راه چاره برطرف مشکل بیکاری، آموزش بر پایه توانمندی است

به گزارش آناسی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه با کمبود نیروی متخصص و ماهر روبرو هستیم، گفت: هیچ نیروی ماهری بیکار نمی ماند، پس درمان بیکاری مهارت آموزی و راه عبور از چالش امروز، آموزش بر پایه توانمندی است.

راه چاره برطرف مشکل بیکاری، آموزش بر پایه توانمندی است

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

علی اوسط هاشمی در نشست هم اندیشی با موضوع تأمین نیروی انسانی ماهر مورداحتیاج صنایع استان، با بیان اینکه بعد از انقلاب در راستا دانش قرار گرفتیم و فرصت های برابر ایجاد شد، اضافه کرد: اما در ادامه با جابه جایی ارزش ها روبرو شدیم و تمامی ارزش ها به حضور در عرصه علم و برخورداری از مدارک دانشگاهی معطوف شد.

او ادامه داد: این نگاه تا اندازه ای وسعت یافت که دانشگاه آزاد حتی در بخش های بسیاری از استان ها نیز جای خالی مراکز دولتی را پر کرد و البته چنین روزی را نیز برآورد نکرد که امروز با بحران و حدود 400 هزار جایگاه خالی در مراکز آموزش عالی روبرو گردد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه در بعضی مراکز آموزشی دانشجو بدون کنکور مشغول به تحصیل می گردد، اظهار کرد: البته عده ای نیز برای تصرف بهترین کرسی ها در بهترین دانشگاه ها کوشش بسیاری انجام می دهند اما بااین وجود آمارهای امروز در مورد دانش آموختگان نگران نماینده است

اوسط هاشمی، اضافه کرد: اگر پذیرش در دانشگاه ها آسان و سرانجام نامه خریدنی باشد، نتیجه ای جز دانش آموخته بیکار نخواهد بود. وی با بیان اینکه 40 درصد از دانش آموختگان دانشگاه های کشور به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای شرکت در کارگاه های مهارت آموزی مراجعه می نمایند، گفت: در کرمان بیشتر آنها دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند که در یکی از این کارگاه ها فردی با مدرک فوق لیسانس رشته برق در کارگاه چوب مشغول به کار بود و این به معنای وارد شدن خسارت به کشور است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه با اشاره به راه های برون رفت از این مسائل توضیح داد: باید بدانیم که ارزش ها به عنوان نیست، ارزش ها به صلاحیت و شایستگی هاست، در این مدت به توانایی و مهارت کمتر اندیشیده ایم، مثلاً اثر اجتماعی موفقیت یک ورزشکار را نباید با نخبه علمی و قهرمان المپیاد مهارتی آنالیز کنیم زیرا اصلاً قابل مقایسه نخواهد بود.

اوسط هاشمی، آمار شرکت نمایندگان در رقابت کنکور را سالانه بین 700 تا 800 هزار نفر عنوان نمود و گفت: متأسفانه آکادمی های کنکور نیز فقط با روش تست زنی و اتکا به مطالب حفظ کردنی و نه یادگیری، هزینه و استرس زیادی را به جامعه و خانواده های دانش آموزان تحمیل می نمایند و البته پس از کسب نشدن نتیجه دلخواه دانش آموزان، آن ها را به گونه ای دیگر ترغیب به ادامه همین راستا و چرخه باطل می نمایند.

ا با بیان اینکه ما احتیاجمند تغییر نگاه هستیم، اذعان کرد: در بعضی از کشورها 21 هزار رشته پروانه استاندارد دارند درحالی که در ایران این رقم در پنج هزار و 400 رشته باقی مانده که باید بخشی از این تغییر نگاه توسط دولت و همچنین بخش دیگر با پرچم داری بخش خصوصی و فعالان حوزه صنعت و فراوری ایجاد گردد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بر ایجاد موج و جریان در زمینه مهارت آموزی تأکید کرد و گفت: این مهم را ابتدا از رئیس جمهور شروع کردیم تا بر روی گواهینامه مهارت ارزش بگذاریم، امروزه افراد جویای کار در خارج از کشور، می دانند که مدرک مهارت ارزش بیشتری نسبت به مدرک دانشگاهی دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به وجود بعضی خلأهای موجود تأکید کرد: باید دانش آموختگان دانشگاه ها را در کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای متناسب با رشته آنها آموزش داد و این گونه نباشد که به طور مثال فردی با مدرک فوق لیسانس برق در کارگاه چوب کار کند.

فقدان مهارت در جامعه بیداد می نماید

رئیس اتاق کرمان نیز در ادامه این هم اندیشی با بیان اینکه یکی از دغدغه های جامعه مهارت آموزی و اشتغال است، گفت: زمینه آموزش فنی و حرفه ای بحث گسترده ای است که در ضرورت آن شکی نیست.

سیدمهدی طبیب زاده اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد، شانس یافتن شغل برای کسی که حداقل یک مهارت دارد 22 درصد بیشتر از افراد معمولی است.

به گفته او، کوشش و برنامه ریزی زیادی برای مهارت آموزی انجام می گردد، اما سؤال اینجاست که چرا فقدان مهارت در جامعه بیداد می نماید؟

طبیب زاده، با اشاره به لزوم بهره گیری از آموزش نوین و نوآورانه اعلام کرد: هنوز مشاهده می گردد که در آموزش ها از روش ها، مربیان و تجهیزات قدیمی استفاده می گردد که همین موارد موانع این راه هستند.

او با تأکید بر اینکه احتیاجهای جامعه باید در بحث اشتغال شناسایی و بر اساس آن آموزش های مهارتی ارائه گردد، اعلام کرد: مهارت، برای بانوان خانه دار تا افراد شاغل در صنعت و کشاورزی احتیاج است.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به لزوم آموزش مهارت صرفه جویی در مصرف آب و دیگر انرژی های خدادادی گفت: اتلاف انرژی در استان زیاد است و همچنین باوجود کم آبی شدید در کرمان، دومین استان پرمصرف آب هستیم.

طبیب زاده، در بخش دیگری با بیان اینکه در زندان انجمنی مبنی بر حمایت از زندانیان پس از آزادی تشکیل شده است، تأکید کرد: اگر در این انجمن مهارت آموزی را شروع کنیم، در حقیقت یاری بزرگی به آنها، خانواده هایشان و جامعه نموده ایم زیرا فردی که از جامعه طرد شده و دلسرد است را به جامعه و بازار کار برمی گردانیم.

به گفته او، به نظر می رسد که سند مهارت آموزی جامعی نداریم و باید سند مهارت آموزی را برای معین شدن وظیفه هر سازمان و مجموعه تدوین کرد.

طبیب زاده، اضافه کرد: اقداماتی در مورد پیوند دانشگاه و صنعت اجرا شده که در این زمینه باید به ایجاد مهارت برای ایجاد اشتغال بیشتر یاری کرد و در این صورت است که هم دانشگاه و هم صنعت پیشرفت خواهند کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 710

به "راه چاره برطرف مشکل بیکاری، آموزش بر پایه توانمندی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره برطرف مشکل بیکاری، آموزش بر پایه توانمندی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید