شناسایی و بازگشایی دریچه هخامنشی حیاط شرقی کاخ آپادانا ، کاوش با هدف حفاظت و ساماندهی

به گزارش آناسی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از شناسایی و بازگشایی دریچه هخامنشی حیاط شرقی کاخ آپادانا در تخت جمشید خبر داد.

شناسایی و بازگشایی دریچه هخامنشی حیاط شرقی کاخ آپادانا ، کاوش با هدف حفاظت و ساماندهی

به گزارش خبرنگار از ، حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، بازگشایی دریچه های مسدود شده کانال های زیرزمینی تخت گاه تخت جمشید را از اقدامات مهم این مجموعه در جهت حفاظت بهتر این اثر جهانی دانست و افزود: حیاط مشرف به ایوان شرقی کاخ آپادانا به جهت وجود نقوش برجسته ارزشمند خود از پر تردد ترین فضا های تخت جمشید است و همین موضوع در فصول بارندگی مسائلی را برای بازدیدکنندگان مجموعه به وجود می آورد.

او افزود: وسعت حیاط مذکور از یکسو و اندک بودن دریچه های هدایت و دفع آب که به شبکه آبراهه ای تخت جمشید منتهی می شود و باعث می شد که آب های حاصل از بارندگی در این مکان به روانی منتقل و دفع نگردند.

فدایی ادامه داد: علاوه بر آن همه آب سقف روی پلکان نیز به داخل حیاط جاری می شود و در نتیجه آب های حاصل از بارندگی مسئله ای همیشگی در جهت تردد بازدیدکنندگان محسوب می شد.

او افزود: بررسی های به عمل آمده در جهت آبراهه های این حیاط، شواهدی از یکی از دریچه های مسدود را در حیاط مذکور در اختیار قرار داد و لذا بازگشایی آن در جهت حل مسائل آبگیری حیاط در اولویت برنامه باستان شناسی و ساماندهی پایگاه قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، در رابطه با اهمیت و ضرورت فرآیند اجرایی این عملیات، تشریح کرد: همکاری همزمان دو واحد باستان شناسی و واحد فنی و ساماندهی پایگاه از نکات شاخص این پروژه بودند که در جهت حل مشکل آبگیری محل بخوبی محقق گشت.

علی تقوی، کارشناس دفتر فنی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر حضور گردشگران به خصوص در مواقع بارندگی ها، توضیح داد: حیاط شرقی کاخ آپادانا از جمله مکان هایی است که در ایام پر بازدید مجموعه جهانی میراث جهانی تخت جمشید به کانون ایست و آمد و شد بازدیدکنندگان تبدیل می شود که در ایام پر بارش سال، معضلات فراوانی را برای این محوطه و بازدیدکنندگان به وجود می آورد.

او، به نتیجه رساندن عملیات مذکور را در جهت دفع آب های سطحی حیاط شرقی کاخ آپادانا را مهم ارزیابی کرد و در این رابطه افزود: با توجه به پایش و مانیتورینگ این محوطه، نیاز به دفع آب های سطحی حیاط مربوطه توسط دریچه به شدت احساس می ضد و به همین علت و با وجود فعالیت های اخیر گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید در فصل جاری، با درخواست کارشناسان دفتر فنی و گروه باستان شناسی این مجموعه، نسبت به عملیات بازگشایی دریچه موجود اقدام شد که به نتیجه رساندن آن، کمک شایانی را به دفع آب های سطحی این محوطه خواهد کرد.

تقوی ادامه داد: مکان قرار گیری دریچه به نحوی است که بخش عمده ای از آب های سطحی حیاط آپادانا را به خوبی به بخش کانال ها هدایت می کند.

علی اسدی، سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شیراز در رابطه با بازگشایی این دریچه، گفت: با درخواست مجموعه کارشناسان دفتر فنی و گروه باستان شناسی، حفاظت از این محوطه توسط گروه کاوش آبراهه ها انجام شد که به همین منظور، یک دریچه هخامنشی در حیاط شرقی کاخ آپادانا، بازگشایی و در فرآیند کاوش قرار گرفت.

سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید، توضیح داد: با شناسایی دقیق محل دریچه مذکور در سطح این حیاط، کارگاهی به ابعاد یک در یک متر، ایجاد و کاوش شد.

اسدی در رابطه با کشف یافته ها و تشریح اهداف این عملیات، بیان نمود: در جریان کاوش کارگاه مذکور، ابتدا به قطعات سنگی تراش خورده دارای نقوش مربوط به ساقه ستون ها و سر درگاه های معماری برخورد کردند که پس از برداشت این یافته ها در این عمق 40 سانتی متری از حیاط، دریچه مورد نظر آشکار شد.

او ادامه داد: سپس عملیات مستندنگاری و همچنین ثبت و ضبط ویژگی های معماری دریچه کاوش شده، انجام شد که در ادامه، حفاظت و ساماندهی این محوطه با شیب بندی فضای اطراف دریچه جهت هدایت آب های سطحی به سمت کانال های زیرزمینی تخت گاه تخت جمشید، صورت پذیرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1318

به "شناسایی و بازگشایی دریچه هخامنشی حیاط شرقی کاخ آپادانا ، کاوش با هدف حفاظت و ساماندهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی و بازگشایی دریچه هخامنشی حیاط شرقی کاخ آپادانا ، کاوش با هدف حفاظت و ساماندهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید