رونمایی از اولین اتوبوس برقی ایران

به گزارش آناسی، موج ساخت و توسعه تولید خودروهای برقی در جهان، مانند یک سونامی صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار داده است. هر روز شاهد اخبار تازه ای از تولیدات خودروهای برقی در جهان هستیم. آن طور که گفته می شود، قرار است در اردیبهشت 1400 اولین اتوبوس برقی ایران برای ورود به ناوگان حمل ونقل شهری در مشهد رونمایی شود.

رونمایی از اولین اتوبوس برقی ایران

یک مقام مسئول گفت: اولین اتوبوس برقی ایران ماه آینده در مشهد رونمایی خواهد شد. عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، درخصوص آخرین شرایط تولید خودرو های برقی در کشور گفت: راهی است که باید آن را ادامه دهیم؛ چراکه دنیا با شتاب بیشتری در این زمینه در حال حرکت است.

گروه مپنا (مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) ابر شرکت مهندسی ایرانی است و درواقع شامل گروهی از شرکت ها است که در زمینه ساخت نیروگاه ها، زیر ساخت ها، خطوط لوله گاز، حفاری و ترابری ریلی فعالیت می کنند.

شرکت مپنا تا پیش ازاین به ساخت پروژه های نیروگاهی در ایران پرداخته است اما با ظهور خودروهای برقی، این شرکت به سمت توسعه خودروهای برقی هم گام برداشته است. شرکت مپنا در زمینه صنعت برق، نفت، گاز، معدن و ساخت لوکوموتیو برای ترابری ریلی در ایران هم فعالیت می کند.

مدیرعامل گروه مپنا شرح داد: خوشبختانه شبکه برق کشور در شرایطی است که به سادگی می تواند نیاز برقی کردن خودرو ها را تأمین کند، امروز 85 هزار مگاوات نیروگاه احداث شده است و 5 هزار مگاوات در دست احداث است. بنابراین ما در تولید برق مشکل نخواهیم داشت.

مدیرعامل مپنا ادامه داد: به نظر من اولین چیزی که برای برقی کردن خودرو ها باید انجام بپذیرد، این است که ما بتوانیم خودرو های موجود را برقی کنیم. خوشبختانه تا به امروز چندین خودروی داخلی و خارجی برقی شده اند که این موضوع نشان دهنده این است که ما استعداد برقی کردن خودرو ها را داریم.

بیشتر بخوانید: خبرهای تازه از واردات خودروهای هیبرید

علی آبادی درخصوص هزینه برقی کردن خودرو ها شرح داد: این خودرو ها را با هزینه خیلی کمی می توان برقی کرد، منتهی نیاز جامعه به ساخت خودرو های تازه است؛ پس باید آنها را به سمت برقی کردن هدایت کنیم. بنابراین استفاده از پلتفرم خودرو های بنزینی برای برقی سازی موردتوجه قرار گرفته است. در حال حاضر با چندین خودروساز داخلی مذاکرات و قرارداد هایی منعقد کرده ایم و سال آینده از این خودرو های برقی رونمایی خواهیم کرد.

مدیرعامل مپنا از رونمایی از اولین اتوبوس برقی ایران در مشهد مقدس خبر داد و گفت: این اتوبوس ماه آینده در مشهد رونمایی خواهد شد که البته با همکاری کارخانه اتوبوس سازی داخلی اجرا شده است. او بیان نمود: همچنین رونمایی اولین خودروی سواری برقی با همکاری یک خودروسازی داخلی انجام می شود و همچنان فرایند توسعه فناوری برقی سازی خودرو ها ادامه دارد.

از کاهش هزینه سوخت، هزینه کم نگهداری و استفاده، کاهش میزان آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، کاهش شیوع مسائل تنفسی، قلبی و ریوی، کاهش آلودگی صوتی و بازتولید انرژی به عنوان برخی از مزایای استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی یاد می شود.

بیشتر بخوانید: تغییرات مشخصات فنی سایپا شاهین دنده ای

علی آبادی درخصوص قیمت تمام شده برقی سازی خودرو ها گفت: در حال حاضر خودرو های برقی اندکی از خودرو های بنزینی گران تر هستند، اما پیش بینی ها نشان می دهد که در بلندمدت به سمت ارزان تر شدن حرکت کنند.

مدیر عامل مپنا در پاسخ به این سؤال که آیا برقی سازی کردن خودرو ها به شبکه برق کشور فشار وارد می کند یا خیر؟ گفت: زمانی که ما می خواهیم این خودرو ها را شارژ کنیم در زمان آف پیک است و در نتیجه فشاری به شبکه برق کشور وارد نمی شود.

اگرچه در زمینه واردات خودروهای برقی، کشور ما نیز گام های کوتاه و بلندی را برداشته است و حتی درخصوص ساخت این خودروها نیز اقداماتی اجرا شده است، اما باید پذیرفت که ایران در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط دنیای فاصله بسیاری دارد و راهی طولانی برای توسعه این خودروها در پیش رو است. برخی از خودروهای برقی ایرانی هنوز در مرحله طرح باقی مانده اند و به تولید انبوه نرسیده اند و برخی دیگر در تعداد محدود تولید شده اند.

***

شما می توانید تازه ترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2215

به "رونمایی از اولین اتوبوس برقی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از اولین اتوبوس برقی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید