تا به امروز 40 میلیون نفر واکسینه شده اند ، لازم است حداقل 35 میلیون نفر دیگر واکسینه شوند

به گزارش آناسی، در حالی که فرایند تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور آرام شده و آمارها نشان می دهد به زیر یک میلیون دوز در روز رسیده است، متاسفانه تعداد شهرهای قرمز کرونایی رو به افزایش است.

تا به امروز 40 میلیون نفر واکسینه شده اند ، لازم است حداقل 35 میلیون نفر دیگر واکسینه شوند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، برنامه واکسیناسیون کشوری به رغم اینکه موجودی واکسن در کشور به مقدار ای هست که بتواند دوز دوم را هم جواب بدهد، اما گزارش های روزانه وزارت بهداشت نشان می دهد که فرایند سرعت واکسیناسیون در نیمه دوم آبان 1400 تا حدودی کاهش یافته است.

این در حالی است که در دو هفته اخیر بر تعداد شهرهای قرمز کرونایی اضافه کرده شده و از 9 شهر به 33 شهر قرمز رسیده ایم. در همین حال، نگرانی دیگری که وجود دارد، رها شدن پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی است. به طوری که عنوان می شود مقدار رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک در کشور به کمتر از 50 درصد رسیده است. یعنی اینکه داریم به سمت پیک ششم حرکت می کنیم و این می تواند با توجه به روزهای سرد سال، خطرناک و نگران کننده باشد.

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی، با عنوان این مطلب که 70 تا 80 درصد جمعیت کشور یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و هنوز عده ای واکسینه کامل نشده اند، گفت: با توجه به اینکه هنوز به ایمنی جمعی نرسیده ایم خطر بروز پیک ششم کرونا در کمین است.

وی همچنین از عادی انگاری ها و رها شدن پروتکل های بهداشتی در کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: برخی افرادی که واکسینه شده اند، نسبت به عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی عادی انگاری کرده و باعث همه گیری و انتقال ویروس کرونا به دیگران می شوند.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: رعایت شیوه نامه های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از سفرهای غیرضروری حتی با وجود واکسینه شدن در برابر کرونا الزامی است و از مردم می خواهیم به کادر بهداشت و درمان برای کنترل و مهار این بیماری کمک کنند.

در همین حال، مریم واعظ جلالی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه به دلیل رفع برخی محدودیت ها و کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی، شاهد افزایش لود ویروس در برخی استان ها هستیم، افزود: ورود به پیک ششم کرونا وجود دارد.

وی ادامه داد: بی تردید پوشش بالای واکسیناسیون علیه کرونا می تواند بر فرایند صعودی چرخش ویروس، کاهش مرگ و میرها و وخامت حال بیماران مبتلا اثر گذار باشد، بنابراین بی تردید اگر پیک ششم کرونا شکل بگیرد در مقایسه با پیک های قبلی شدت کمتری خواهد داشت.

این متخصص ویروس شناسی با بیان این موضوع که ارتباط معناداری بین واکسیناسیون با کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا وجود دارد، گفت: احتمال ابتلاء به کرونا بعد از دریافت دو دز واکسن وجود دارد ولی نکته اینجاست که واکسیناسیون به طور بسیار قابل توجهی می تواند از شدت بیماری و مرگ و میر پیشگیری کند.

واعظ جلالی با اشاره به اینکه ویروس کووید 19 در تمامی جوامع فرایندی سینوسی دارد گفت: کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و احتمال شکل گیری پیک تازه بیماری وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سطح رعایت پروتکل های بهداشتی به پایین ترین حد خود رسیده، بیان کرد: سویه دلتا ویروس کرونا در کشور در حال چرخش است و به همه هموطنان توصیه می کنیم که حتی پس از تزریق واکسن کووید 19 نیز از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری را رعایت کنند و در اماکن پرجمعیت حاضر نشوند.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون بیش از 55 میلیون و 405 هزار نفر دوز اول، 40 میلیون و 193 هزار نفر دوز دوم و 268 هزار و 638 نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 95 میلیون و 866 هزار و 990 دوز رسید.

این در حالی است که در 18 آبان، 882 هزار و 603 دوز واکسن کرونا و در 17 آبان، 783 هزار و 114 دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

نمودار واکسیناسیون روزانه در کشور به سمت نزولی شدن می رود و این در حالی است که اگر می خواهیم تا خاتمه آبان 1400 به ایمنی جمعی برسیم، این اندازه واکسن روزانه باید به بیش از یک میلیون و 600 هزا دوز در روز برسد تا برنامه واکسیناسیون کشوری تکمیل شود.

آن طور که آمار وزارت بهداشت نشان می دهد، تا کنون 40 میلیون نفر با دریافت دو دوز واکسن کرونا، واکسینه شده اند و لازم است که حداقل 35 میلیون نفر دیگر به تعداد افراد واکسینه شده اضافه شود تا بتوان به نقطه ایمنی جمعی رسید. در حالی که فقط 11 روز تا خاتمه آبان 1400 فرصت داریم و می بایست حداقل دوزهای تزریقی در روز به بیش از 2 میلیون دوز برسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1992

به "تا به امروز 40 میلیون نفر واکسینه شده اند ، لازم است حداقل 35 میلیون نفر دیگر واکسینه شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا به امروز 40 میلیون نفر واکسینه شده اند ، لازم است حداقل 35 میلیون نفر دیگر واکسینه شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید