تعداد دفعات شیردهی به نوزاد 1 ماهه، 6 ماهه و یکسال به بالا

به گزارش آناسی، تعداد دفعات شیردهی به نوزاد بر حسب سن متفاوت بوده و به طور متوسط در 6 ماه اول زندگی، هر نوزاد در 24 ساعت شبانه روز، به طور متوسط 8 تا 12 بار می تواند از شیر مادر بخورد.

تعداد دفعات شیردهی به نوزاد 1 ماهه، 6 ماهه و یکسال به بالا

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعداد دفعات شیردهی به نوزاد یک ماهه، 1 تا 6 ماهه، یکساله و بیشتر، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تعداد دفعات شیردهی به نوزاد تا شش ماهگی

در نخستین روزهای تولد، نوزاد ممکن است بخاطر خواب آلودگی زیاد، کمترین میل به خوردن شیر را داشته داشته باشد. اما شما به عنوان مادر وظیفه دارید که او را بیدار نموده و بیش از 8 بار در طول شبانه روز به او شیر دهید. بیشتر نوزادان در یک ماه اول زندگی در هر وعده به 74 تا 89 میلی لیتر شیر مادر تا حدود هشت بار در روز احتیاج دارند؛ در مجموع برابر با 591 تا 710 میلی لیتر در 24 ساعت.

بعد از گذراندن یک ماهگی مقدار شیری که نوزاد تا 6 ماهگی به آن احتیاج دارد، چیزی حدود 769 تا 828 میلی لیتر در 24 ساعت است که این مقدار شیر در 6 وعده کاملا تامین می گردد. شما می توانید بیش از 6 بار هم به کودک در حجم کمتری شیر بدهید، اما بهتر است که نوزاد کاملا سیر گردد و بعد سینه را از دهان او خارج کنید.

تعداد دفعات شیردهی به نوزاد شش ماه تا یکسال

طبق مطالعات اجرا شده توسط متخصصین تغذیه، نوزادان شش ماه به بالا احتیاجمند 828 میلی لیتر شیر در طول شبانه روز هستند؛ اما در شرایطی که نوزاد آغاز به خوردن غذاهای جامد نموده است، دیگر تامین این مقدار معین شده شیر ضرورتی ندارد و مادر با توجه به احتیاج کودک می تواند به او شیر دهد. وعده شیردهی در این سن می تواند به 4 بار در روز هم برسد، بدون اینکه مسئله ای برای کودک به وجود آید.

نکته: زمانی که کودک آغاز به خوردن غذاهای جامد کرد، می توانید تعداد وعده های شیردهی را کاهش دهید؛ اما از قطع کردن شیر مادر تا قبل از 2 سالگی نوزاد بپرهیزید.

تعداد دفعات شیردهی به نوزاد بعد از یک سالگی

بعد از گذراندن یکسالگی، احتیاج کودک به شیر مادر بین 473 تا 710 میلی لیتر است که این مقدار را می توانید در 4 وعده یا کمتر، در طول شبانه روز به کودک بدهید. در کنار شیر مادر بعد از یکسالگی، می توانید مقدار کمی شیر گاو هم در رژیم غذایی او در کنار دیگر غذاهای جامد قرار بدهید. اگر چه کودک در سن دو سالگی به طور کامل می تواند مواد مغذی مورد احتیاج خود را بدون خوردن شیرمادر تامین کند، اما شیر مادر به خاطر داشتن کالری، آنتی بادی های ارزشمند، ویتامین ها و آنزیم ها، بسیار غذای ارزشمندی برای کودک است.

کلام آخر

به طور کلی مادران شیرده باید با توجه به احتیاج کودک به شیر، تعداد دفعات شیردهی را در طول شبانه روز مدیریت نمایند؛ ممکن است نوزاد تازه متولد شده در طول شب به هیچ وجه بیدار نگردد، اما احتیاج است که مادر او را بیدار نموده و به او شیر دهد. اما از 4 ماهگی به بعد بچه هایی که در شب شیر نمی خورند احتیاجی به بیدار کردنشان نیست و می توانید آخرین شیردهی را در انتها شب انجام دهید.

در آخر توصیه می کنیم مطلب علت زیاد شیرخوردن نوزاد را نیز در انگیزه مطالعه کنید. لطفا تجربیات و نظرات خود را، در پایین همین صفحه با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1320

به "تعداد دفعات شیردهی به نوزاد 1 ماهه، 6 ماهه و یکسال به بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد دفعات شیردهی به نوزاد 1 ماهه، 6 ماهه و یکسال به بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید