حمله سگ ها و دونده ای که با ماشین به خط انتها رسید!

به گزارش آناسی، تاریخ المپیک در دل خود خاطرات و مخاطراتی دارد که نقل آن بعد از حدود یک سده همچنان می تواند برای مخاطب جذاب و خواندنی باشد.

حمله سگ ها و دونده ای که با ماشین به خط انتها رسید!

به گزارش خبرنگاران، تاکید یونانی ها بر گنجاندن دوی ماراتن در بازی های المپیک و اهمیت قهرمان آن موجب شده بود تا این مسابقه همواره یکی از جذابترین و پراتفاق ترین رقابت های ادوار مختلف المپیک باشد به گونه ای که تاریخ نگاران ورزشی داستان های زیادی از این مسابقه نقل کرده اند؛ داستان هایی که برخی از آنان شبیه به طنز و برخی دیگر نشان از پشتکار یک ورزشکار برای عبور از خط پایان دارد.

مسابقه ماراتن یکی از انواع دوی استقامت است که در مسافت 42 کیلومتر و 195 متر برگزار خواهد شد و ریشه آن نیز به اسطوره سازی یونانی ها بازخواهد گشت.

بنا بر تاریخ یونان این مسابقه با یاد سربازی برگزار می شود که از دشت مارات تا آتن دوید و خبر پیروزی این کشور را بر ایرانیان داد. البته در صحت و چگونگی این داستان تشکیک های زیادی وجود دارد.

این رقابت از نخستین دوره المپیک دارای اهمیت بود. در المپیک 1896 و زمانی که ورزشکار یونانی توانست به خط پایان نزدیک شود شاهزادگان این کشور وی را تا ورزشگاه المپیک آتن همراهی کردند افتخار وی برای مردم یونان بالاتر از کسب هر مدالی بود زیرا شهروندان آن کشور باور داشتند که اسپیریدون لوییس توانسته نشان ماراتن که خاص این کشور است را در آتن نگه دارد.

اما همراهی دو شاهزاده با یک دونده قهرمان تنها اتفاق جالب این رشته در المپیک نیست بلکه زمانی که این بازی ها خارج از قاره اروپا و برای نخستین بار در کشور آمریکا برگزار شد، حاضران در مسابقه دوی ماراتن شاهد اتفاقاتی بودند که در نوع خود بی نظیر بود اتفاقاتی که در راستا رقابت برای ورزشکاران رخ داد و موجب شد تا نتیجه نهایی نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

در ماراتن سخت سنت لوییس برای نخستین بار 2 ورزشکار سیاه پوست در مسابقه حضور داشتند که نخستین سیاه پوستان المپیک به شمار خواهند رفت.

لین تانیان و جان مشیانی از قبیله تسوانا آفریقا جنوبی بودند که نام خود را به عنوان نخستین رنگین پوست های المپیک ثبت کردند.

هر چند حضور این دو نفر سرآغازی بر رقابت آفریقایی ها در المپیک بود اما داستان مهمتری در جریان مسابقات دوی ماراتن پیش آمد که سکانس نخست این رقابت را تحت تاثیر قرار گرفته است.

تانیان دونده آفریقای جنوبی که بهمراه هم وطن خود آمده بود تا اقتدار دیگران حریفان را به چالش بکشد در راستا مسابقه مورد حمله گروهی سگ وحشی قرار گرفت و وی ناچار به خروج و فرار از راستا رقابت شد. خروجی که در نهایت موجب شد تا تانیان که در موقعیت خوبی برای عبور از خط پایان بود را به یک بازنده تبدیل کند و در نهایت وی در بین 14 نفر عنوان نهم را کسب کرد. در این دوره از مسابقات 32 نفر حضور داشتند و تنها 14 نفر پیروز به عبور از خط پایان شدند.

دیگر اتفاق مهم این رقابت دل پیچه ورزشکار کوبایی بود. وی در راستا مسابقه دچار حالت ضعف و گرسنگی می شود و برای دریافت انرژی چند سیب را از یک باغ در راستا مسابقه می چیند تا رفع گرسنگی کند اما دقایقی از خوردن سیب ها نگذشته بود که دل پیچه وی را از راستا خارج و مجبور به ماندن در کنار جاده رقابت کرد تا درد را تحمل کند؛ جاده ای که خبری از آسفالت در آن نبود بلکه 32 ورزشکار شرکت کننده در میان گرد و غبار آن مجبور به رقابت شدند.

گرد و غباری که تنفس بسکمک از ورزشکاران را تحت تاثیر قرار داد و در نهایت ویلیام گارسیا از آمریکا را دچار خونریزی معده کرد.

هر چند که دل پیچه کارواخال و خونریزی معده گارسیا از ابتدایی ترین مسائل مسابقه ماراتن سنت لوییس بود اما در جریان رقابت اتفاقات دیگری شکل گرفت که موجب شد تا نتیجه رقابت تحت تاثیر قرار گیرد. این اتفاقات مربوط به تقلب و توهم 2 دونده امریکایی بود.

در کیلومترهای پایانی هلهله ای به پا بود زیرا فرد لورز دونده آمریکایی از خط پایانی عبور کرد و آلیس روزولت دختر رییس جمهور آمریکا برای اهدای مدال پای سکو آمد. اما این پایان داستان عجیب ماراتن سنت لوییس نبود بلکه آغاز ماجرایی بود که دست یک متقلب را رو کرد.

زمانی که آلیس روزولت برای اهدای مدال آمد یکی از حاضران در مراسمی اعتراضی کرد که سرنوشت مسابقه را تغییر داد زیرا اعتراض او موجب شد تا رسوایی برای دونده آمریکایی شکل گیرد.

لورز که در جریان مسابقه در کیلومتر 14 دچار گرفتگی عضله شده بود و برای درمان وی را سوار ماشین کردند، نزدیک خط پایان از ماشین بیرون پریده و خود را به خط پایان رساند و نفر نخست شد. اما اعتراض یکی از حاضران موجب شد تا نتواند مدالی کسب کند به خاطر این حرکت ابتدا به صورت مادام العمر محروم اما در نهایت بخشیده شد البته لورز بعدا ادعا کرد شوخی کرده و قصد رسیدن به سکو را نداشته است.

در حالی که لورز با تقلب سعی در رسیدن به خط پایان داشت اما توهم ورزشکاری به نام توماس هیکس موجب شده بود تا وی در خط پایانی ادعا کند باید برای قهرمانی 32 کیلومتر دیگر بدود.

او نخستین فردی بود که به صورت قانونی از خط پایان عبور کرد اما زمان عبور وی دچار حالتی از رنگ پریدگی و توهم شد.

هر چند که در نهایت مربیان کمک کردند تا او به خط پایان برسد اما هیکس دچار توهم شده بود و فکر می کرد باید 32 کیلومتر دیگر بدود.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1807

به "حمله سگ ها و دونده ای که با ماشین به خط انتها رسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله سگ ها و دونده ای که با ماشین به خط انتها رسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید