پولسازترین مشاغل صنعت موسیقی کدامند؟

به گزارش آناسی، در این مقاله قصد داریم هشت شغل پرعایدی در صنعت موسیقی را به تمامی کسانی معرفی کنیم که علاقه دارند تا از موسیقی عایدی داشته باشند.

پولسازترین مشاغل صنعت موسیقی کدامند؟

اگر شما هم یک موسیقی دان هستید یا به موسیقی علاقه دارید، حتما تا به حال برایتان سؤال شده است که پرعایدیترین مشاغل در صنعت موسیقی کدامند؟ قطعا بسیاری از کسانی که موسیقی را دنبال می نمایند، فقط آن را به عنوان یک تفریح می بینند؛ اما بسیاری افراد نیز از این حرفه کسب عایدی می نمایند. به همین علت در این مقاله قصد داریم هشت شغل پرعایدی در صنعت موسیقی را به تمامی کسانی که علاقه دارند تا از موسیقی عایدی داشته باشند، معرفی کنیم و مقدار حقوق هرکدام را نیز بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

8 شغل پرعایدی در صنعت موسیقی

هرچند مقدار عایدی مشاغل مختلف صنعت موسیقی به عوامل متعددی از جمله نوع کشور و مقدار اهمیت و توجه موسیقی در آن کشور و عوامل مالی و فرهنگی بستگی دارد؛ با این حال، به طور کلی می توانیم پرعایدیترین مشاغل این صنعت را این هشت شغل در نظر گرفت:

آهنگساز

آهنگ سازی یک رشته تحصیلی در دانشگاه است و یک آهنگساز در حقیقت نویسنده موسیقی است که با کنار هم گذاشتن نت های مختلف و مشخص سبک و دستگاه موسیقی، قطعه ای زیبا خلق می نماید. آهنگسازان هم جنبه خلاقانه و هم جنبه تجاری موسیقی را درک می نمایند و با نوازندگان مختلف همکاری نزدیکی دارند. تمامی خوانندگان و هنرمندان از آهنگسازان برای تهیه آلبوم موسیقی خود یاری می گیرند.

آهنگسازان می توانند برای فیلم، تلویزیون، بازی های ویدیویی و... آهنگ خلق نمایند. این افراد باید درک بالایی از تئوری موسیقی داشته باشند و نواختن یک یا چند ساز موسیقی را بلد باشند. بعلاوه یک آهنگساز یا تهیه نماینده موسیقی، احتیاج به مهارت های شنیداری بسیار خوب، مدیریت تکنولوژی های مختلف ضبط موسیقی، دانش عمیق موسیقی، مدیریت پروژه و مهارت های رهبری دارد.

حقوق این شغل در دنیا از 29 هزار تا 99 هزار دلار متغیر است و میانگین آن 50,986 دلار در سال است.

مهندس صدا

یکی از هشت شغل پرعایدی در صنعت موسیقی، شغل مهندسی صدا است. یک مهندس صدا مسئول بخش فنی ضبط موسیقی یا اجرای زنده است. مهندس صدا سطوح و خروجی های صدا را طراحی و مدیریت می نماید و مسئول حفظ تجهیزات فیزیکی صدا مانند میکروفون است. هنگامی که یک مهندس صدا در حال کار روی ضبط یک موسیقی است، وظیفه او فقط به عمل ضبط ختم نمی گردد؛ بلکه باید ویرایش، میکس و تغییرات آهنگ ها را نیز انجام دهد تا برترین قطعه موسیقی را مطابق با سلیقه هنرمند ارائه دهد. بعلاوه این افراد مسئول سازماندهی جلسات ضبط و برطرف هرگونه مشکل فنی در صورت بروز آن ها هستند.

برای ورود به این شغل باید در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صدا در دانشکده فنی و مهندسی رسانه در دانشگاه صدا و سیما تحصیل کنید.

مقدار حقوق این شغل در دنیا از 35 تا 90 هزار دلار در سال متغیر است و میانگین آن 53,876 دلار در سال است.

برای مشاهده شغل های پرعایدی با سرمایه کم کلیک کنید.

معلم موسیقی

معلم یا استاد موسیقی به کسی گفته می گردد که به صورت خصوصی یا گروهی، نواختن یک یا چند ساز را به دیگران یاد می دهد. معمولا اساتیدی که به صورت خصوصی کار می نمایند، حقوق بالاتری نیز دریافت می نمایند. بعلاوه آموزش موسیقی به بچه ها یکی از مشاغل پرعایدی است؛ زیرا تعداد بچه های که مشغول یادگیری موسیقی هستند، از بزرگسالان بیشتر هستند. البته عایدی این شغل بستگی به مقدار سابقه و مهارت های استاد موسیقی نیز دارد. برای ورود به این شغل احتیاجی به تحصیلات خاصی ندارید و تنها کافی است نواختن یک ساز موسیقی را به طور حرفه ای بلد باشید.

مقدار حقوق این شغل در دنیا از 38 هزار تا 88 هزار دلار در سال متغیر است و میانگین آن 53,356 دلار در سال است.

خوانندگی

یکی از هشت شغل پرعایدی در صنعت موسیقی، شغل خوانندگی است. خوانندگان بسته به تعداد آلبوم ها و کنسرت هایی که برگزار می نمایند، حقوق متفاوتی نیز کسب می نمایند. برگزاری کنسرت یکی از اصلی ترین منابع عایدی یک خواننده است که حقوق بسیار بالایی را نصیب او می نماید. البته برگزاری کنسرت، هزینه های خاص خودش را دارد و کسب مجوز برای آن نیز در کشور ایران بعضی اوقات با موانعی روبه رو است. به همین علت می توان گفت مقدار عایدی یک خواننده در خارج از کشور به مراتب بیشتر است.

خوانندگان ممکن است در رشته موسیقی تحصیل نموده باشند یا بدون آموزش خاصی، استعداد خوانندگی خوبی داشته باشند. بعضی از خوانندگان با یادگیری سازهای مختلف، مهارت های خود را در این زمینه تقویت می نمایند.

حقوق خوانندگی در دنیا از 40 تا 400 هزار دلار در سال متغیر است.

استخدام در کمپانی ضبط و انتشار موسیقی

یکی دیگر از مشاغل پرعایدی در صنعت موسیقی، کار کردن در شرکت های انتشار و ضبط موسیقی است. به عنوان مثال اسپاتیفای پلتفرم پر مخاطب و بسیار رقابتی در این صنعت است که دستمزد بسیار زیادی نیز به کارکنان خود پرداخت می نماید. مشاغل موجود در اسپاتیفای، اپل موزیک و سایر ناشران مشابه می تواند شامل کارشناس هماهنگی، فراوری، توزیع، بازاریابی، تبلیغ و کشف خواننده ها و استعدادهای تازه موسیقی باشد.

حقوق کارمندان اسپاتیفای از 60 هزار تا 260 هزار دلار در سال متغیر است.

نوازنده ارکستر

نوازنده ارکستر بودن کار آسانی نیست؛ اما اگر به درستی انجام گردد، می تواند دستمزد زیادی به همراه داشته باشد. معمولا بزرگ ترین عامل تأثیرگذار روی مقدار عایدی این نوازندگان، ارکستری است که برای آن می نوازند. بعلاوه بازار کار برای این افراد بسیار پر رقابت است. اغلب نوازندگان ارکستر، امنیت شغلی خوبی دارند و سال های زیادی در یک ارکستر می نوازند. کار گروهی و نظم زیاد، از مهارت های اصلی این افراد است.

معمولا اغلب نوازندگان ارکستر از برترین نوازندگان آموزش دیده در دنیا هستند و نواختن یک ساز را از سنین پایین آغاز نموده اند. لازم به ذکر است که برترین ارکسترهای دنیا در شهرهای کشور استرالیا مستقر هستند.

مقدار عایدی این افراد در دنیا از 24 تا 78 هزار دلار در سال متغیر است. با این حال، نوازنده های ارکسترهای بسیار معروف عایدیی نزدیک به 150 هزار دلار نیز دارند.

وکیل موسیقی

حتما انتظار تماشا این شغل را در فهرست هشت شغل پرعایدی در صنعت موسیقی نداشتید! با این که وکیل موسیقی احتیاجی به دانش موسیقی ندارد؛ اما یکی از پرعایدیترین مشاغل در این فهرست است. وکیل موسیقی کسی است که به حل مسائل حقوقی پیرامون صنعت موسیقی می پردازد. این وکلا برای رسیدگی به طیف گسترده ای از مسائل حقوقی، مانند مدیریت قراردادها، ادعاهای حق چاپ، اختلافات تجاری، نمایندگی هنرمندان و بسیاری موارد دیگر آموزش دیده اند. در حالی که وظایف آن ها مشابه وظایف سایر وکلا است، باید تأکید کرد که صنعت موسیقی احتیاج به اطلاعات عمیقی مانند ابعاد و زوایا صنعت موسیقی، رسیدگی به برندها، ارتباط با استدیو های ضبط و گرفتن مجوزهای مختلف دارد. وکلای موسیقی در حقیقت وظیفه ارزیابی مسائل حقوقی در این صنعت مانند حق حق انتشار، برند تجاری، مذاکره و عقد قراردادهای مختلف را بر عهده دارند.

در سال 2015، میانه حقوق یک وکیل موسیقی در دنیا 136,260 دلار در سال بود. هم اکنون نیز وکلای خبره در این صنعت تا 150 هزار دلار در سال عایدی دارند.

مدیر برنامه هنرمندان

مدیر برنامه های خوانندگان و نوازنده ها در حقیقت مسئولیت برنامه ریزی کنسرت ها، تورها، مذاکره های مهم و قراردادها را بر عهده دارند. یک مدیر برنامه با اینکه خود دیده نمی گردد، نقش بسیار پررنگی در زندگی حرفه ای هنرمندان و مقدار شناخته شدن آن ها ایفا می نماید. در حقیقت بسیاری از خواننده ها و نوازندگانی که در صنعت موسیقی بسیار مشهور شده اند، این معروفیت را مدیون مدیر برنامه هایشان هستند.

برای این شغل نمی توان عایدی ثابتی مشخص کرد؛ زیرا به فردی که مدیر برنامه برای او کار می نماید، بستگی دارد. با این حال، بر اساس گزارش سایت Payscale، یک مدیر برنامه که بین پنج تا 9 سال سابقه کاری دارد، در کشور آمریکا به طور میانگین 72,414 هزار دلار در سال عایدی دارد.

جمع بندی

در این مقاله هشت شغل پرعایدی در صنعت موسیقی را بر اساس رتبه بندی سایت های معتبر گزارش کردیم. توجه داشته باشید که مقدار حقوق این مشاغل در کشورهای مختلف بسیار با هم فرق دارد و در اینجا میانگین حقوق آن ها را در دنیا گزارش کردیم. اگر شما هم به دنیای موسیقی علاقه دارید و به عنوان یک حرفه به آن نگاه می کنید، می توانید مشاغلی را که تا اینجا معرفی کردیم، در نظر داشته باشید.

منبع: کجارو
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2123

به "پولسازترین مشاغل صنعت موسیقی کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پولسازترین مشاغل صنعت موسیقی کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید