تنگه بسفر کجاست؟ جاذبه های دیدنی آن چیست؟

به گزارش آناسی، تنگه بسفر! تلاقی میان دو بخش اروپایی و آسیایی، قرن ها پیش امپراتوری های بزرگ گذشته را مجذوب خود نموده بود و امروزه میعادگاه هنرمندان و گردشگران خوش ذوق استانبول است. جدای از ترافیک دریایی، این آبراه باریک و پرپیچ و خم شمال غربی ترکیه در قلب استانبول می پیچد و شهر را به دو قاره اروپا و آسیا تقسیم می نماید. بسفر تنها تنگه طبیعی است که دو قاره را به هم متصل و دریای مرمره و تنگه داردانل را از هم جدا می نماید. زیبایی حیرت انگیز و موقعیت استراتژیک این آبراه را به نقطه کانونی امپراتوری ها، تجارت و فرهنگ در طول تاریخ تبدیل نموده بود. امروزه سواحل بسفر با کاخ های باشکوه، دژهای باستانی و دهکده های ماهیگیری ترکیب شده جاذبه ای منحصربه فرد را در شهر استانبول به وجود آورده اند. در اینجا با تاریخ، موقعیت جغرافیایی و در نهایت دیدنی های این آبراه زیبا آشنا می شویم.

تنگه بسفر کجاست؟ جاذبه های دیدنی آن چیست؟

آنچه در این مطلب می خوانید

  • اهمیت تاریخی تنگه بسفر
  • تنگه بسفر کجاست؟ موقعیت جفرافیایی
  • رویدادهای مهم تاریخی تنگه بسفر
  • جاذبه های تماشای بسفر
  • برترین زمان برای بازدید از تنگه بسفر
  • بازدید از دو طرف اروپایی و آسیایی تنگه بسفر
  • تورهای کشتی تنگه بسفر
  • رستوران گردی در بسفر
  • سخن پایانی؛ جاذبه های بیشتر در بسفر

اهمیت تاریخی تنگه بسفر

تاریخ تنگه بسفر ذاتاً با شهر استانبول پیوند خورده است. این شهر که در زمان های قدیم به نام قسطنتنیه شناخته می شد، در تقاطع اروپا و آسیا قرار داشت و آن را به مکان مورد علاقه برای رومیان، بیزانسی ها و عثمانی ها تبدیل کرد. این تنگه نقش مهمی در این امپراتوری ها ایفا نموده و به عنوان یک مانع طبیعی، در برابر حمله دشمن و دروازه دریای سیاه و نماد قدرت عمل می کرد.

اولین نام ثبت شده بسفر مربوط به یونانیان باستان در قرن هفتم قبل از میلاد است. آنها مستعمراتی را در سواحل اروپا ایجاد کردند. از این رو نام این تنگه از اسطوره یونانی آیو گرفته شده است که زئوس او را به گاو تبدیل و مجبور به شنا کردن در آب ها کرد. این آب همان بسفر معروف امروزی ست.

در دوران حکومت عثمانی، تنگه بسفر به یک مرکز حمل و نقل و تجاری حیاتی تبدیل شد و دریای سیاه را به دریای مدیترانه متصل می کرد. علاوه بر این، کاخ ها، عمارت ها و دیگر استحکامات عثمانی همگی در اطراف تنگه ساخته شدند. این تنگه توجه بازرگانان سراسر دنیا را که برای تجارت ادویه جات، ابریشم و سایر اقلام لوکس به استانبول می آمدند را به خود جذب نموده بود

امروزه بسفر همچنان اهمیت و موقعیت استراتژیک خود را حفظ نموده است اما در کنار آن به عنوان یکی از شیک ترین، زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری استانبول هم شناخته می گردد.

تنگه بسفر کجاست؟ موقعیت جفرافیایی

تنگه بسفر دارای ترکیبی منحصر به فرد از زیبایی های طبیعی و ویژگی های زمین شناسی است. این تنگه به طول 32 کیلومتر (20 مایل) بین دریای مرمره و دریای سیاه نهاده شده و از حداقل عرض 700 متر (2300 فوت) تا حداکثر عرض 3.5 کیلومتر (2.2 مایل) متغیر است.

بسفر میلیون ها سال پیش با جابجایی صفحات زمین این گذرگاه باریک بین دو قاره ایجاد شد. این رویداد زمین شناسی بعلاوه منجر به جریان سریع جریان تنگه در جهت مخالف در اعماق مختلف شد و ناوبری را برای کشتی های تجاری و دریایی چالش برانگیز کرد. این جریان ها بیشتر تحت تأثیر شرایط هیدرولوژیکی منحصر به فرد دریای سیاه و دریای مرمره قرار دارند.

رویدادهای مهم تاریخی تنگه بسفر

  • قرن هفتم قبل از میلاد: در اطراف بسفر قبایل تراکیا ساکن بودند که در امتداد ساحل شهرک های کوچکی ایجاد کردند.
  • قرن چهارم قبل از میلاد: شهر یونانی بیزانس تأسیس شد.
  • 330 پس از میلاد: امپراتور روم کنستانتین اول شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) را در محل بیزانس تأسیس کرد و مرکز نو امپراتوری روم را تشکیل داد.
  • قرن پنجم: امپراتوری بیزانس چندین قلعه در امتداد بسفر ساخت تا در برابر حملات شمال دفاع کند.
  • 1453: امپراتوری عثمانی قسطنطنیه را فتح کرد و استانبول را به عنوان مرکز نو تأسیس کرد.
  • 1853-1856: جنگ کریمه شروع شد و چندین نبرد مهم در تنگه بسفر و اطراف آن رخ داد.
  • 1914-1918: جنگ دنیای اول شروع و بسفر برای امپراتوری عثمانی حیاتی شد. پس از شکست آنها، تنگه بسفر با کشتی های جنگی خارجی قدرت های اروپایی پر شد.
  • 1923: جمهوری مدرن ترکیه تأسیس شد. اما کمیسیون بین المللی پس از جنگ استقلال ترکیه کنترل بسفر را به دست گرفت زیرا این تنگه یک مسیر کشتیرانی بین المللی بود. خاتمه در سال 1936 کنترل این تنگه به ترکیه بازگردانده شد.
  • دهه 1950 تا 1970: بسفر به طور فزاینده ای مملو از ترافیک کشتی ها شد که منجر به نگرانی در خصوص آلودگی محیط زیست گشت.
  • 2013 تا 2016: ساخت تونل اوراسیا، اولین تونل زیر دریا، شروع و سه سال بعد تونل به روی عموم باز شد.

جاذبه های تماشای بسفر

بدون تردید استانبول بیش از نیمی از زیبایی هایش را مدیون بسفر است. تنگه ای که دو بخش آسیایی و اروپایی را از هم جدا نموده و در هر یک از بخش هایش بناهای زیادی برای تماشا و کارهای جذابی برای انجام دادن دارد. در ادامه با جاذبه های تماشای تنگه بسفر آشنا می شویم:

پل های بسفر

  • پل فاتح سلطان مهمت که در سال 1988 ساخته شد، به نام سلطان محمد دوم عثمانی که در سال 1453 قسطنطنیه (استانبول) را فتح کرد، نامگذاری شده است.
  • پل 1510 متری بسفر که پل شهدای 15 جولای نیز نامیده می گردد، در سال 1973 ساخته شد و اولین پل است که بر روی تنگه بسفر نهاده شد.
  • پل یاووز سلطان سلیم یک پل کابلی است که در سال 2016 تکمیل شد و به نام سلطان سلیم اول عثمانی که از سال 1512 تا 1520 حکومت کرد نامگذاری شده است. ارتفاع دو ستون پل 322 متر (1056 فوت) می باشد که آنها را به بلندترین برج های پل تبدیل می نماید.

علاوه بر بسفر و طبیعت زیبایش، محله ببک هم از دیگر منطقه ها لوکس استانبول است که می توانید در سفر به این شهر از آن بازدید کنید.

تونل معروف اوراسیا

تونل 5.4 کیلومتری اوراسیا بین سواحل اروپایی و آسیایی استانبول در زیر تنگه بسفر از دو لوله مجزا برای تردد تشکیل شده است و روزانه 100000 وسیله نقلیه را در خود جای می دهد. این تونل در دسامبر 2016 به روی عموم باز شد و اولین تونل زیردریایی است که دو قاره را به هم متصل می نماید.

ساخت تونل اوراسیا که تراکم ترافیک و وسایل نقلیه موتوری را بر روی پل های استانبول کاهش می دهد، اما همچنان احتیاج به حفاری تونل های بیشتری در زیر بستر دریا و بعلاوه جاد های دسترسی و سایر زیرساخت ها است. بودجه این پروژه به وسیله مشارکت دولتی و خصوصی با دولت ترکیه و یک کنسرسیوم خصوصی تامین شد. ساخت تونل اول چنان موفقیت آمیز بود که ممکن است یک تونل دیگر هم بر روی آن ساخته گردد. در تور استانبول می توانید از تونل معروف اوراسیا تماشا کنید.

ورودی شمالی تنگه

ورودی شمالی جایی است که تنگه به دریای سیاه می رسد. این ورودی به وسیله فانوس دریایی Anadolu Feneri، یکی از قدیمی ترین فانوس های دریایی دنیا که قرن ها کشتی ها را به وسیله تنگه راهنمایی می کرد، معین شده است. یکی دیگر از نقاط تماشای قابل توجه قلعه روملی حصاری متعلق به قرن پانزدهم است که به وسیله سلطان محمد دوم عثمانی ساخته شده بود.

ورودی جنوبی تنگه

ورودی جنوبی نزدیک ساحل دریای مرمره قرار گرفته است، جایی که تنگه قبل از ورود به دریای مرمره به اندازه قابل توجهی باریک می گردد. این ورودی به وسیله برج دوشیزه (Kiz Kulesi) در نزدیکی ساحل معین شده است. ژنرال آتنی آلکیبیادس برج میدن را در قرن پنجم قبل از میلاد ساخت. در طول قرن ها، این برج کارایی های مختلفی داشته، اما این روزها به یک مکان تماشای و گردشگری نمادین تبدیل شده است. بعلاوه چندین مکان مهم دیگر از جمله پادگان سلیمیه و بندر حیدرپاشا در این مکان قرار دارند.

برترین زمان برای بازدید از تنگه بسفر

هر یک از فصل های تنگه بسفر جذابیت های منحصر به فردی را ارائه می دهد، بنابراین برترین زمان برای بازدید بستگی به ترجیحات و فعالیت هایی دارد که می خواهید از آن لذت ببرید.

  • بهارهای بسفر بسیار لذت بخش است، سواحل تنگه با شکوفه های رنگارنگ و سبزه های سرسبز جان می گیرد. هوای معتدل دمای مبه وسیلهی بین 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت) تا 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) دارد.
  • تابستان فصل اوج گردشگری در استانبول است. پیشنهاد می کنیم در کنار گشت و گذار در بسفر تفریحات مجردی استانبول را تجربه کنید. میانگین دمای هوای تابستان در بسفر از 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) تا 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) متغیر است، که این دما امکان را برای شنا، حمام آفتاب و فعالیت های آبی مانند کایاک سواری و قایقرانی فراهم می نماید.
  • پاییز با تغییر برگ ها از سبز به طلایی، تصویر رنگی جذابی را از بسفر به نمایش می گذارد. آب و هوا در این فصل معتدل است و میانگین دما 15 درجه سانتیگراد (59 درجه فارنهایت) تا 25 درجه سانتیگراد (77 درجه فارنهایت) می باشد.
  • زمستان فضاهای جادویی را به ارمغان می آورد و آب های تنگه در زیر آسمان صاف، حال و هوای عالی به خود می گیرند. زمستان های استانبول سرد و برفی اما زیبا هستند.

بازدید از دو طرف اروپایی و آسیایی تنگه بسفر

در این پاراگراف جاذبه های بخش آسیایی و اروپایی بسفر را معرفی می کنیم:

سمت اروپایی

قسمت اروپایی سمت غربی تنگه است. بخش اروپایی بسیاری از محله ها و مکان های مهم استانبول، از جمله Bohemian Karakoy را در خود جای داده. منطقه بشیکتاش، در انتهای شمالی، کاخ یلدیز را دارد. در حالی که اورتاکوی به خاطر مسجد کنار آبش معروف شده است.

سمت آسیایی

ضلع شرقی را دربرگرفته و محله های بسیاری از جمله بندر کشتی Uskudar، Kadikoy مد روز، Beylerbey با قصری به همین نام و Cegelkoy را در خود جای داده است. در سفر به استانبول می توانید بازدید از مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی را در برنامه هایتان قرار دهید.

کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه قرن نوزدهمی که در سواحل بخش اروپایی واقع شده، معماری عثمانی را کاملا منعکس می نماید و گواه ثروت و قدرت این امپراتوری است.

قلعه روملی

قلعه روملی که مشرف بر باریک ترین نقطه تنگه بسفر است، نقش مهمی در فتح قسطنطنیه و امپراتوری عثمانی ایفا نموده است.

مسجد اورتاکوی

در سواحل اروپا، مسجد اورتاکوی قرن نوزدهمی به خاطر کنده کاری های ظریف، مناره های سر به فلک کشیده و موقعیت زیبای ساحلی معروفیت دارد.

تورهای کشتی تنگه بسفر

کشتی های عمومی راهی ارزان و راحت برای گشت و گذار در بسفر هستند. به عنوان مثال، بعضی از قایق ها، تورهای 1.5 ساعته شامل گذر از مکان های تماشای نمادین از جمله کاخ دولما باغچه و قلعه روملی را ارائه می دهند. کشتی ها بعلاوه برای پیاده شدن در ایستگاه های مختلف و تماشا جاذبه ها با سرعت دلخواه، خدمات ارائه می دهند. اگر به تفریحات آبی علاقه دارید، برترین پارک های آبی در استانبول را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای تجربه یک کشتی سواری بهتر در بسفر می توانید تورهای قایق خصوصی را رزرو کنید که انعطاف پذیری بیشتری برای سفارشی کردن برنامه های سفر ارائه می دهد. برنامه کروز سواری در بسفر معمولا شام در کشتی به همراه موسیقی زنده را شامل شده و به شما این امکان را می دهد تا فضای رمانتیک را تجربه نموده و خاطرات فراموش نشدنی بسازید.

رستوران گردی در بسفر

به جرات می توان گفت که تنگه بسفر هویت فرهنگی استانبول را شکل داده و بر هنر، ادبیات و موسیقی تأثیر گذاشته است. علاوه بر این بسفر بعلاوه بهشتی برای علاقه مندان به غذاست که منعکس کننده میراث فرهنگی غنی استانبول می باشد. بخش های ماهیگیری محلی به خاطر غذاهای دریایی تازه و لذیذ معروفیت دارند و آب های این تنگه صیدهای فراوانی را برای ماهیگیران محلی فراهم می نماید. غذاهای دریایی محبوب در بسفر عبارتند از اختاپوس کبابی، کالاماری سرخ شده و صدف شکم پر.

آرناووتکوی در بخش اروپایی، با کافه های خیابانی و رستوران های پرجنب وجوش که طیف وسیعی از غذاها را ارائه می دهند، مکانی عالی برای امتحان مزه های متفاوت در استانبول هستند. علاوه بر این، می توانید طعم اصیل قهوه ترک را در کافه های شیک محله ببک تجربه کنید. اگر اهل رستوران گردی در سفر هستید مطالعه مطلب برترین رستوران های محلی و بین المللی استانبول را از دست ندهید.

سخن پایانی؛ جاذبه های بیشتر در بسفر

در کنار عمارت ها، قلعه ها و کاخ های بزرگی که در سواحل بسفر وجود دارد. از روستاهای کوچک این منطقه غافل نشوید. در این روستاها می توانید فرهنگ واقعی استانبول از غذاها، مساجد و کافه های کنار خیابان را تجربه کنید. نکته آخر اینکه کارشناسان ما در آژانس هواپیمایی خبرنگاران خدمات تخصصی رزرو هتل و بلیط در استانبول را ارائه می دهند.

سوالات متداول

علت معروفیت تنگه بسفر استانبول در چیست؟

این تنگه قرن ها قدمت دارد و درطول حیات خود همواره جز نقاط استراتژیک مهم برای امپراتوری ها بوده است. امروزه هم بسفر به علت زیبایی طبیعی و حضور کاخ ها و عمارت های تاریخی به یکی از پرطرفدارتربن جاذبه های گردشگری استانبول تبدیل شده است.

بسفر در استانبول دریا است یا رودخانه؟

بسفر تنگه ای ست که بخش اروپایی ترکیه را از بخش آسیایی آن جدا نموده و دریای مرمره را به دریای سیاه متصل می نماید.

چه جاذبه هایی در اطراف بسفر قرار دارند؟

عمارت ها، کاخ ها، رستوران ها و کافه های دنج از جاذبه های گردشگری اطراف بسفر هستند.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 13 شهریور 1403 بروزرسانی: 13 شهریور 1403 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2433

به "تنگه بسفر کجاست؟ جاذبه های دیدنی آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه بسفر کجاست؟ جاذبه های دیدنی آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید