روستای ایرانی که کوچه و خیابان ندارد

به گزارش آناسی، روستای تاریخی و بدون کوچه یاسه چای در استان چهارمحال و بختیاری است که در حاشیه رودخانه زاینده رود و در محدوده کوهستانی شمال این شهرستان واقع شده است.

روستای ایرانی که کوچه و خیابان ندارد

روستای یاسه چای (یاسه چاه)، حدود 400 سال قدمت دارد و وجه تسمیه این روستا هم به موقعیت جغرافیایی آن برمی گردد. یاسه چای کلمه مرکب ترکی و به معنای جایی است که پهنای رودخانه زیاد می گردد. یاسو به معنی پهن و چای به معنی رودخانه است. با ما در خبرنگاران همراه باشید تا با روستای یاسه چای در ایران آشنا شوید.

روستای یاسه چای در ایران

این روستا به علت کم بودن زمین برای احداث خانه بیشترین بهره را از زمین ها گرفته است. بنابراین موجب شده که در این روستا کوچه ای به چشم نیاید، بلکه رفت وآمدها به وسیله دالان ها صورت گیرد. تونل های روستا با گذشت بیشتر از یک قرن همچنان پابرجاست. مسیر اصلی این دالان به طول 400 متر، شمال و جنوب روستا را به هم وصل می نماید و 5 دالان فرعی، راه های ارتباطی خانه های بافت قدیمی است.

بافت روستای یاسه چاه از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است. هسته اولیه آن در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق پیشرفته و برای حفظ امنیت روستا و کنترل رفت و آمد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است. دو دروازه اصلی این روستا در زمان حمله و هجوم اقوام بیگانه در ادوار گذشته به وسیله اهالی بسته می شد.

معماری روستای یاسه چای

عمده مصالح به کار رفته در این بافت خشت و گل، چوب، سنگ، ملات های گل و اندود و کاهگل بوده است. مصالح رایج بناهای روستا خشت است که به علت وجود سنگ ریزه در خاک منطقه حاوی میزان زیادی خرده سنگ است.

خانه های مسکونی روستا عمدتا نقشه ساده و بدون دید مستقیم از درب ورودی دارند. فضاهای یک خانه در طبقه همکف شامل در، دالان ورودی، حیاط، ایوانچه، مطبخ، انبار علوفه و آذوقه و در طبقه بالا شامل اتاق های نشیمن، مهمان خانه، ایوان مسقف با ستون و نرده چوبی است که بام ها و ایوان ها علاوه بر کاربرد معمول برای خشک کردن محصولات کشاورزی نیز استفاده می گردد.

بافت تاریخی روستای یاسه چای

این روستا به علت شکل هندسی و داشتن خانه ها و دالان های تاریخی، روستایی منحصربه فرد برای توسعه گردشگری روستایی است. در این روستا خانه های تاریخی با معماری خاص وجود دارد. بعلاوه ارتباط خانه ها در این روستا به وسیله دالان ها است، به گونه ای که درب خانه های این روستا داخل دالان ها باز می گردد. اگر به ایرانگردی علاقه دارید، خطرناک ترین غار ایران در قعر قزوین را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند آنچه درباره سفر به کویر باید بدانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 آبان 1401 بروزرسانی: 9 آبان 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2270

به "روستای ایرانی که کوچه و خیابان ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ایرانی که کوچه و خیابان ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید