقه مندان به تاریخ، می توانند از آن لذت ببرند.

7- دریاچه بایکال، روسیه

Lake Baikal, Russia

دریاچه بایکال با عمق 1620 متر، به عنوان عمیق ترین دریاچه جهان شناخته می شود. این دریاچه بزرگ حدود یک پنجم آب های تازه و شیرین سیاره زمین را در خود جای داده است. مساحت این دریاچه که حدود 31500 کیلومتر مربع است، با مساحت کشورهایی همچون ارمنستان، لسوتو و بلژیک برابری می کند. در درون این دریاچه، حدود 45 جزیره وجود دارند. این دریاچه، در حدود 118 کیلومتری از مرز جنوبی کشور روسیه با مغولستان قرار گرفته است و مکان مهمی برای تامین ماهی برای ساکنین محلی به شمار می رود.

6- دریاچه تانگانیکا، بوروندی، تانزانیا، زامبیا و کنگو

Lake Tanganyika, Burundi, Tanzania, Zambia and DRC

این دریاچه طولانی و باریک، از بوجومبورا در بوروندی تا مپولونگو در زامبیا ادامه دارد. این دریاچه با کشورهای بوروندی، تانزانیا، زامبیا و جمهوری کنگو هم مرز است. مساحت دریاچه تانگانیکا حدود 32900 کیلومتر مربع است که برابر با مساحت کشور مولداوی است. طول این دریاچه در طویل ترین نقطه خود، 72 کیلومتر است اما عمق آن به 1436 متر می رسد و آن را در جایگاه دوم فهرست عمیق ترین دریاچه های آب شیرین قرار می دهد.

5- دریاچه میشیگان، آمریکا

Lake Michigan, USA

دریاچه میشیگان، یکی از دریاچه های بزرگ است که بر خلاف دیگر دریاچه ها در مرز آمریکا و کانادا قرار نگرفته و به تنها در درون کشور آمریکا جای گرفته است. مساحت این دریاچه، حدود 57757 کیلومتر مربع است که دو برابر مقدار کشور ارمنستان است. این دریاچه در مرز استان های ویسکانسین، ایلینویز، ایندیاناپولیس و میشیگان واقع شده است و بیش از هزار جزیره در سطح آن دیده می شوند. سواحل این دریاچه در بخش شمالی و شمال شرقی، جنگلی است و در بخش جنوب و جنوب غربی آن نیز شهرهای شیکاگو و میلواکی قرار دارند.

4- دریاچه هیوران، کانادا و آمریکا

Lake Huron, Canada and USA

دریاچه هیوران ممکن است عمیق ترین و بزرگ ترین دریاچه مجموعه دریاچه های بزرگ نباشد اما بزرگترین خط ساحلی در میان آن ها را دارا است. بیش از شش هزار خط ساحلی پیرامون این دریاچه وجود دارد. مساحت سطح دریاچه هیوران حدود 60000 کیلومتر مربع است که بیش از سی هزار جزیره در سطح آن مشاهده می شوند. حدود سه میلیون نفر در سواحل این دریاچه زندگی می کنند که شامل شهرهایی همچون سارنیا در کاناتا و شهر بی در آمریکا است. دریاچه هیوران بزرگ تر از کل کاستاریکا است.

3- دریاچه ویکتوریا، اوگاندا، کنیا و تانزانیا

Lake Victoria, Uganda, Kenya and Tanzania

دریاچه ویکتوریا، بزرگ تر است کل جزیره سریلانکا است. این دریاچه خارق العاده دارای مساحتی حدود 69484 کیلومتر مربع است. از همین رو، جای تعجب ندارد هم مرز با سه کشور آفریقایی اوگاندا، کنیا و تانزانیا است. در سطح این دریاچه بیش از سه هزار جزیره وجود دارند. مرکز کشور اوگاندا و همچنین شهر بندر کیسومو از کنیا در سواحل این دریاچه قرار گرفته اند. این دریاچه دارای سواحل بسیار زیبایی است که دارای طبعیت بکری هستند.

2- دریاچه سوپریور، کانادا و آمریکا

Lake Superior, Canada and USA

دریاچه سوپریور، بزرگترین دریاچه در مجموعه دریاچه های بزرگ در قاره آمریکای شمالی به شمار می رود. مساحت این دریاچه حدود 82100 کیلومتر مربع است. این دریاچه دارای آب های بسیار فراوانی است که تخلیه آن از طریق نفوذ در زمین، بیش از دویست سال طول خواهد کشید. این دریاچه شامل ده درصد از آب های شیرین جهان است و هم مقدار کشور امارات است.

1- دریاچه کاسپین، آسیای مرکزی

Caspian Sea, Central Asia

دریاچه خزر عملا نه دریا محسوب می شود و نه دریاچه. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی، کشمکش های بسیاری بر سر حاکمیت بخش های این دریاچه میان کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران اجرا شده بود. مساحت دریاچه خزر حدود 386400 کیلومتر مربع است. در سال 2018 میلادی، موافقت شده که اینجا نه به عنوان دریا و نه به عنوان دریاچه، طبقه بندی نشود. دریای خزر بسیار بزرگ است و مساحت آن با کشور آلمان برابری می کند.

منبع: فوت و فن / loveexploring.com
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2229

به "بزرگ ترین و شگفت انگیزترین دریاچه های جهان ، بخش سوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین و شگفت انگیزترین دریاچه های جهان ، بخش سوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید