رفلاکس اسید معده در نوزادان

به گزارش آناسی، ممکن است تصور کنید که تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر یا شیر خشک به رشد بهتر او کمک زیادی می کند؛ اما آیا می دانید که تغذیه بیش از حد نوزاد با شیر مادر یا شیر خشک، یکی از مهم ترین دلایل رفلکس اسید معده به شمار می رود؟ ما، به عنوان یک فرد بزرگ سال، زمانی که دچار رفلکس اسید معده شویم، بی قرار می شویم؛ تصور کنید که این شرایط برای یک کودک چقدر سخت خواهد بود! اما تغذیه بیش از حد نوزادان با شیر مادر یا شیر خشک تنها دلیل بروز رفلکس اسید معده نیست.

رفلاکس اسید معده در نوزادان

رفلاکس اسید معده در نوزادان چیست؟

در ابتدا به یاد داشته باشید که رفلکس اسید معده برگشت غیر طبیعی اسید از معده به مری نوزاد، از طریق اسفنکتر پایین مری می باشد. اسفنکتر دریچه ای عضلانی است که مانع از ورود مواد معده به مری می شود. از آنجایی که نوزادان دارای اسفنکتر ضعیفی هستند که به طور غیر طبیعی باز می شود، احتمال بروز رفلکس اسید معده در بدن آن ها بسیار بیشتر از افراد بزرگ سال است.

اسید معده سوز آور است و عضلات داخلی مری کودک را تحریک می کند. از آنجایی که این بیماری به دلیل نقص عملکرد دریچه استئوفاژال ایجاد می شود ، به آن رفلکس اسید معده (GER) یا فقط ریفلاکس گفته می شود. اگر این مشکل همچنان در بدن نوزادی ادامه داشته باشد، به آن بیماری رفلکس اسید معده گوارشی (GERD) گفته می شود.

لازم است بدانید که نوزادان نارس نیز از ممکن است از رفلکس اسید معده رنج ببرند، زیرا دریچه مری آن ها ضعیف است. با این حال، بروز مشکل رفلکس اسید معده در بین نوزادان سالم نیز کاملاً متداول است؛ بعضی از پزشکان متخصص اطفال اظهار می کنند که حداقل یک نوزاد از پنج کودک، رفلکس اسید معده را تجربه می کند.

همچنین، آکادمی آمریکایی بچه ها و زایمان (AAP) اظهار می دارد که بروز مشکل رفلکس اسید معده در نوزادان، امری کاملاً طبیعی است و نباید دلیلی برای نگرانی مادران بی تجربه باشد.1

علائم رفلاکس نوزاد

به طور کلی رفلاکس نوزاد نگران کننده نیست و احتمال اینکه محتویات معده به میزان ای اسیدی باشند که گلو یا مری را تحریک کنند و مسائلی را به وجود بیاورند، بسیار اندک است.

در صورتی که نوزاد علائم زیر را دارد باید به پزشک مراجعه کنید:

نوزاد وزن اضافه نمی کند.

به شدت استفراغ می کند، طوری که محتویات معده با فشار از دهان او خارج می شود (استفراغ جهنده، projectile vomiting).

مایعی سبز یا زرد بالا می آورد.

خون یا موادی شبیه تفالهٔ قهوه را بالا می آورد.

از خوردن غذا امتناع می کند.

در مدفوع او خون وجود دارد.

دچار مشکل تنفسی یا سرفهٔ مزمن شده است.

در 6 ماهگی یا پس از آن شروع به استفراغ کرده است.

پس از خوردن غذا به طور غیرطبیعی، کج خلق و تحریک پذیر می شود.

بعضی از این موارد می تواند نشانه ٔ مسائل جدی ولی درمان پذیری مانند GERD یا انسداد در دستگاه گوارش باشد.3

راه هایی برای کاهش و برطرف ریفلاکس در کودک

روش ها و راه حلهایی برای تسکین ناراحتی ریفلاکس بچه ها وجود دارد که بعضی از آنها شامل موارد زیر است:

سعی کنید در حین خوردن شیر مادر یا شیر خشک، کودک را در شرایط عمودی تری نگه دارید و پس از انتها تغذیه نیز چند دقیقه پشت او را صاف نگه دارید.

درست بعد از شیر خوردن، او را برای چرت زدن یا حتی تعویض پوشک نخوابانید یا را روی شکمش قرار ندهید.

کم کردن شیر مادر یا شیر خشک در هر وعدۀ تغذیه نیز ممکن است به تخفیف علائم ریفلاکس کمک کند. می توانید کم کردن میزان شیر را با افزایش تعداد وعده های تغذیه جبران کنید و حتماً پس از هر وعده غذا آن قدر او را تحریک به آروغ زدن کنید تا آروغ کاملی از او بگیرید.

از پزشک خود بپرسید که آیا باید شیر مادر یا شیر خشک را کمی غلیظ تر کنید یا از چه نوع شیر خشکی استفاده کنید.

دور نگه داشتن نوزاد از دود دخانیات نیز می تواند علائم ریفلاکس را کاهش دهد.

بر اساس نظر کارشناسان، در چنین شرایطی نباید کودک را روی صندلی ماشین بخوابانید، زیرا این شرایط فشار بیشتری به معدۀ او می آورد و ممکن است علائم ریفلاکس را افزایش دهد.

در نهایت هم اگرچه خوابیدن نوزاد روی شکم ممکن است به کاهش علائم ریفلاکس معده به مری کمک کند، اما کارشناسان این کار را توصیه نمی کنند، زیرا ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد.2

رژیم غذایی نوزادان جهت مدیریت رفلکس اسید معده

مراقبت مناسب از رژیم غذایی نوزادان در خانه، از فرایند درمان رفلکس اسید معده پشتیبانی می کند؛ این روش ها به کودک کمک می کند که زودتر از موعد از شر این مشکل راحت شود. بعضی از مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

در ابتدا، نوع شیر خشک مصرفی کودک خود را تغییر دهید تا ببینید که آیا او از رفلکس اسید معده رهایی می یابد یا خیر.

برای تغذیه بهتر نوزاد مبتلا به رفلکس اسید معده، تغییراتی در رژیم غذایی روزانه او ایجاد کنید، زیرا نوزادان به دلیل رفلکس اسید معده تمایل به استفراغ دارند که این امر، تأثیر منفی بر اشتهای آن ها خواهد داشت. اصلاح رژیم غذایی کودک به او کمک می کند تا کالری کافی برای رشد طبیعی خود را کسب کند.

برای این منظور، والدین می توانند غلاتی مانند برنج را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهند تا کربوهیدرات اضافی مورد نیاز بدن او را تأمین کنند. جالب است بدانید که برنج تأثیر ملایمی بر روی معده نوزادان دارد و به راحتی هضم می شود.

علاوه بر این مورد، پزشک معالج می تواند یک نوع شیر خشک خاص با کالری بالا را برای کودک تجویز کند؛ این نوع شیر خشک را می توان برای نوزادان شیرخوار که مصرف کالری ناکافی دارند، نیز توصیه کرد (نوزادانی که فرایند تغذیه آن ها فقط با شیر مادر تکمیل نمی شود).

اگر کودک شما از نوع شدید رفلکس اسید معده رنج می برد، هر آنچه را که بلعیده است، استفراغ می کند. در چنین مواردی، می توان او را از طریق لوله بینی نازوگاستریک در بیمارستان تغذیه کرد. پزشکان متخصص اطفال لوله ای را از داخل بینی کودک قرار می دهند که از آنجا به داخل مری و سپس معده می رود.

در چنین شرایطی، شیر خشک مستقیماً به معده بیمار ارسال می شود. در موارد پیچیده رفلکس اسید معده یا عمل جراحی معده، لوله از بینی به طور کامل به روده نوزاد منتقل می شود.

در این شرایط، شیر خشک مستقیماً به قسمت اثنی عشر روده کوچک پمپ می شود؛ اما این روش ها فقط در شرایط شدید مورد استفاده قرار می گیرند.

در بیشتر موارد، رفلکس اسید معده نوزادان با مصرف داروهای و جراحی برطرف می شود؛ معمولاً نیازی به روش های تغذیه تهاجمی نیست. با این حال، عدم درمان رفلکس اسید معده ممکن است منجر به بروز عوارض جدی در بدن نوزادان شود.1

درمان رفلاکس نوزاد

معمولا رفلاکس نوزاد خودبه خود برطرف می شود. در این مدت ممکن است که پزشک موارد زیر را به شما توصیه کند:

دادن وعده های غذایی کوچک تر در دفعات بیشتر به کودک؛

قطع کردن شیردهی برای آروغ زدن کودک؛

به طور عمودی نگه داشتن کودک به مدت 20 تا 30 دقیقه پس از شیر خوردن.

در صورت تغذیهٔ کودک با شیر مادر، حذف محصولات لبنی، گوشت گاو یا تخم مرغ از رژیم غذایی مادر برای بررسی اینکه آیا کودک به چیزی آلرژی دارد.

تغییر نوع شیرخشکی که برای تغذیهٔ کودک خود استفاده می کنید.

استفاده از میزانٔ متفاوتی از سرشیشهٔ شیر کودک. اگر سرشیشهٔ شیر بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، موجب می شود که همراه شیر، هوا نیز وارد دهان کودک شود.

غلیظ تر کردن شیر خشک یا شیر مادر دوشیده شده، به اندازه اندک و به طور تدریجی، با سریال برنج (rice cereal). گرچه این روش، راه حل معقولی به نظر می رسد، ولی افزایش غلظت شیر موجب اضافه کردن کالری های غیرضروری به رژیم غذایی کودک می شود.

مصرف دارو
مصرف داروهای رفلاکس برای بچه های با رفلاکس بدون عارضه توصیه نمی شود. زیرا این داروها از جذب کلسیم و آهن جلوگیری می کنند و خطر ابتلابه عفونت های روده ای و تنفسی خاصی را افزایش می دهند.

ولی می توان داروهای مسدودکنندهٔ اسید (acid-blocking medication) مانند رانیتیدین برای نوزادان یک ماهه تا یک ساله یا امپرازول منیزیم (omeprazole magnesium، با نام تجاریِ پریلوسک، Prilosec) برای بچه ها یک ساله یا بزرگ تر را برای مدتی کوتاه امتحان کرد، اگر کودک شما:

وزن گیری نوزاد خوب نیست و درمان های محافظه کارانه تر اثر نکرده اند.

از غذا خوردن امتناع می کند.

شواهدی از التهاب مری دارد.

دچار آسم و رفلاکس مزمن است.

عمل جراحی
در موارد نادر، با استفاده از عمل جراحی اسفنگتر تحتانی مری تنگ می شود تا از بازگشت اسید به مری جلوگیری شود. این عمل که فاندوپلیکیشن (fundoplication) نام دارد، معمولا تنها زمانی انجام می شود که رفلاکس به میزان ای شدید است که از رشد کودک جلوگیری می کند یا در تنفس کودک اختلال ایجاد می کند.3

عوارض رفلکس اسید معده در نوزاداناگر رفلکس اسید معده شدید در بدن نوزادان درمان نشود، در نهایت می تواند منجر به بروز بعضی مسائل خاص شود که مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

بیماری رفلکس اسید معده یک بیماری پایدار است؛ علائم حاد در بدن کودک به راحتی فروکش نمی کند. درمان با روش های دقیق مانند جراحی ممکن است برای برطرف بیماری لازم باشد.

جریان مکرر اسید معده ممکن است که به آستر داخلی مری آسیب زده و باعث قرمزی و تورم آن شود. در چنین مواردی، مری نوزاد در معرض انواع عفونت ها قرار می گیرد؛ همچنین، در هنگام عبور مواد غذایی از طریق لوله غذایی، بیمار ناراحتی شدیدی را احساس می کند.

محتویات معده ممکن است از مری خارج شده و به داخل نای بریزند. از آنجایی که بروز این مشکل منجر به برونشیول در ریه ها می شود، ممکن است ریه های نوزادان مبتلا به رفلکس اسید معده با مایعات پر شود. این مایعات ممکن است به انواع باکتری ها آلوده شده و در نهایت منجر به بروز بیماری شدیدی مانند ذات الریه شوند.

رژیم غذایی کودک تحت تأثیر رفلکس اسید معده قرار گرفته و می تواند منجر به سوء تغذیه او شود. نوزادان مبتلا به رفلکس اسید معده شدید از افزایش وزن کمتری نسبت به سایر همسالان خود برخوردار هستند. همچنین، این بچه ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

در نهایت به یاد داشته باشید که رفلکس اسید معده عادی منجر به عواقب وخیم در بدن نوزادان نمی شود. با این وجود، ممکن است والدین وسوسه شوند که بعضی از داروهای خانگی را جهت درمان این مشکل امتحان کنند.1

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.madarsho.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1969

به "رفلاکس اسید معده در نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفلاکس اسید معده در نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید