رتبه بندی 16هزار نامزد انتخابات مجلس به تفکیک استان ، هر کرسی 55 نامزد

به گزارش آناسی، استان های اصفهان، خراسان رضوی و فارس به ترتیب با 1242، 1113 و 940 نامزد پس از استان تهران که 3868 نامزد مجلس در آن ثبت نام نموده اند، بیشترین تعداد ثبت نام کننده را دارند.

رتبه بندی 16هزار نامزد انتخابات مجلس به تفکیک استان ، هر کرسی 55 نامزد

خبرنگاران- معصومه حق جو: ایلام، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به ترتیب با 129، 111 و 95 ثبت نام نماینده استان های انتهای جدول هستند. از آن سو، بیشترین تراکم نامزدهای هر استان نسبت به کرسی های آن استان در انتخابات مجلس یازدهم مربوط به استان البرز با 126 نفر به ازای هر جایگاه بهارستان است و کم ترین نسبت نیز مربوط به استان هرمزگان است که به ازای هر جایگاه مجلس، 22 نفر در آن ثبت نام نموده اند.

تعداد نامزدهایی که برای حضور در مجلس یازدهم اعلام آمادگی کردند، به استناد آمارهای رسمی نسبت به مجلس دهم به گفته سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با 32 درصد رشد به حدود 16 هزار نفر رسید که 12 درصد آنان را بانوان تشکیل می دهند. البته از این تعداد برخی نامزدها طی روزهای اخیر انصراف دادند و برخی دیگر نیز به ویژه در تهران، حوزه انتخابیه خود را به شهرستان ها انتقال دادند.

همچنین با نظر شورای نگهبان که 23 بهمن اعلام خواهد شد هم عده ای از دور انتخابات خارج می شوند. در نهایت از بین افرادی که در گردونه رقابت های انتخاباتی باقی می مانند فقط 290 نفر پس از انتخابات اسفند سال جاری به جایگاه های سبز بهارستان می رسند. با این حساب می توان گفت به ازای هر جایگاه بهارستان، 55 نفر ثبت نام نموده اند.

برای نشان دادن میزان رشد تعداد ثبت نام ها در این دوره، کافی است نگاهی به آمارهای ثبت نام دوره نهم مجلس شورای اسلامی در سال 1390 بیندازیم که در مجموع حدود 5900 نفر بود، رقمی که این دوره فقط در آخرین روز مهلت نام نویسی انتخابات مجلس یازدهم ثبت شد.

رده بندی استان ها

تعداد نامزدها از نخستین روز پس از سرانجام مهلت ثبت نام، با انصراف برخی نامزدها و درخواست انتقال حوزه های انتخابیه تغییراتی داشته و همچنان نیز این تغییرات در حال اجرا است. اما بر اساس آخرین آمارهای موجود، نگاهی به رده بندی استان ها در تعداد نامزدها خواهیم داشت.

استان تهران همیشه پرتعدادترین ثبت نام ها را دارد. سهم تهرانی ها از خانه ملت 35 کرسی است که برای نشستن روی این کرسی ها در مجلس یازدهم 3868 نفر نام نویسی کردند. در واقع تهران چه از نظر تعداد نامزدها و حوزه های انتخابیه و چه از نظر تراکم و ترافیک نامزدها پشت هر کرسی نمایندگی این استان، صدر جدول رقابت های انتخاباتی را بر عهده دارد. در این استان به ازای هر کرسی مجلس 110 نفر نام نویسی نموده اند.

البته اگر قرار باشد نسبت بین تعداد نامزدها و تعداد کرسی های هر استان محاسبه گردد، البرز رتبه اول را در اختیار دارد. البرزی ها 3 کرسی در بهارستان دارند که برای نشستن روی این جایگاه های سبز، 379 نفر ثبت نام نموده اند. به عبارتی دیگر به ازای هر کرسی 126 نفر در البرز اعلام حضور در انتخابات مجلس یازدهم نموده اند. اما از نظر تعداد نامزدها، البرز یازدهمین استان کشور است.

دومین استان از نظر تعداد نامزدها اصفهان است که 1242 نامزد دارد؛ یعنی برای هر کرسی حدود 65 نفر. پس از اصفهان هم خراسان رضوی که 18 کرسی در خانه ملت دارد با 1113 نامزد و نسبت 61 نامزد برای هر جایگاه سبز مجلس سومین استان کشور است.

در رتبه بعدی تعداد نامزدها فارس قرار گرفته است که در آن 940 نفر برای تصاحب یکی از 18 کرسی مجلس نام نویسی کردند. خوزستان نیز 18 سهمیه نمایندگی در مجلس دارد و با 886 نامزد، پنجمین استان از نظر تعداد نامزدهای مجلس یازدهم است.

در آذربایجان شرقی طبق آمارهای منتشر شده 794 نفر نامزد حضور در انتخابات شده اند که برای نشستن روی یکی از 19 جایگاه نمایندگی این استان رقابت می نمایند. در این استان درصد رقابت برای نمایندگی تا پیش از اعلام صلاحیت نامزدها و انصراف برخی نامزدها، یک جایگاه به 41 نفر است.

آذربایجان غربی با 531 نامزد برای 12 کرسی مجلس در رتبه هفتم ثبت نام های مجلس قرار گرفته است و گیلان با 455 نامزد برای 13 سهمیه نمایندگی، هشتمین استان است. در گیلان به ازای هر جایگاه مجلس، 35 نفر ثبت نام نموده اند.

همدانی ها 9 جایگاه در مجلس دارند که برای در اختیار دریافت یک دوره 4 ساله دیگر، 430 نفر نامزد شده اند.

تعداد نامزدهای مازندران تا سرانجام مهلت ثبت نام 401 نفر بود که پس از آن با جابه جایی حوزه انتخابیه توسط برخی نامزدهای ثبت نام شده در تهران، تعداد نامزدهای این استان به 418 نفر رسید تا تعداد رقبای تصدی یکی از 12 جایگاه بهارستان در این استان بیشتر گردد. در این استان تا کنون 25 نفر از انتخابات انصراف دادند.

در گلستان 412 نفر برای 7 جایگاه مجلس، در کرمانشاه 409 نفر برای 8 کرسی بهارستان نام نویسی نموده اند.

پس از این استان ها لرستان که 9 نماینده در مجلس دارد، با 389 نامزد در رتبه بعدی قرار گرفته است. البرز نیز همان طور که عنوان شد با 379 نامزد برای 3 کرسی دومین استان از نظر نسبت نامزدها به سهمیه نمایندگی و چهاردهمین استان از نظر تعداد نامزدهای مجلس یازدهم است.

در استان مرکزی 375 نفر نام نویسی کردند تا یکی از 7 نماینده این استان باشند. کرمانی ها هم برای 10 کرسی مجلس شورای اسلامی 357 نامزد دارند. در سیستان و بلوچستان نیز 355 نفر برای نشستن روی یکی از جایگاه های هشت گانه این استان در مجلس اعلام حضور کردند.

کردستانی ها 6 جایگاه در مجلس دارند که برای نشستن روی این جایگاه ها در مجلس یازدهم، 278 نفر نام نویسی کردند. اردبیل نیز از استان هایی است که رقابت برای هر جایگاه مجلس در آن نزدیک است. 241 نفر برای پیروزی در انتخابات و راهیابی به عنوان یکی از 7 نماینده این استان ثبت نام نموده اند.

در یزد 236 نفر برای رسیدن به یکی از 4 جایگاه این استان در مجلس نام نویسی کردند و در چهارمحال و بختیاری 224 نفر بخت خود را برای دریافت گواهی تایید صلاحیت و عضویت در جمع 4 نفره نمایندگان این استان محک زده اند.

زنجان 5 کرسی در مجلس دارد که 223 نفر برای رسیدن به آن ثبت نام کردند. در قزوین و بوشهر نیز که هر کدام 4 کرسی در مجلس دارند به ترتیب 207 و 196 نفر نامزد حضور در انتخابات شدند.

194 نفر در قم برای جایگاه های سه گانه این استان در بهارستان ثبت نام کردند. استان های سمنان و خراسان شمالی نیز با ترتیب با 157 و 140 نامزد، در رتبه های بعدی تعداد نامزدها قرار دارند. این 2 استان نیز هر کدام 4 کرسی در مجلس دارند.

ایلام با 3 کرسی در بهارستان برای مجلس یازدهم 129 نامزد اولیه دارد و در خراسان جنوبی با 4 سهمیه نمایندگی 127 نفر نام نویسی کردند.

هرمزگان با 5 جایگاه در بهارستان 111 نامزد برای این دوره از انتخابات دارد و آخرین استان هم از نظر تعداد نامزدها کهگیلویه و بویراحمد است که برای 3 کرسی مجلس، 95 نامزد در آن ثبت نام نموده اند.

اقلیت های مذهبی نیز در خانه ملت 5 کرسی دارند که 16 نفر برای نمایندگی این اقلیت ها در کشور ثبت نام نموده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 713

به "رتبه بندی 16هزار نامزد انتخابات مجلس به تفکیک استان ، هر کرسی 55 نامزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی 16هزار نامزد انتخابات مجلس به تفکیک استان ، هر کرسی 55 نامزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید