در چین فناوری تشخیص چهره شما را تماشا می نماید

به گزارش آناسی، در یکی از گذرگاه های شهر شنژن چین، صفحه نمایش بزرگی نصب شده است که تصاویر عابران پیاده را نشان می دهد.

در چین فناوری تشخیص چهره شما را تماشا می نماید

با تور چین ارزان سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

این عابران پیاده در حال تردد از خیابان هستند و هرگز خبر ندارند توسط سیستم های تشخیص چهره در حال تماشا شدن هستند.

اینجا پلیس شهر سنژن نیست که در پی تشخیص چهره شهروندان است؛ بلکه دوربین های نظارتی هدایت خیابان ها هستند که به آخرین فناوری های تشخیص چهره مجهز شدند.

پشت این فناوری، یک شرکت محلی به Intellifusion قرار گرفته است که یکی از بازیگران کوچک در بازار بزرگ نظارت پیشرفته چین است. در خط مقدم این بازار، دو شرکت چینی دیگر به نام های SenseTime و Megvii قرار دارند.

این دو استارتاپ سیستم های تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کردند که احتمالا جزو قوی ترین نمونه ها در دنیا هستند.

SenseTime کارش را در سال 2014 با یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه هنگ کنگ چین شروع کرد و اکنون ارزشمندترین استارتاپ دنیا در حوزه هوش مصنوعی با ارزشی 4.5 میلیارد دلار است.

استارتاپ Megvii نیز با ارزشی حدودا 2 میلیارد دلار، سازنده بزرگ ترین پلتفرم منبع باز تشخیص چهره به نام ++Face است.

بیش از 300 هزار توسعه دهنده روی این پلتفرم کار می نمایند و در حال مهیاسازی آن برای استفاده در کشور چین هستند.

شرکت Megvii در سال 2011 توسط سه فارغ التحصیل دانشگاه Tsinghua تاسیس شده است. Tsinghua دانشگاهی همانند MIT است و نخبگان کشور چین در آن تحصیل می نمایند. Megvii می خواهد سیستمی بسازد که چشم و گوش پلیس چین در تمام شهرها بوده و امکان توسعه آن همواره وجود داشته باشد.

این پلتفرم برای دولت چین به این معنی است که نه تنها قادر به شناسایی هریک از 1.4 میلیارد شهروند خود در عرض چند ثانیه است؛ بلکه توانایی رکورد رفتار افراد برای پیش بینی تهدیدات احتمالی از سوی آن ها را دارد.

امنیت بیشتر یا کنترل بیشتر؟

این یک معامله دو سر برد است. هم دولت چین به اهداف اش می رسد و هم شرکت هایی مانند SenseTime و Megvii سود می نمایند و می توانند قدرت خود را گسترش دهند.

تا کنون، بیش از 40 نیروی پلیس محلی در شهر گوانجو به تجهیزات تشخیص چهره شرکت SenseTime مجهز شدند و گزارش های منتشر شده نشان می دهد بیش از 2 هزار مظنون را شناسایی و بیش از 800 نفر را دستگیر کردند.

بیش از 100 مورد مشکل شناسایی طی یک سال استفاده از این سیستم حل شده است که نشان می دهد چه تاثیری در قدرتمندسازی پلیس و نهادهای نظارتی دولت چین دارد.

از سال 2016 تا کنون، میلیون ها دوربین هوش مصنوعی ++Face پیروز شدند 2 هزار مظنون را دستگیر نمایند. شرکت هایی مانند Skynet نیز روی بستر ++Face خدماتی به پلیس ارایه می دهند.

دولت چین مدعی است از این تجهیزات و ابزارها برای ردیابی فراریان یا افراد مشکوک و مظنون استفاده می نماید ولی همواره امکان سوءاستفاده وجود دارد.

دو شرکت SenseTime و Megvii خود را از هرگونه مسئولیت در قبال سوءاستفاده از این فناوری ها مبرا می دانند و می گویند طبق قانون شرکت یا نهاد استفاده نماینده باید پاسخ گو باشد.

به هر حال، فناوری تشخیص چهره در سراسر چین به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و دولت این کشور بدون اهمیت دادن به مخالفان و منتقدان، از این سیستم برای پایش و کنترل جامعه استفاده می نماید.

در غرب هم بعضی کشورها تمایل به استفاده از سیستم های تشخیص چهره هوش مصنوعی برای اهداف امنیتی هستند. شرکت های فناوری هم ضمن اینکه از کوشش برای توسعه چنین سیستم هایی دست برنمی دارند؛ خواستار وضع قوانین و سیاست هایی برای نظارت بر چگونگی استفاده از این ابزارها هستند.

اگر یکی از شهروندان چینی هستید یا اینکه برای گردش و سفر در این کشور چند روزی اقامت دارید؛ مطمئن باشید دوربین ها همواره در حال تماشای شما هستند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 412

به "در چین فناوری تشخیص چهره شما را تماشا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در چین فناوری تشخیص چهره شما را تماشا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید